Gå til innhold

60/40 fordeling av daglig omsorg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det lurer jeg altså på...far har vanlig samvær, men vil ha delt, noe mor nekter.

Saken kommer altså til retten. Begge er like skikket til å ha barnet, men barnet har en søster som også bor hos mor. Mor og far klarer ikke samarbeide seg i mellom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er ikke 60/40 veldig vanlig egentlig i dag? Det skal ikke mye til utover minimumssamvær før en er oppe i dette. En uke ekstra i forbindelse med sommerferie og høst eller vinterferie, samt torsdag til mandag så er en vel der omtrent.

Og de tilfellene jeg kjenner til har stort sett havnet på dette etter en runde eller to i retten:)

Endret av Lykkelig eks-frue
Skrevet

Det de har per idag er hver onsdag m/overnatting til torsdag + annenhver fredag, lørdag og søndag (hentes i barnehagen fredag og leveres hos mor på søndag)

Skrevet
burde det ikke vere 50\50

Det er ikke alle som vil ha 50/50. Ikke i alle tilfeller det går heller.

Skrevet
burde det ikke vere 50\50

Ved 50-50 mister man vel de fleste stønadene. Egentlig synes jeg de burde deles i nettopp 40-60, har man ungene 60% er ikke det såå mye mer enn 50% at det burde tilsi at denne personen får all støtten.

Skrevet

Domstolene kan ikke dømme "felles omsorg", men kan i teorien dømme 50% samvær. Dette er imidlertid så teoretisk at jeg ikke tror det er realistisk å håpe på det.

Eneste alternativet for barn og far blir da å kreve daglig omsorg og gi barnet mulighet til 50% samvær med mor. Dette vil imidlertid bli vanskelig å få gjennom av 3 årsaker:

1. Barnet synes å ha etablert et nærmiljø som myndighetene neppe vil frata barnet.

2. Barnet har søsken og vil neppe dele disse søsknene.

3. Barnet har en omsorgsforelder som fungerer tilfredstillende.

En advokat vil sansynligvis si at det er vanskelig å få gjennom en slik ordning om mor ønsker å begrense samværet til 60/40. Årsaken til dette er at lovverket ikke tar hensyn til banas behov/ønsker, men foreldrenes ønsker. Det innebærer at en bostedsforelder kan begrense barnets samværsmuligheter med loven i hånd.

Jeg vil foreslå at far kontakter en advokat som gir han bedre råd. Hvis bostedsforelder ønsker å begrense samværet for barnet er det dessverre lite far kan gjøre for å endre dette.

Skrevet
Domstolene kan ikke dømme "felles omsorg", men kan i teorien dømme 50% samvær. Dette er imidlertid så teoretisk at jeg ikke tror det er realistisk å håpe på det.

Eneste alternativet for barn og far blir da å kreve daglig omsorg og gi barnet mulighet til 50% samvær med mor. Dette vil imidlertid bli vanskelig å få gjennom av 3 årsaker:

1. Barnet synes å ha etablert et nærmiljø som myndighetene neppe vil frata barnet.

2. Barnet har søsken og vil neppe dele disse søsknene.

3. Barnet har en omsorgsforelder som fungerer tilfredstillende.

En advokat vil sansynligvis si at det er vanskelig å få gjennom en slik ordning om mor ønsker å begrense samværet til 60/40. Årsaken til dette er at lovverket ikke tar hensyn til banas behov/ønsker, men foreldrenes ønsker. Det innebærer at en bostedsforelder kan begrense barnets samværsmuligheter med loven i hånd.

Jeg vil foreslå at far kontakter en advokat som gir han bedre råd. Hvis bostedsforelder ønsker å begrense samværet for barnet er det dessverre lite far kan gjøre for å endre dette.

Kan du slutte å blandet barnet inn i denne kampen? Du snakker alltid om "barn og far" på en side, mot slemme mor på den andre siden. Endre fokuset ditt littegrann, for alle parters beste...

Skrevet
Kan du slutte å blandet barnet inn i denne kampen? Du snakker alltid om "barn og far" på en side, mot slemme mor på den andre siden. Endre fokuset ditt littegrann, for alle parters beste...

I dette tilfellet er det snakk om samvær mellom barn og far. Jeg kan da ikke endre fokuset på tråden ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...