Gå til innhold

Hund alene hjemme

Anbefalte innlegg

Gjest Hundeeier
Skrevet

Hvor har du hunden din når den er alene hjemme? Får den gå over hele huset eller sitter den i bur? Hvis den sitter i bur, hvorfor velger du å la den gjøre dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde79
Skrevet

Fant får være i hele huset. Han er ikke av typen som ødelegger ting, så dette er helt uproblematisk.

Skrevet

Hunden vår har området sitt på kjøkkenet med lukket dør når vi er på jobb/har besøk som er redd for hund. Nå er han blitt så rolig på sine eldre dager (4 år) at det hender han får gå fritt i hele huset. Han gjør aldri noe galt, ligger bare og sover.

Skrevet

Jeg synes egentlig det er en uting og skulle ha hund i bur. Hvis man vet på forhånd at dette vil bli en nødvendighet av forskjellige årsaker, bør man vurdere hele hundekjøpet etter min mening.

Det finnes vel også andre steder i huset den kunne vørt, som f.eks kjøkken med lås, slik en over her nevner..

Skrevet (endret)

Vi har ikke bur, og det kunne ikke falt meg inn å stenge hunden inne i et burd fordi vi skal ut. At man har bur og har døren åpen slik at hunden selv velger om den vil sove der, er jo en helt annen ting.

Men hunden har heller ikke hele leiligheten til rådighet. Når vi er borte, får den være på stua og kjøkkene (åpen løsning). På badet henger det gjerne klær til tørk, så der får hun holde seg unna, på soverommet får hun ikke komme inn og i entreen spiser hun på bøker og sko vi har stående der. Derfor lar vi den være på stua, som er det rommet vi har valpesikret aller best.

Endret av Spinone
Skrevet

Hunden min går fritt i stuen når jeg er borte. Han sover stort sett uansett, ødelegger aldri noe.

Han har bur også, det står alltid med døren åpen så han har sin egen plass. Der har han fillene sine (han liker å leke med filler) og der tar han med seg godbiter og gnageleker han vil ha i fred.

Om man har burt til hunden er ikke det ensbetydende med at man stenger inne hunden i tide og utide. Hunden min er veldig glad i buret sitt.

Skrevet

Hunden til foreldrene mine hadde et avgrenset område av huset å være i når de ikke var hjemme (En kjølig kjeller på ca 12 m2)

Syns det er en uting å ha hunder i bur.

Skrevet
Syns det er en uting å ha hunder i bur.

Noen hunder trives med å være i bur.

Skrevet
Noen hunder trives med å være i bur.

trives med å bli stengt inne?

Gjest Turboguri
Skrevet

Min hund er aldri i bur når jeg er på jobb eller på besøk! Gjør aldri noe galt heller! Kunne aldri ha tenkt meg til å ha en burhund.. Nei, hjemme hos meg skal alle hunder gå fritt! Bare å gi hunden nok ting som den er glad i og leker di kan bruke hjernen på, så funker det fint! I hvertfall for min del! :)

Skrevet

Begge våre hunder sov i buret om dagen. Noen ganger lukket vi døren, nettopp fordi de ikke kunne gå rundt akkurat da (familiebedrift).

Begge fant raskt buret som et kjærkomment avbrekk fra mas, unger og styr. Buret var deres domene, og her kunne de være i fred og gjøre som de ville.

At en hund på død og liv skal være med bort på besøk har jeg aldri skjønt. En hund er en hund, og et menneske et menneske. Alle liker ikke hundebesøk, selv ikke hundeeiere.

Skrevet
trives med å bli stengt inne?

Ja. De har da et begrenset område å bevokte. Noen hunder blir stresset av å måtte passe på flere rom eller større områder.

Du finner masse stoff om det om du googler.

Skrevet

Vi startet med å la valpen gå løs i hele huset. Det edte med diverse ødeleggelser, måltider som ikke var egnet for hund og det ble vanskelig å få hunden renslig. Vi mente på den tiden at bur var dyreplageri.

Men det ble til slutt bur på oss også. Hunden ble renslig over natta, gikk gladelig inn i buret sitt og lå der mens vi var på jobb. Når hun ble større lot vi døren på buret stå åpen. Når vi gikk på jobb tuslet hun inn i buret sitt og der lå hun når vi kom hjem også. Selvsagt hadde hun tulet seg en tur rundt i huset i mellomtiden, men det så ut som hun trivdes i buret sitt.

Nå har vi stengt av deler av huset, slik at hun får være i stua og på kjøkkenet. I helgene synes hun tydeligvis at det er for mye styr her i huset og legger seg ofte i buret sitt noen timer for å slappe av.

Grunnen til at enkelte hunder faktisk trives i bur eller på avgrensede områder skal visst være at de får for mye å passe på (dører, vinduer osv). Da klarer de ikke å slappe av og går amokk for å slite seg ut. Om de sitter/ligger i et bur og ikke ser dører eller vinduer, så har de faktisk bare buret å passe på.

Som sagt hadde jeg en helt annen oppfatning om bur tidligere. Nå synes jeg at det er helt greit. Men man må se an hunden litt også. Noen hunder får panikk av å være innestengt, mens andre (som vår) faktisk trives med å kunne trekke seg bort fra alt rundt seg og få ro og fred.

Uansett er det veldig greit å vende hunden til å være i bur. Det er ikke alltid at det passer å ha en løs hund i huset (barn, besøk med hundeskrekk/allergi osv). I tillegg er det greit å ha med seg buret om man skal på overnattingsbesøk hos andre. Det er ikke alle som synes at det er OK at en "fremmed" hund som er på besøk får luske rundt i boligen hele tiden.

Skrevet
Vi startet med å la valpen gå løs i hele huset. Det edte med diverse ødeleggelser, måltider som ikke var egnet for hund og det ble vanskelig å få hunden renslig. Vi mente på den tiden at bur var dyreplageri.

Men det ble til slutt bur på oss også. Hunden ble renslig over natta, gikk gladelig inn i buret sitt og lå der mens vi var på jobb. Når hun ble større lot vi døren på buret stå åpen. Når vi gikk på jobb tuslet hun inn i buret sitt og der lå hun når vi kom hjem også. Selvsagt hadde hun tulet seg en tur rundt i huset i mellomtiden, men det så ut som hun trivdes i buret sitt.

Nå har vi stengt av deler av huset, slik at hun får være i stua og på kjøkkenet. I helgene synes hun tydeligvis at det er for mye styr her i huset og legger seg ofte i buret sitt noen timer for å slappe av.

Grunnen til at enkelte hunder faktisk trives i bur eller på avgrensede områder skal visst være at de får for mye å passe på (dører, vinduer osv). Da klarer de ikke å slappe av og går amokk for å slite seg ut. Om de sitter/ligger i et bur og ikke ser dører eller vinduer, så har de faktisk bare buret å passe på.

Som sagt hadde jeg en helt annen oppfatning om bur tidligere. Nå synes jeg at det er helt greit. Men man må se an hunden litt også. Noen hunder får panikk av å være innestengt, mens andre (som vår) faktisk trives med å kunne trekke seg bort fra alt rundt seg og få ro og fred.

Uansett er det veldig greit å vende hunden til å være i bur. Det er ikke alltid at det passer å ha en løs hund i huset (barn, besøk med hundeskrekk/allergi osv). I tillegg er det greit å ha med seg buret om man skal på overnattingsbesøk hos andre. Det er ikke alle som synes at det er OK at en "fremmed" hund som er på besøk får luske rundt i boligen hele tiden.

:klappe:

Skrevet

Min hund gjør i og for seg ikke noe galt når han er hjemme alene, men han kan finne på å markere på høyst upassende steder og den lukten takler jeg ikke! Nå er han derfor på vaskerommet om natten og når vi er borte. Der har han sengen sin, tilgang til mat og vann og det er kjølig om sommeren og godt og varmt om vinteren. Virker som han trives med løsningen for han ligger ofte der når vi er hjemme også, f.eks. nå.

Og det stemmer at noen hunder trives godt med å være i bur! Hunder beveger seg uansett svært lite når de er alene og en del ser altså ut til å sette pris på det å ha sitt eget lille avgrensede område.

Skrevet
Fant får være i hele huset. Han er ikke av typen som ødelegger ting, så dette er helt uproblematisk.

Samme her. Pelsen min har aldri ødelagt noe, hun stjeler ikke engang mat fra kjøkkenbenken. Gullet mitt! :hjerter_rundt:

Enig. Min neste hund skal burtrenes av de grunnene du nevner over, og fordi det er fint å kunne bruke bur i bil (tryggere for hunden). Dessuten hender det at hunden MÅ holdes i ro (sykdom e.l.) og da gjør det ting veldig mye enklere. Bur er IKKE dyreplageri, det er hundens fristed.

Skrevet
Min neste hund skal burtrenes av de grunnene du nevner over, og fordi det er fint å kunne bruke bur i bil (tryggere for hunden). Dessuten hender det at hunden MÅ holdes i ro (sykdom e.l.) og da gjør det ting veldig mye enklere. Bur er IKKE dyreplageri, det er hundens fristed.

Jeg forsøkte med min, men det gikk ikke! D.v.s selve buret var greit nok, men han fikk "anfall" da jeg forsøkte å stenge døren. Prøvde forsiktig tilvenning på alle mulige måter, men det var ikke snakk om. Har imidlertid hatt andre hunder hvor det ikke har vært noe problem i det hele tatt, så de er tydeligvis forskjellige. (Akkurat som vi ikke visste det...). Heldigvis ser han ut til å trives utmerket i kort bånd og et teppe på de merkeligste steder, så da er det ikke noe problem.

Skrevet

Hunden vår går løs inne. Men han er en gammel mann og jeg mistenker at han stort sett sover under stuebordet hele dagen...

Hos andre varierer det litt hva vi gjør. Stort sett har vi han bare med steder der han får tusle rundt. Er det et problem ligger han på samme rom som oss, hvor utrolig det enn høres ut (ihvertfall sammenlignet med andre hunder jeg kjenner...) så hverken snorker eller promper han...

Skrevet

Vår berner sennen er som regel ute på dagtid mens vi er på jobb. Enten i kjetting ved inngansdøra eller i hundegård.

Det er heller ikke noe problem å ha henne løst i huset, men da hender det seg at hun tar en tur opp i annen etasje å ligger i sengene til ungene å det er ikke lov.

Nå stenger vi av kjøkkenet for ellers forsvinner kattematen i et jafs. Å mate en så stor hund med kattemat hadde ikke akkurat vært så veldig billig.

Men når kattungen blir større og er mer ute kommer vi til å sette bort kattematen så da kan hun igjen bruke kjøkkenet også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...