Gjest kenneth Skrevet 27. august 2006 #1 Skrevet 27. august 2006 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1435777.ece Jeg vil nå si det er litt pussig at (ihvertfall voksne) folk ikke skjønner at dette er dumskap satt ut i praksis. Bør man ikke ha såpass "respekt for trafikken" at man vil ha alle sansene i beredskap? Skal du ha musikk til syklingen får du jaggu meg synge den sjøl.
Søtpotita Skrevet 27. august 2006 #2 Skrevet 27. august 2006 Ja, gjorde det alltid før, men har i seinare tid kutta det ut.
Gjest gjesta Skrevet 27. august 2006 #3 Skrevet 27. august 2006 Jeg hverken sykler eller drasser med meg mp3-spiller overalt, men kan tenke meg at man blir distrahert og mer ukonsentrert i trafikken av det ja..
iingvild Skrevet 27. august 2006 #4 Skrevet 27. august 2006 Nei, hører bare på mp3 spiller når jeg går. Når jeg sykler synes jeg det virker farlig. Ser flere som har det.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2006 #5 Skrevet 27. august 2006 Ja, jeg hører ofte på musikk eller radio når jeg sykler. Men jeg har lavt volum, så jeg hører også trafikken. Og så sykler jeg langsomt på en sykkel som er beregnet på bysykling: sittestillingen gjør at jeg har oversikt i trafikken. Jeg ville nå heller satt fokus på alle de bilistene som snakker i mobiltelefon, skriver tekstmeldinger ( ), spiser middag, løser sudoku, krangler med kona, ammer babyen, hviler beina på dashbordet, hører på høy musikk osv osv mens de kjører bil. Tross alt er bilene den harde trafikanten, mens de fleste ulykker som syklister er innblandet i, kun skader dem selv. I samme sammheng med temaet i artikkelen burde man jo også trekke fram alle de fotgjengerne som går i ørska rundt omkring. Selv om bilene har vikeplikt, er det livsfarlig å løpe ut i en vei i 60-sone. Da kan det bli vanskelig å stoppe...
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2006 #6 Skrevet 27. august 2006 Det er en sannhet med modifikasjoner. Ihvertfall følte jeg meg ikke særlig bra da jeg for noen uker siden holdt på å kjøre ned en idiot av en syklist, som ikke bare hørte på iPod, men i tillegg syklet på rødt. Jeg vil helst slippe å bli drapsmann pga andres uvørenhet! ← Nå var jo hoveproblemet i denne situasjonen at denne syklisten kjørte på rødt lys, ikke at han hørte på ipod. Det går fint an å se det røde lyset, selv om man hører på musikk. Generelt har jo ikke syklister noen andre distraksjonsmomenter som gjør at vi er konsentrert i trafikken hvis vi ikke med overlegg opptrer uforsvarlig. En bilist derimot hører gjerne på radio, noen ser på gps, snakker i telefon, krangler med medpassasjerer osv. I tillegg er det søvndyssende å kjøre bil, mens det å bruke kroppen aktivt slik man gjør når man sykler gjør at man holder seg våken. Beklager, men jeg ser fortsatt ikke at ipoden i seg selv er den store synderen i forhold til trafikksikkerheten. Man må se helheten her, og det er først og fremst innstillingen til trafikanten som gjør vedkommende farlig. Jeg er selv et eksempel på at syklister kan være hensynsfulle forsiktige trafikanter. Jeg kjører ikke på rødt lys, jeg kjører langsomt og stopper for biler som kommer fra høyre. Selv om jeg hører på ipoden er jeg fullt skjerpet, min konsentrasjon er iallefall ikke dårligere enn de bilistene som hører på radio i bilen. For meg virker det som du prøver å finne en lett synlig årsak på at denne uforsvarlige syklisten syklet på rødt lys. Den egentlige grunnen sitter nok i hodet på denne fyren, ikke i ørene på ham.
Gjest 235 Skrevet 27. august 2006 #7 Skrevet 27. august 2006 Jeg håper langt flere syklister vil begynne å høre på musikk, så slipper vi kanskje flere av de...
LilleLy Skrevet 27. august 2006 #8 Skrevet 27. august 2006 Her må jeg bare innrømme at ja, det gjør jeg. Og det er fare for at jeg fortsetter inntil det skjer noe...
yenoh Skrevet 27. august 2006 #9 Skrevet 27. august 2006 Jepp, jeg gjør det. Men såpass lavt at jeg hører trafikken rundt meg, og når jeg skal f.eks. over en vei eller lignende, konsentrerer jeg meg om det og skjerper alle sanser. Mp3-spillerens lyd blir da bare bakgrunnslyder på samme måte som billyder og fuglekvitter er det.
Minien Skrevet 28. august 2006 #10 Skrevet 28. august 2006 Om jeg skal på langtur, har jeg musikk på øret. Mest for å ikke kjede meg. Men alltid så lavt at jeg hører det som foregår rundt meg. Er det kortere turer kutter jeg det ut med mindre jeg vet at veien jeg skal sykle på er lite trafikkert. Sykler jeg sammen med flere eller i ritt er det uaktuelt å ha musikk på øret.
TheHairyToothfairy Skrevet 28. august 2006 #11 Skrevet 28. august 2006 Bare litt sånn off topic; det forundrer meg egentlig til stadighet at foreldre går trilletur med barna alene, med en iPod/walkie/whatnot dundrende i øret. Lissom, jeg tror jeg hadde følt meg litt oversett hadde jeg vært kiddyen som lå der mens forelderen var opptatt med å høre på Kurt Nilsen. Ikke minst, det der å vandre med musikk på øret er egentlig ikke alltid noe spesielt bedre enn å sykle, og med barnevogn så tror jeg personlig jeg velger å holde alle sanser og muligheter åpne.
iingvild Skrevet 28. august 2006 #13 Skrevet 28. august 2006 Synes det er rart at de som ikke sitter i en bil ikke får ha underholdning når de ferdes i gata. De som sitter i en bil hører jo på ting de også. Det er jo ingen forskjell der, man må være like obs. 1
Viviwoom Skrevet 28. august 2006 #14 Skrevet 28. august 2006 jeg har det hvis jeg skal sykle langs gangfelt eller på skogsstier og sånt, der jeg ikke står i fare for å bli meid ned av biler eller lignende. Ellers tar jeg proppene ut av øret. Det er fint med musikk, men det er innmari fint å ikke være smurt utover asfalten også...
Gjest Elfrida Skrevet 28. august 2006 #15 Skrevet 28. august 2006 Jeg hører også på musikk mens jeg sykler, men da bare utenfor 'trafikken' altså på sykkelsti o.l. Jeg syns jeg mister såpass mye av trafikkforståelsen hvis jeg har musikk på øret at jeg blir mer utrygg i trafikken. Uten musikk på øret kan jeg såvidt snu hodet for å høre om det er biler bak meg, og omtrent hvor langt unna de er. Har jeg musikk på må jeg snu hodet helt, og da mister jeg litt av oversikten forover et øyeblikk. Det er ikke mye, men en viktig forskjell for meg. Et lite (og litt off topic) hjertesukk: Hva er det med dere som sykler mot kjøreretningen i sykkelfila? Det er forbudt og farlig!
royaltrux Skrevet 29. august 2006 #17 Skrevet 29. august 2006 Ja, jeg gjør det, men bor på en tettsted. Føler veldig vant til trafikken. Hvis det er mye trafikk eller jeg kjenner at jeg burde konsentrere meg litt mer, jeg skruer av. Det kanskje er ikke det smarteste, men jeg følger veldig godt med og kikker rundt hele veien, dette ikke "ut" liksom.... Tror ikke jeg hadde gjørt det om jeg syklet i byen.
Gjest Gjest1 Skrevet 29. august 2006 #18 Skrevet 29. august 2006 Synes det er rart at de som ikke sitter i en bil ikke får ha underholdning når de ferdes i gata. De som sitter i en bil hører jo på ting de også. Det er jo ingen forskjell der, man må være like obs. ← De i bil får ikke ha på ekstremt høy musikk. Min venninne fikk tilsnakk av politiet fordi hun umulig kunne høre hva som skjedde rundt henne. I en bil har de jo heller ikke ørepropper, så man har en større mulighet til å kanskje få med seg det som skjer rundt en. Med ørepropper til Ipoden har man jo ikke sjans i havet
Gjest gjest1 Skrevet 29. august 2006 #19 Skrevet 29. august 2006 Nei, jeg sykler ikke med musikk på ørene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå