Gå til innhold

Jeg vil ha en søt kittekatt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst på en søt liten kittekatt.

Bor i leilighet i byen, og lurer på om det hadde blitt galt?

vet så lite om katter.

Har lyst på en inne katt..

Jeg hadde tenkt å stelle i stand, do på balkongen, med tak over.

Badet vårt er det ikke plass til det..

Og mat på kjøkkenet, og sånn..

Er det noen som har små kittekatter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det noen som har små kittekatter?

Jeg vet ikke hva du mener med "kittekatt". Tenker du på en katterase som likner på kitekattfiguren? Og katter er bare små de første månedene i livet sitt, de ofte fullvoksne ved 8-12 mnds alder.

Så over til spm om innekatt:

Hvis du skal ha innekatt må du få deg to stk. Da får de selskap i hverandre og den riktige stimulansen som bare en artsfrende kan gi dem. Innekatter må også kastreres pga bedre helse og unngå stress. De bør også vaksineres, siden det er krav for å ha katt på pensjonat. Dessuten er de sykdommene man vaksinerer mot dødelige virussykdommer som man lett kan dra med seg inn i leiligheten uten å være klar over det.

Hvis du skal ha kattene ute på balkongen må du sikre balkongen må en måte. Altfor mange innekatter som ramler ned fra åpne vinduer og balkonger. Hvis du skal ha kassa på balkongen: hvos skal katten gjøre fra seg når du ikke er hjemme? Selv har jeg kassa på soverommet, den lukter ingenting når jeg har tak og bruker klumpesand. Har også hatt kasse i gangen tidligere, man må ikke ha den på badet. Bare pass på at matskål og kasse ikke står for nærme.

Vær klar over at katter blir 20 år gamle. Det er et ansvar som ikke forsvinner i ferier, hvis man skal flytte osv. Derfor er det lurt å tenke gjennom om man kan gi kattene stabile forhold.

Skrevet

None mener at man ikke trenger å ha 2 katter så lenge man er mye hjemme og stimulerer dem. Men det er helt klart bedre for katten å være 2.

Det er også lurt å ha klorestativ sånn at de ikke kvesser klørene på møbler. Husk at den søte lille kattungen vil i løpet av ca et halvt års tid bli en stor katt. Hann katter er stort sett større, men blir også roligere når de er kastrert og begynner å bli "eldre" 6-7 mnd alderen.

Vi har hatt katt som innekatt, men vi flyttet for 2 mnd siden og da ble han utekatt. (han er 1 år) og kattungen vi har nå er for liten til å være ute..

Det å få tak i kattunger er det minste problemet. Ta kontkat med det lokale dyrebeskyttelsen eller se på finn. no.

Lykke til med avgjørelsen. husk at katten fortjener at du vil han den etter den er voksen også!

Skrevet

Jeg skal være web-student, så da er jeg jo en del hjemme..

Balkonngen vår er 1-1,5 m høy, og veggene er pleksiglass.

MOren til samboeren min vil ha katt, men siden hun obber så mye, blir det litt vanskelig med kattunge, og vil heller ha voksen katt..

Derfor tenkte vi at vi kan ha katten som innekatt her til den blir stor, og så kan hun få dwen etterpå som utekatt.

Jeg vet ikke om det ikke er lurt, men...

Skrevet (endret)

men du blir jo glad i katten da.. Jeg ville ikke gitt vekk mine til mamma. Men du vil egentlig bare han en søt liten kattunge eller?

endret: skrivefeil

Endret av becca
Skrevet

Jeg vil heller foreslå at moren til TS får seg en voksen omplasseringskatt. Og så kan jo TS melde seg som fosterhjem hos den lokale dyrebeskyttelsen, da kan hun ha katt midlertidig uten å måtte være bundet i 20 år.

Og selv om det er rekkverk på balkongene så forsvinner det altfor mange katter. Katter er noen mestere i å forsvinne, så man skal ikke ta noen sjanser. De klarer å hoppe høyere enn vi tror, de klarer å smyge seg ut mindre åpning enn vi tror osv.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg synes ikke dette høres bra ut. Man kan ikke bare få seg en kattunge og gi den til noen andre når den er voksen. Det spiller liten rolle for meg om du knytter deg til den eller ikke, men ikke glem at katten vil knytte seg til DEG, og så skal du bare gi den ifra deg? :fy_fy:

Først og fremst sier du at du vet lite om katter. Da synes jeg du skal sette deg godt inn i hva det betyr å være en katteeier først. Det er dyrt! Den skal kastreres, vaksineres og øremerkes, ha ormkur 2-4 ganger i året, og ha et kvalitetsfór + utstyr og leker!

Doen til katten skal vel ikke stå på balkongen? Skal du stå opp hver natt og slippe den ut når den vil på do da? La doen være inne, du.

Huff, jeg synes dette virker dårlig gjennomtenkt, jeg. Ikke skaff deg katt, vil jeg si.

Skrevet

Jeg har ombestemt meg, hehe :ler:

Fordi jeg er egentlig ikke så glad i katter, jeg bare syntes de ser søte ut når de er små.

Og derfor skal jeg ikke ha katt :)

Skrevet

Jaja! Du skal ha honnør for at du innrømmer det da, i det minste. Flott at du ombestemte deg :klappe:

Bare husk i framtiden hvis du skal ha dyr noen gang: det er stort ansvar, levende vesener som knytter seg til deg, de lever lenge, og du bør lese MASSE om dyret du vurderer å skaffe deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...