Klips Skrevet 27. august 2006 #1 Skrevet 27. august 2006 Baby sover endelig natten gjennom, med unntak av kanskje en liten tur inn for å dytte inn smokk. Vi har veldig lyst til å få ham ut av soverommet, men eneste andre alternativ er storesøsters rom. Men hvordan er det når de deler rom? Hun er 3,5 og legger seg en time/halvannen senere enn ham. Da ligger jeg gjerne litt i sengen hennes og prater. Vil han våkne av det, mon tro? Og han våkner gjerne tidlig om morgenen. Om natten sover hun gjennom hva det skal være, men om morgenen kan det hende hun våkner av ham. Ender vi opp med at de vekselvis vekker hverandre, eller kan de sove gjennom? Bør de ha samme døgnrytme? Når er det i så fall lurt å legge en treåring og en ettåring om kvelden? Alle barn er naturligvis forskjellige, men det hadde vært nyttig å lese om andres erfaringer med barn som deler rom.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2006 #2 Skrevet 27. august 2006 våre to har delt rom fra de var 1 og 2. det er 17 måneder mellom dem. det har alltid gått helt fint. noen ganger kan de selvsagt våkne av hverandre men det er ikke så ofte som man kanskje skulle tro. vår erfaring er tvertimot at eldstemann "tålte" mer bråk fra lillesøster uten å våkne mens de lå på samme rom enn før. vi har bare positive erfaringer fra deling av rom mens ungene er så små. jeg ville nok prøve å legge dem samtidig, lese og synge litt for dem. begynne kl 19 kanskje? da sovner de mellom 19:15 og 19:45. vi har alltid benyttet sjangsen til å lese og synge for ungene når dem legger seg, prate litt og kose. det blir lettere å gjøre dette i samme rom, og samtidig. lykke til, det kommer til å gå så bra!
Klips Skrevet 27. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 27. august 2006 Det blir litt forandring i leggetid for dem begge, men kanskje det hadde vært like greit?
Gjest Tweetypie Skrevet 28. august 2006 #4 Skrevet 28. august 2006 Det er 24 mnd mellom våre to og de begynte å dele rom i Juni når eldste ble 3 og yngste 1. Første natta var litt rar for begge to, men jammen fant de roen. Nå sover de seg gjennom absolutt alt og det går supert. De våkner samtidig og legger seg med en halvtime-times mellomrom.
Gjest Gjesta Skrevet 28. august 2006 #5 Skrevet 28. august 2006 Babyer venner seg som regel fort til å sove i litt lyd og lærer seg dermed å sove bedre når de deler rom med eldre søsken. Jeg hadde flyttet babyen, hvis h*n er over året (jeg syns barn under ett år skal sove hos mamma)
Klips Skrevet 28. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 28. august 2006 Babyen er ti måneder, men det blir en del ommøblering i forbindelse med dette, så det tar nok fort noen uker før vi får ut fingeren, Evelina Flott å lese om deres erfaringer, nå virker det ikke så skummelt lenger, det virker faktisk veldig bra
Gjest Gjesta Skrevet 28. august 2006 #7 Skrevet 28. august 2006 ok... Mine delte rom fra de var *tenke* ett år og til de var *tenke* fire og åtte..... Og når de fikk hvert sitt rom, savnet de hverandre litt ...
Plym Skrevet 28. august 2006 #8 Skrevet 28. august 2006 Mine er ti måneder og snart tre år, og har delt rom i et par måneder. Det tok litt tid før de vennte seg til å sovne på samme rom, men nå begynner det å gå seg til. Vi legger begge klokken 19, og leser omtrent 20 minutter. Vesla sover så lett at det hadde nok ikke fungert å legge henne tidligere. Det tar lengre tid før de sovner sammen enn hver for seg, men så lenge vesla ikke skriker, så synes jeg ikke det gjør noe.
Sahara Skrevet 28. august 2006 #9 Skrevet 28. august 2006 Vi har akkurat begynt å la våre to småjenter dele rom, de er 2 og 4. De legger seg omtrent samtidig, så det blir en del skravling før de sovner, men sover stort sett greit om natten!
Gjest Tweetypie Skrevet 28. august 2006 #10 Skrevet 28. august 2006 Må bare fortelle om natta vår. I natt lå minsten fra 0300-0400 og pludra, prata og lo. Hang over kanten på sprinkelsenga og forsøkte så iherdig å få kontakt med romkameraten, men der sov eldste ganske tung og gjennom alt. Eldste min har alltid vært et barn som har sovet veldig lett, men etter de begynte å dele rom så har h*n sovet seg gjennom absolutt alt.
Siam Skrevet 28. august 2006 #11 Skrevet 28. august 2006 Så fint at de fleste har gode erfaringer med romdeling. Våre blir også nødt til å dele rom frem til de blir så store at de kan flytte opp i andre etg. Oliver kommer vel til å være 2- 2 1/2 når minsten flytter inn.
Klips Skrevet 28. august 2006 Forfatter #12 Skrevet 28. august 2006 Må bare fortelle om natta vår. I natt lå minsten fra 0300-0400 og pludra, prata og lo. Hang over kanten på sprinkelsenga og forsøkte så iherdig å få kontakt med romkameraten, men der sov eldste ganske tung og gjennom alt. Eldste min har alltid vært et barn som har sovet veldig lett, men etter de begynte å dele rom så har h*n sovet seg gjennom absolutt alt. ← Synes jeg ser det. Min eldste sover gjennom så og si alt, unntatt om morgenen, så jeg er redd jeg plutselig har to som våkner 05.30
pondusa Skrevet 28. august 2006 #13 Skrevet 28. august 2006 Hmmm, har vurdert tanken jeg også. Lillemor er 3.5 år og pondus 13 mnd nå. Vi har felles legging ca 19.15, da går vi først inn til lillemor å sier god natt, før jeg tar pondus å legger han på vårt rom. Siden han skriker litt før han sovner, og lillemor gjerne kan leke en time, er jeg litt i tvil om det kan gå. Et annet alt. er å gi han lillemors rom og flytte henne ned i 1.etg. Men jeg vil gjerne at alle sover i samme etg....
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2006 #14 Skrevet 29. august 2006 enig med deg siste taler at jeg vil vi alle skal sove i samme etasje. vi har snakket om å bygge på huset, slik at ungene etterhvert kan få hvert sitt rom. vel, når vi fortalte det til jentene på 4 og 5 så begynte de å gråte!!! de ville ikke sove uten søstra si....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå