Gå til innhold

På ridetur utenfor Stavanger

gard

Anbefalte innlegg

Hei

På fredag var jeg på et seminar med jobben i Stavanger og etter at seminaret var slutt skulle vi ha en fellesaktivitet. En i gruppen fant ut at vi skulle dra på ridetur og han organiserte alt. Etter seminaret dro vi til Forsand utenfor Stavanger til en plass som heter Fossanmoen. De fleste i gruppen vår hadde ikke ridd før i det hele tatt så vi måtte ha litt trening ved stallen først. Men det tok ikke lang tid før vi var på vei for å bestige den 416 meter høye Uburen i Forsand.

416 meter høres kanskje ikke så høyt ut men det er ganske skummelt når man sitter på en hesterygg og skal opp noen skikkelige steinurer og det er masse løse steiner. Men disse islandshestene har vært ute i skog og mark et par ganger før så de klarte seg helt fint :)

Vi fikk dessverre pøsregn på vei opp så vi ble alle klissvåte. Men da vi kom til toppen hadde det klarnet og vi fikk en fantastisk utsikt mot Lysefjorden, Høgsfjorden etc. Det å gå ned igjen var mer spennende å komme seg opp. Noen av steinurer var det så bratt at jeg tenkte "dette går aldri bra".

Så konklusjonen er klar. Dersom du kommer til Stavanger og vil ha litt spenning...eller du ønsker å få se fin utsikt men er dårlig til bens...ta en ridetur ved Forsand. Turen varte 4-5 timer og jeg er litt støl men det var verdt det. Her er litt mer om turen fra plassen der vi leide hestene: http://www.fossanmoen.no/dagsturar.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres kjempekjekt ut, er fra området men har aldri ridd der selv. Jeg elsker å ri på tur, spesielt i ulendt terreng, og det er alltid gøy å ta med seg venner på tur for at de skal oppleve det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fint ut, og ikke verst å klare seg på hesteryggen på fjellet når det er første ridetur. jeg var selv på fjelltur med islandshest tidligere i sommer (Dyrhaug i Tydal/Stugudal), og det var fantastisk, kanskje den beste ferien jeg har hatt. Jeg er en rimelig erfaren rytter, men det blir noe annet i ulendt terreng, da er du avhengig av at hesten er stødig - og det er islandshestene:-) Anbefales på det varmeste - utrolig bra måte å oppleve naturen på, og hestene er knallfine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg tror turene til uburen koster 450 kroner per person og man må ta kontakt på forhånd for å avtale tid. Jeg lurer på om jeg må ta med meg mine tre små nieser på dette. Og barn ned til 6 år kan viss være med på dette :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...