Gå til innhold

Koke vann to ganger

Anbefalte innlegg

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Jeg bytter alltid vann i vannkokeren når jeg skal lage meg kaffe/te, men dersom jeg ikke har fått med meg at vannkokeren er ferdig og det har gått til tid før jeg rekker å lage meg kaffe, har jeg kokt opp vannet en gang til.

Nå fikk jeg imidlertid høre av noen at man aldri skulle koke vann to ganger.

Stemmer det at man ikke skal koke vann flere ganger, og hvorfor kan man evnt ikke gjøre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer nok det. Og egentlig er det vel sånn at kaffe og tevann ikke skal koke i det hele tatt. Man skal ta det rett før det koker. Årsaken mener jeg å huske har med oksygen i vannet å gjøre?

Men jeg gjør som deg. Koker opp vann, glemmer det og setter det på oppkok igjen. ;)

Gjest beekeeper
Skrevet

Også skal man bruke iskaldt vann i vannkokeren, dette er fordi at oksygenet da gir kaffe/te mye bedre og friskere smak!

(jeg selger fersk te og kaffe)

Skrevet

Jeg har hørt at elementene i vannkokeren kan avgi noen stoffer, så vannet bør være så ferskt som mulig.

Skrevet

Det har vel med smak og friskhet å gjøre ja.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Takk for svar! Fra nå av skal jeg bytte vann mellom hver gang jeg koker det :)

Gjest Fruktfat
Skrevet

og bruker du vannkoker får vannet den "rette" temperaturen, den stopper nemlig før det begynner å koke ordentlig.

Skrevet

:overrasket:

Jeg har alltid trodd at det ikke gjør noe å koke vannet to ganger eller la det koke en stund.

Men kanskje har jeg vent meg til dette etter opphold i land der man helst skal koke vannet lenge for å ta knekken på bakterier o.l.

(Vannet i vannkokeren på gangen utenfor kontoret mitt blir nok kokt opp av studentene både 4 og 5 ganger før det fylles på nytt vann...)

Skrevet

Ooops, godt jeg har sluttet å røyke. Summen av laster er konstante, og jeg koker opp vannet i vannkokeren opp til flere ganger. ;) Får kanskje slutte med det og da.

Gjest Gjest_fiona_*
Skrevet

Det er vel ikke noe problem å koke opp vannet flere ganger. Man skal være rimelig feinsmecker for å merke forskjell på teen om vannet er kokt to-tre ganger (og drikker man pulverkaffe er man nok ikke feinsmecker ;))

Den eneste argumentet for å helle ut vannet når det koker er at det danner seg mer kalkbelegg i vannkokeren om det står vann i den konstant. Og når man snakker om kalkbelegg, det er mange ekle vannkokere rundt omkring...

Skrevet (endret)

---

Endret av Hoppetaujenta
Gjest beekeeper
Skrevet

Altså, bruker du first price pulver kaffe og gammelt vann i vannkokeren tror jeg nok ikke du kjenner så stor forskjell nei, men bruker du vanligvis fersk nykvernet kaffe så kan du godt kjenne at den er friskere ja.

Jeg drikker ikke annet enn fersk kaffe lenger jeg, det er bedre med litt dyrere kaffe i moderate mengder enn 50 kopper billigkaffe om dagen synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...