Gå til innhold

Arbeidsfordeling i hjemmet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Jeg har vært i fødselspermisjon i litt over ett år, men skal om en stund i jobb og barnet i barnehagen. Dette vil bli en ny hverdag for oss, hektisk for oss alle vil jeg tro.

Så lenge jeg har vært hjemme med barnet vårt så er det jeg som har stått for det meste i hjemmet og det har forsåvidt vært greitt siden han har jobbet en del. Men, må ærlig innrømme jeg er veldig spent på hvordan det vil bli når vi begge er i jobb. Jeg har mine store mistanker om at vi kommer til å ha noen diskusjoner om dette, rett og slett fordi han nok er blitt litt bortskjemt ang "hjemmet AS".

Joda, vi må ta en prat og håper vi blir enig, men hvilken erfaringer har dere som også stod for det meste når dere var hjemme? Hvordan ble det når dere begynte å jobbe igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har delt(nesten) på ting hele veien. noen figther hr vi nok hatt ;)

men stort sett har det gått greit :klappe:

lagd middag annenhver dag osv "hvis" det har passet seg sånn.

Han hater å tørke støv og vaske gulv,så da har han støvsuget og sånne ting i stedet. det som har vært viktig hos oss har vært at vi har pratet mye om det, og vært flinke til å se hverandre. ikke bare en som er "sliten" etter endt arbeidsdag ;) men like rosenrødt har det ikke vært bestandig, og det skal det vel ikke være heller :ler: ikke alltid mennene er så flinke til å se/skjønne ting :ler: og ikke alltid vi kvinner klarer å skjønne mennene våre der heller. :ler: jeg streiket en gang på tøy-vaskingen :sjarmor:

og det ble ikke vel motatt når han var tom for rene klær ;) men han skjønte hintet da, og siden har han vært en recer på det området :ler:

men jeg tror nok du kan se frem mot noen timer med irritasjon. men jeg håper for din skyld at han kommer til å skjønne at han må bidra ;) så lenge man blir enige og har forståelse for hverandre til slutt så går alt bra ;)

lykke til :)

Skrevet

Når jeg er ferdig med permisjonen og skal ut i 100% jobb igjen så skal vi få oss vaskehjelp. Orker ikke bruke den lille fritiden vi har til å vaske eller krangle om vasking. Rydding, matlaging og klesvask deler vi helt fint, men den tunge vaskejobben har en liten tendens til å falle på meg fordi han jobber dobbelt så mye som meg, og jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal slite meg ut på det hvis vi kan betale noen for jobben.

Skrevet

Jeg tror det er viktig å snakke om en arbeidsfordeling FØR konfliktene oppstår.

Hos oss var det slik at jeg ikke var noe flink til å lage middag. Dette tok derfor ex'en. Jeg tok stort sett oppvasken og klesvasken. Hun tok gulvvask og jeg støvsuging.

Jeg hadde mine faste dager hvor jeg hadde alt ansvaret for barna. Men det vil altid oppstå situasjoner hvor vi måtte gjøre kompromiss fordi det var noe på jobben hennes eller jobben min. Jeg hadde stort sett ansvaret for å levere og hente hos dagmamma.

Det er imidlertid liten grunn til å lage konflikt og presse den andre parten til å gjøre noe som garantert ikke er vellykket (f.eks. at jeg skulle lage middag :ler: ). Det bør altså være en fordeling begge kan akseptere i utgangspunktet, og ta opp problemene om det begynner å skli ut.

Gjest Trådstarter_*
Skrevet

Ja, vaskehjelp hadde vært noe, men for oss nå, så blir det feil. Vi har såpass liten leilighet at selve vaskingen tar gjerne ikke sååå lang tid. Men det blir ALT tilsammen som tar tid, i tillegg gjerne planlegging og holde "kontroll" på ting og tang.

Ellers er det ett viktig poeng som Far til 2 sier, å ta det opp før konfliktene starter.

Ja,ja...får håpe det ikke blir ett så veldig stort problem! :sjenert:

Skrevet

Pappapermisjonen er jo en prima mulighet til å få pappene på banen for alvor!

Gjest Trådstarter_*
Skrevet
Pappapermisjonen er jo en prima mulighet til å få pappene på banen for alvor!

Ja, det er helt riktig, men dessverre er det ikke alle som har en jobbsituasjon hvor det lot seg gjennomføre helt etter "planen".
Gjest Tweetypie
Skrevet

Høres sikkert ganske diktatorisk ut dette, men her har vi ukeplan for hva vi skal gjøre hver uke. F.eks. Mandag er det gulv og klesvask. Jeg tar gulvet og han vaske rog henger opp klær osv osv. Vi lager middag annenhver uke da jeg jobber en uke sent. Dette fungerer veldig greit. Jeg er en som bør ha timeplan for å gjøre tingene - har lett for skli ut ellers :sjenert:

Skrevet

Mannen min begynte aldri å gjøre noe husarbeid etter at permisjonen var over. Det meste han kunne strekke seg til var å ta datteren med seg ut og spise is og gjøre noe morsomt noen timer på lørdag mens jeg vasket og prøvde å ta igjen alt husarbeidet jeg ikke rakk i løpet av uken. Naturlig nok ble jeg veldig sliten av dette. Han stod heller aldri opp om morgenen. Kanskje jeg fikk sove til 10:30 et par ganger i løpet av de 2 første årene. Aner ikke hvorfor han ble sånn. Vi har egentlig alltid hatt det fint før vi fikk barn. Han hadde stor del av svangerskapspermisjonen også (mer enn 1 måned). I dag er vi separert. Gikk bare ikke ann å leve sånn.

Får håpe min historie ikke skremmer deg. Tror de fleste greier ting bedre enn det her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...