Gå til innhold

Katt for første gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått oss katt. :) Jentungen er ekstatisk..

Det er mine foreldres naboer som flyttet og lot katten bli igjen.

Vi har den nå på prøve. Jeg var allergisk mot katter som liten, men jeg har ikke reagert på årevis. * Krysser fingre *

Hvis det ikke går, tar mine foreldre katten.

Men hva gjør jeg nå?

Har kjøpt inn mat, men hjelpe meg som den spiser.. :forvirret:

To skåler med tørrfor. En liten boks med "bløt" mat, + krabbe.

Jeg tror det er en hannkatt, men den er veldig tynn og liten.

Når kan jeg slippe den ut ?

Jeg håper det ikke er så lenge til, for da jeg satte ut kattesand, gikk den rett oppi og dreit, og jeg og jentungen holdt på å gå i bakken. Herregud.. :forvirret:

Løp ut i hagen med kassen..

Jeg bor 30 min. kjøring fra der den holdt til før.

:)

Alle tips mottas med takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først synes jeg du skal finne ut hvor gammel den er og hvilket kjønn den har. Gå til dyrlegen og la han gjøre de riktige tingene i forhold til sterilisering/kastrering, vaksine, ormekur etc.

Kjøp deretter en kattedo - koster noen hundrelapper, men er faktisk verd det, for da slipper du lukta. Selv om du skal slippe den ut etterhvert, så er det veldig OK å ha en kattedo innendørs slik at du kan sikre deg når du får besøk av kattehatere eller allergikere.

Vi fikk kattunge for en stund siden, og jeg har lært mye:

bla at hvis pus dilter etter deg når du går en tur, så klarer han ikke alltid å finne hjem. Så lenge du er foran ham, så bare går han og glemmer å bruke kompasset sitt, men forsvinner du feks i barnehagen eller på kaffebesøk, så svikter det for pus, og han er lost.

bla at det kan være lurt å venne pus til bilkjøring, ikke bare hver gang han skla få sprøyte hos dyrlegen

bla at floker i pelsen er greiest å ta med skjeggtrimmeren, da slipper du å klippe skinnet

Ellers er det vel om å gjøre å få en pus som er trygg og snill, og jeg tror det skjer ved samme strategi som ved babyer: kos kos kos

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar.

Katten var veldig nervøs når den holdt til i hagen til foreldrene mine, men vi tok den inn til oss i dag, og den oppfører seg som en konge. :)

Ikke redd noenting, Jentungen har herset med katten i hele dag, ( Hun er seks år. ), og katten er strålende fornøyd. Dilter etter henne hele tiden. :)

Jeg sa til henne at soverommene var forbudt for katten. Nå ligger katten i sengen hennes. :forvirret::ler:

Tonight only...

Skrevet

Birgitte sier mye bra i innlegget sitt. Hvis det lukter veldig vondt av kassa når katten har vært der kan det være pga stram hannkattlukt hvis den ikke er kastrert eller den er dårlig i magen. Jeg ville gitt en ormekur uansett, ganske vanlig at de får det om sommeren og det kan gjøre dem dårlige i magen. Hvis katten er voksen er det ganske lett å se kjønnet En ukastrert katt har jo baller, hvis den er kastrert ser du faktisk en liten rest bak der. En hunnkatt har kortere mellom hullene bak der. Jeg ville forhørt meg med naboen om katten er kastrert og hva den har fått av vaksiner. For det kan faktisk være vanskelig for en veterinær å se om en hunnkatt er kastrert eller ikke (må i så fall lete etter et operasjonssår på magen).

Dere MÅ holde katten inne i en måneds tid. Den må lære seg hva som er hjemme dens. Så kan dere begynne å være ute sammen med katten når dere begynner å være ute sammen med den.

Lykke til med katt :)

Skrevet

Takk for svar.

Jeg får nok ikke sjekket med naboen. Vi kjente de ikke.

*Poff* Vekk var de, og katten var igjen... :forvirret:

Det er over en måned siden, så de har nok ikke prøvd å hente den.

Jeg har sett tydelige tegn på at det er en gutt ja...

Skal den ikke ut på en måned. :overrasket: Men klarer den å lære seg hvor den bor hvis den bare er innendørs ?

Jeg har latt den ta seg noen lufteturer i hagen allerede jeg... :sjenert:

Da satt jeg på trappen å passet på.

Den gikk ikke langt fra meg. Den sjekket hele tiden at jeg satt der.

Da jeg reiste meg kom den løpende og smatt inn døren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...