Gå til innhold

Er det noen som har skrevet en viljeserklæring? (testament)

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Baremamma

Jeg ønsker å skrive en viljeserlæring over hvem jeg vil skal ta seg av datteren min om jeg dør.

Jeg har foreldreansvar alene, jenta mi har hatt min samboer til "pappa"fra hun var to år (nå er hun ti)

Biologisk far har nektet å ha samvær og har ikke latt høre fra seg de siste 8 årene, men i dag dumpet et brev fra ham ned i postkassen her.

Biologisk far har ikke ville ha noe å gjøre med jenta, på tross av gjentatte oppfordringer om dette de første to årene av hennes liv. Aldri en tlf, aldri julegaver, besøk eller fødselsdagsgaver. Men nå etter 8 års taushet vil han ha kontakt...

Jeg kan godta at han og jenta over tid skal bli kjent og prøve å få til en slags kontakt, men hun har jo allerede en "sosial-pappa". Jeg er redd for hva som kan skje om jeg skulle dø. Vil jenta få bli her hos sin pappa og søsken, eller må hun flytte til en biologisk far hun ikke kjenner.

Derfor vil jeg skrive en slik viljeserklæring. Men det er vanskelig fordi jeg ikke finner noen skriftlig mal eller forslag.

Noen som har noen råd, eller har skrevet en slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første: Da du har foreldreansvaret alene, må han eventuelt sette fram krav om å overta omsorgen hvis du skulle dø. Det er da opp til en domsstol å vurdere hva som er i barnets interesse. Din samboer kan også sette fram krav, og ellers også andre som er i din familie.

En viljeserklæring bør inneholde en framstilling av barnets situasjon og årsak til at du ønsker at din samboer skal overta omsorgen. Den bør også oppdateres hvert år for å være mest mulig "up to date". Du bør også ha med ønsker om samvær med søsken hvis det blir bestemt at far skal få overta omsorgen. Din samboer bør kanskje også skrive under på at han ønsker en slik ordning.

Ellers bør du prøve å se positivt på at far nå er blitt voksen og har oppdaget at han har et ansvar. Prøv etter beste evne å tilrettelegge for samvær, men la det skje på barnets premisser. Hvis barnet trives er det greit, men hvis barnet mistrives bør man ta hensyn til det. Det er tross alt snakk om barnets rettighet til en far, og ikke farens rettighet til et barn.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu vet jag inte om du vill, eller hur det är möjligt enligt norsk lag men...

Jag känner par i Sverige i motsvarande situation där sambon har adopterat barnet. Det skulle betyda att du och din sambo har gemensam vårdnad av ditt barn och om du dör så har sambon ensam vårdnad utan att något behövs göras. Barnets var har ingen vårdnad och heller inget anspråk på barnet i den situationen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

hei...

jeg vet at det skal være et skjema som heter viljes erklæring et eller annet.....

Husker ikke hvor man får tak på det

ble nevt hær med adopsjon...iNorge er det slik at først må biologiske far fra si seg farskapet og der etter må den som skal adoptere ha vært gift med mor til barnet i minst 2 år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det slik at først må biologiske far fra si seg farskapet

Ikke helt riktig. I adopsjonsloven §7 står blant annet: Far eller mor som ikke har del i foreldreansvaret, skal såvidt mulig få uttale seg før vedtak blir gjort.

Hele loven finnes her: Lovdata

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...