Gjest Gjest_rakel_* Skrevet 26. august 2006 #1 Skrevet 26. august 2006 skal til praha for første gang nå om ca 2 uker. nå lurer jeg: hva bør jeg se av arkitektur og kulturelle ting? hvilke shoppingmuligheter er det? noe spes å anbefale i matveien?
Gjest Fantus Skrevet 27. august 2006 #2 Skrevet 27. august 2006 En fin måte å se hele det gamle praha på er å ta trikken opp til Prahaborgen og se på den og på den store katedralen. Gå inn i gullgata med de bittesmå husene hvor Kafka bodde i et av dem (ligger rett ved katedralen) I annen etasje i disse husene er et et museum med rustninger og kostymer (hvis du liker sånne ting ) Gå fra borgen og nedover mot Karlsbroa. Ikke gå korteste vei, men gå på kryss og tvers i trange gater og smug. I et eller annet smug utenfor turistgatene finner du en eller annen liten tjekkisk resturant å spise lunsj på. Gå over karlsbroa og bort til gamlebytorget. Stå sammen med turistene og se på det store uret. Når det slår for hel time kommer det små figurer ut av det. Gå på jazzbar, hvis du liker sånn musikk. Drikk øl på en pub som ikke ligger rett ved hovedgatene eller ved gamlebytorget. Neste dag tar du en tur i den jødiske bydelen. Se på den gamle jødiske kirkegården og se de forskjellig synagogene. Har du flere dager kan du shoppe på markedene, mye rart og mye stilig å finne. Klær og sånnt i butikkene er litt billigere enn i norge, men ikke veldig mye. De fleste store kjedebutikkene finner du i nærheten av Vaclavske Namesti (ligger midt i sentrum) Krystall er billigere i Praha, men gå i butikker som ikke ligger på hovedgatene. Jeg har spist villsvin i Praha, det anbefales - men igjen - ikke gå på resturanter som ligger i turistgatene, de er mye dyrere enn de som ligger litt unna. God tur
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå