Gjest prestekrage Skrevet 26. august 2006 #1 Skrevet 26. august 2006 En hel arme av mikroskopiske fluer har invadert heimen, og ser ut til å ville slå leir eller i verstefall opprette en helt nye stat på kjøkkenet mitt. Var innom mamma i ettermiddag, og hun kunne rapportere om at hun også hadde revolusjonære fluer på besøk. Har også hørt om enda flere som er plaget med disse opprørske vesene om dagen. Noen som har noen gode råd? (har allerede vasket godt- spes i skapet under oppvaskkummen (der søpla står))
Gjest splæsj Skrevet 26. august 2006 #2 Skrevet 26. august 2006 Samme her. De er ovet alt. Hjemme, hos andre, i butikken... Har vasket ned huset, helt plumbo i vasken og tettet igjen... Men det hjelper ikke. Jeg dreper dem fortløpende, det hjelper noe.
Gjest prestekrage Skrevet 26. august 2006 #3 Skrevet 26. august 2006 Noen som forresten har det latinske navnet på kjøttetende plante? Kjøpte det for noen år siden (da pga utseende), og hun på blomsterbutikken sa at disse visstnok tok sånne fluer... Hvet ikke om det hadde hjulpet så mye da- planta hadde sikket spist seg ihjel uten at jeg engang hadde merket at de små djevlene hadde minsket i anntall- men må være verdt er forsøk...
Gjest Tibz Skrevet 26. august 2006 #4 Skrevet 26. august 2006 Sjekk ut denne siden, mange bra tips der! http://www.anis.no/ Lykke til!
Gjest Catwoman Skrevet 26. august 2006 #5 Skrevet 26. august 2006 Har ikke sett en eneste sånn småflue inne her jeg. Er det så spesielt mange av de nå altså? Fluene er veldig glade i bananer, ananas og løk. - spesielt bananer og ananas som er godt modne. Og ellers alt annet som er overmodent/råttent.
Cr@sh Skrevet 26. august 2006 #6 Skrevet 26. august 2006 Jeg har hørt det skal hjelpe å stikke en fyrstikk i jorda i blomsterpottene med hodet ned...
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2006 #7 Skrevet 27. august 2006 Jeg har hørt det skal hjelpe å stikke en fyrstikk i jorda i blomsterpottene med hodet ned... ← Og det der gjelder ikke lengre. Det er ikke svovel i fyrstikkene lengre, og det var det som var virksomt mot fluer. Visstnok. Mot fluer i blomsterpotter: vann mindre så ikke jorden en gjennomvåt hele tiden.
Blueberry Skrevet 27. august 2006 #8 Skrevet 27. august 2006 Jeg vannet plantene mine med salmiakkvann og hadde alle vinduene på vidt gap i noen timer. Da var alle borte.
Gjest Tibz Skrevet 27. august 2006 #9 Skrevet 27. august 2006 Jeg vannet plantene mine med salmiakkvann og hadde alle vinduene på vidt gap i noen timer. Da var alle borte. ← Det har jeg hørt funker!
:-) anna Skrevet 27. august 2006 #10 Skrevet 27. august 2006 Jeg pleier å lage en fluefelle Setter frem en kopp med veldig søt saft (blander gjerne ekstra sukker i) Så har jeg i litt eddik (vet ikke hvorfor) og sn dråpe eller to med oppvaskmiddel. Tanken er at fluene setter seg på safta for å drikke, men oppvaskmiddelet har brutt overflatespenningen slik at de drukner. Funker som bare det :-D
Pussicat Skrevet 28. august 2006 #11 Skrevet 28. august 2006 Jeg pleier å lage en fluefelle Setter frem en kopp med veldig søt saft (blander gjerne ekstra sukker i) Så har jeg i litt eddik (vet ikke hvorfor) og sn dråpe eller to med oppvaskmiddel. Tanken er at fluene setter seg på safta for å drikke, men oppvaskmiddelet har brutt overflatespenningen slik at de drukner. Funker som bare det :-D ← Jupp. Det der gjør jeg også og det funker! Men jeg gjorde det nå for noen uker siden, men det hjalp ikke så veldig for det var så innmari mange fluer her. Utesøplekassa står like ved inngangsdøra våres her.. Der oppi krydde det av små- og store fluer og det stinka noe helt forferdelig. Vi spyla dunken og lot den stå litt med salmiak i og nå har vi bare noen få småfluer igjen på kjøkkenet.
Karamba Skrevet 28. august 2006 #12 Skrevet 28. august 2006 Kan trygt si at vi også sliter med det samme problemet! Er drittlei av disse småfluene nå! Har spesielt mange av dem på kjøkkenet. Tidligere hadde vi frukt som lå fremme i ei skål på kjøkkenbenken, det har vi tatt bort. Prøver i tillegg å være litt flinkere med å ikke la skitne gryter osv. stå... Kan ikke si at det har hjulpet så mye. Men vi får prøve noen av tipsene som de andre foreslår i denne tråden.
Gjest Pepper Skrevet 28. august 2006 #13 Skrevet 28. august 2006 Fluerevolusjon her også ! Vet hvorfor, jeg har bananer liggende på kjøkkenbenken. Men hvor skal jeg ellers gjøre av bananene da?
Plonk Skrevet 28. august 2006 #14 Skrevet 28. august 2006 Skulle akkurat til å lage en tråd her inne om de fordømte fluene, da jeg oppdaget denne! Vi har hatt en hel sverm i det siste, og jeg blir gal av de eklingene. Jeg tror folk her inne snakker om litt ulike fluer. De som lever i potteplantene er mindre og spiser ikke av maten på kjøkkenet. De er ganske langsomme og veldig lette å klaske. Fruktfluene er derimot små, gulaktige og kjempeekle, og jeg klasker vanligvis ti ganger i løse luften før jeg endelig greier å fange de lynraske krekene. Bananer på kjøkkenbordet er et problem som nevnt over her, ingen andre steder å gjøre av dem... Kan ikke pakke dem i plast heller. Jeg prøvde å stikke et flak med fluepapir i en banan, men smartingene lot seg ikke lure, eller de var for store til å bli hengende fast... Jeg får teste noen av knepene som er nevnt over. Kanskje et saftglass med Zalo i natt... Vi har fått oss lokk til kompostkassen under kjøkkenvasken, det har hjulpet litt, men ikke helt...
Fjellrypa Skrevet 29. august 2006 #15 Skrevet 29. august 2006 Nå har jeg prøvd fluefellen som ble beskrevet over, og det har fungert veldig bra! Fortsatt noen få igjen, men det er noe helt annet enn før! Takk!
Karamba Skrevet 30. august 2006 #16 Skrevet 30. august 2006 Jeg pleier å lage en fluefelle Setter frem en kopp med veldig søt saft (blander gjerne ekstra sukker i) Så har jeg i litt eddik (vet ikke hvorfor) og sn dråpe eller to med oppvaskmiddel. Tanken er at fluene setter seg på safta for å drikke, men oppvaskmiddelet har brutt overflatespenningen slik at de drukner. Funker som bare det :-D ← Jeg testet dette i går kveld. Og det funket det!! I dag morges lå det 5 døde fluer i koppen... Takk for tipset!
Gjest niomi Skrevet 30. august 2006 #17 Skrevet 30. august 2006 Noen kompiser opplevde dette i bofellesskapet for et par år siden. De tok kontakt med smådyrutrydder (eller noe sånt), og fikk beskjed om at de måtte desinfisere kjøkkenet. All mat, inkl tørrmat (og hermetikk for sikkerhets skyld ), ble kastet, rørene ble vasket med plumbo (selv om dette var en gammel gård hvor rørene egentlig ikke tåler det), alt som lå framme og slang ble kastet, alt i skapene ble vasket på varmeste program i oppvaskmaskin, skuffer, skap, hvitevarer, møbler og gulv ble vasket (skrubbet) med sterkt salmiakkvann. Og jammen meg hjalp det, gitt! Lykke til med fluekrigen.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #18 Skrevet 30. august 2006 Wow, den siste hestekuren der hørtes ekstrem ut. En eller to fluer kan man vel leve med? Ikke orker jeg å desinfisere kjøkkenet mitt for dem. Skulle tro det var malariamygg det var snakk om..!
Gjest Ole Bjørn Skrevet 1. september 2006 #19 Skrevet 1. september 2006 Har nå prøvd diverse metoder for å bli kvitt bananfluene og funnet ut at det beste tipset er å blande 50% eddik og 50% zalo i en kopp (noen sier epplecidereddik, men det har fungert med vanlig 7% eddik for meg). Tok kanskje en time før første druknet, men når kvelden var omme var det bare noen få fluer igjen og bunnen i koppen var dekket med fluer. Har også prøvd ublandet saft med eddik og litt zalo, sterkt blandet saft med eddik og litt zalo og også prøvd å søte disse med litt sukker uten at de har fungert like godt som 50/50 eddik/zalo løsningen. Men så må en huske å la blandingen stå noen uker sånn at en tar nyutklekkede fluer som kommer kort tid etter første "invasjon". Selvfølgelig må en også være nøye med å tørke tomatfjøla, ikke la bananer, halve epler og annen råtnende frukt ligge. Også gjerne tømme avfallet litt ofte. Vel... lykke til! .. til oss alle... ANGRIIIIP! hehe Ole Bjørn
Gjest niomi Skrevet 1. september 2006 #20 Skrevet 1. september 2006 Wow, den siste hestekuren der hørtes ekstrem ut. En eller to fluer kan man vel leve med? Ikke orker jeg å desinfisere kjøkkenet mitt for dem. Skulle tro det var malariamygg det var snakk om..! ← Jeg kan love deg at her var det ikke snakk om en eller to, eller 20 fluer, for å si det sånn... Det myldret av dem, og de begynte å forflytte seg fra kjøkkenet og inn i stua.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå