Gå til innhold

Samtaletemaer i ("fine") middagsselskap

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vær deg selv og vær interessert i den du snakker med. Dersom du spør litt spørsmål om personen vil h*n sansynligvis gjøre det samme om deg, og samtaler flyter avgårde.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg tenker på middagsselskaper, voksne mennesker, og gjerne de såkalt "fine" middagsselskapene (hva nå enn dere måtte legge i ordet "fint").

Mener dere det finnes konvensjonelle retningslinjer for hva man ikke har som samtaletema, før, under og etter middagen? Jeg tenker på at det serveres vin, og det er blant voksne mennesker (30-55). Menneskene er velutdannede, de er hyggelige og de jobber med ulike ting. Men alle kjenner hverandre ikke nødvendigvis så godt fra før av.

Finnes det retningslinjer? Eller må man alltid bare "se an"?  :forvirret:

Jeg har vært i noen slike siste tiden, og for eksempel en av mennene er alltid taus...han virker lukket og byr ikke på seg selv (kanskje han ikke kan småprate?)

Et annet voksent par (hun er lege, han er kunstner) bringer på bane en bok de har lest, og snakker som om sidepersonen absolutt burde vite hva de vet, og er like interessert i en intetsigende og tam forfatter som de selv er.

Hjelp?

:roll:

he he..mulig disse folkene kan lese bøker,men det vitner jo om totalt mangel på folkskikk og ta som en selvfølge at sidemann vet hva man snakker om. De burde gitt en kort "info" for de uinnvidde.

Jeg kan omgås høy/lav i selskapligheter,men ser an typen før jeg tar opp et tema.

Det bør jo være en løs stemning ved slike anledninger og jeg ser an humoren til folk.

Jeg opplever faktisk at jeg fra "gølvet" blir lyttet til ved slike anledninger

Det virker nitrist og veldig seriøst slik du beskriver selskap du har vert i.

bruk humor. selv den tørreste proffesor kan tines.

Skrevet

-"Verdensmestre" finnes overalt, i alle sammenhenger. Det vitner om utrolig små antenner og lite empati slik som disse menneskene holder på.

Jeg tror ikke det nytter å lese de samme bøkene og gi seg ut på en diskusjon, de vil uansett opptre som besserwissere, tydeligvis.

Finnes det ingen andre du kan prate med på "normalt" vis i denne settingen, eller må alle sitte og høre på hr og fru Perfekt-Allvitesen?

Smalltalk bør "fine" folk beherske, syns jeg. ;)

Skrevet

En veninne av meg har fortalt at hun tidligere var en del av et slikt intellektuelt miljø. Hun ble utrolig lei, for hun følte at hun måtte forberede seg til hver gang hun skulle treffe disse såkalte vennene i form av å ha lest en ny "interessant" bok. Hun leser jo fortsatt bøker, men nå leser hun dem ikke kun for ikke å føle seg utenfor. Hun synes det er mye morsommere å være en del av den vennegjengen vi nå har blitt, vi ler og tuller hele tida. I stedet for det mer formelle og "dannete" miljøet hun var en del av tidligere.

Jeg hadde vært meg selv og heller snakket været, hjemstedet deres, ferieturer osv. Ikke ta det så tungt hvis du ikke går så godt overens med disse menneskene. Jeg synes jo det er de som mangler sosiale antenner som ikke klarer å finne et samtaletema som inkluderer andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...