Gjest Gjest_Gunhild_* Skrevet 26. august 2006 #1 Skrevet 26. august 2006 Jeg tenker på middagsselskaper, voksne mennesker, og gjerne de såkalt "fine" middagsselskapene (hva nå enn dere måtte legge i ordet "fint"). Mener dere det finnes konvensjonelle retningslinjer for hva man ikke har som samtaletema, før, under og etter middagen? Jeg tenker på at det serveres vin, og det er blant voksne mennesker (30-55). Menneskene er velutdannede, de er hyggelige og de jobber med ulike ting. Men alle kjenner hverandre ikke nødvendigvis så godt fra før av. Finnes det retningslinjer? Eller må man alltid bare "se an"? Jeg har vært i noen slike siste tiden, og for eksempel en av mennene er alltid taus...han virker lukket og byr ikke på seg selv (kanskje han ikke kan småprate?) Et annet voksent par (hun er lege, han er kunstner) bringer på bane en bok de har lest, og snakker som om sidepersonen absolutt burde vite hva de vet, og er like interessert i en intetsigende og tam forfatter som de selv er. Hjelp?
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2006 #2 Skrevet 26. august 2006 La dem snakke om seg selv og følg opp med passende spørsmål er en safe en. Les også den teite boken dem skal ta opp så slipper du å se ut som en idiot om du er den eneste som ikke har lesten, eller whatever. Bare ikke vær for kritisk om boken om den er crapp, men hostene liker den. Fokuser på det positivet. Vær ydmyk, men ikke så ydmyk at alle skjønner at dette har du ikke vært med på før. En smule arroganse hjelper litt om det er et veldig stivt selskap.
Litago Skrevet 26. august 2006 #3 Skrevet 26. august 2006 I formelle selskaper hvor du ikke kjenner noen (vet ikke om det er det du mener med finere) anbefaler jeg at du prater om "ufarlige" saker. Det vil si at du ikke bør diskutere kontroversielle emner og være veldig bastant i dine meninger. "Small talk" er stikkordet. Vis interesse for de andre ved å spørre dem om dagligdagse ting og følg opp det de prater om med små nikk og kommentarer. Alle liker å prate om seg selv, også de voksne "formelle". Dessuten: vær deg selv. Ikke la deg skremme av sjargong eller alder. Alle blir sjarmert av yngre mennesker som er positive og høflige. (Gurmalla. Nå høre jeg virkelig ut som en gammel formell ku! )
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2006 #4 Skrevet 26. august 2006 Snakker de om ting du ikke har greie på, så si det! Si at du ikke kjenner denne boken/forfatteren/what ever og be de fortelle deg hvorfor du bør lese boka! Folk liker å snakke om seg selv og folk liker å belære interesserte lyttere.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2006 #5 Skrevet 26. august 2006 Et annet voksent par (hun er lege, han er kunstner) bringer på bane en bok de har lest, og snakker som om sidepersonen absolutt burde vite hva de vet, og er like interessert i en intetsigende og tam forfatter som de selv er. ← Er han billedkunstner?
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2006 #6 Skrevet 26. august 2006 Er han billedkunstner? ← Ønsker ikke å gå nærmere inn på akkurat det. Jeg synes det er uhøflig av folk å begynne å snakke om sære forfattere og smale bøker i et selskap, der man ikke nødvendigvis har møtt opp for å leke "Bokbadet". Hvis de tungintellektuelle ikke klarer å snakke om hverdagslige ting, så behersker de jo tydeligvis selv ikke "smalltalk"?
lillesky Skrevet 26. august 2006 #7 Skrevet 26. august 2006 Ikke politikk. Ikke snakk for mye om deg selv.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2006 #9 Skrevet 26. august 2006 Snakk om været. ← Er ikke det en smule harry og alt for enkelt/overfladisk/dumt? Man snakker jo gjerne om været i luncher på jobben kanskje, men ikke i et middagsselskap? Hvis man er en reflektert person, men dog diplomatisk (holder seg unna politikk, konflikt, jobben sin, smale nerdeemner, religion, lønn, og det å snakke for mye om seg selv), kan man vel snakke om det meste? Men været og enkle dumme kommentarer?
lillesky Skrevet 26. august 2006 #10 Skrevet 26. august 2006 Været fungerer alltid! Uansett hvor og når, og med hvem. Nordmenn elsker å snakke om været.
:-) anna Skrevet 27. august 2006 #11 Skrevet 27. august 2006 Men været signaliserer veldig at man driver med smalltalk. Det er bedre å snakke om jobben til de forskjellige, stedet de bor på/kommer fra, en bok er alltid bra. (Man trenger jo ikke ha dårlig samvittighet for å ikke ha lest en bok, man kan bare si at man "har hatt så mye å gjøre i det siste at men ikke har fått lest en bok på lenge, men nå er jeg på jakt etter noe å lese..." Også spørre litt mer inngående om den. Så kan man jo snakke litt om en bok man nylig har lest selv. (Veldig mange har for eksempel lest Berlinerpoplene/Eremittkrepsene av Anne B. Ragde - om man ikke har lest dem selv, så kan man si at man har tenkt på det, og lure på om noen andre har lest de.)
Gjest Gjesta Skrevet 27. august 2006 #12 Skrevet 27. august 2006 Enig med Anna. Når jeg treffer folk jeg kanskje ikke har så veldig mye til felles med, ser jeg på det som en mulighet til å lære noe nytt, få nye innspill om ting. Så hvis de f.eks begynner å snakke om en bestemt bok du ikke har lest, er det jo en ypperlig anledning til å få vite mer om denne boka
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2006 #13 Skrevet 27. august 2006 Snakker de om ting du ikke har greie på, så si det! Si at du ikke kjenner denne boken/forfatteren/what ever og be de fortelle deg hvorfor du bør lese boka! Folk liker å snakke om seg selv og folk liker å belære interesserte lyttere. ← Jeg liker hvertfall ikke å bli belært.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2006 #14 Skrevet 27. august 2006 Men været signaliserer veldig at man driver med smalltalk. Det er bedre å snakke om jobben til de forskjellige, stedet de bor på/kommer fra, en bok er alltid bra. (Man trenger jo ikke ha dårlig samvittighet for å ikke ha lest en bok, man kan bare si at man "har hatt så mye å gjøre i det siste at men ikke har fått lest en bok på lenge, men nå er jeg på jakt etter noe å lese..." Også spørre litt mer inngående om den. Så kan man jo snakke litt om en bok man nylig har lest selv. (Veldig mange har for eksempel lest Berlinerpoplene/Eremittkrepsene av Anne B. Ragde - om man ikke har lest dem selv, så kan man si at man har tenkt på det, og lure på om noen andre har lest de.) ← Berlinerpoplene og Anne B. Ragde? Nei...dette går mer på sære og lite kjente bøker som spesielt en sær mann mener at flere enn ham burde kjenne til denne. Han virker hoven, belærende, arrogant, uten sosiale antenner og liker bare å snakke om det han selv er interessert i, og han forventer at hans borddame er like interessert i hans sære emner som ham selv. "Nordmenn liker å snakke om været"...vel, dette er ikke den typisk nordmann jeg snakker om her, men mer bereiste mennesker i generasjonen over meg selv, som er kulturelle "feinscmekkere", og tro meg: det å snakke om været ville være en sosial blunder. Det blir for trivielt.
Gjest AG Skrevet 27. august 2006 #15 Skrevet 27. august 2006 Enig med Anna. Når jeg treffer folk jeg kanskje ikke har så veldig mye til felles med, ser jeg på det som en mulighet til å lære noe nytt, få nye innspill om ting. Så hvis de f.eks begynner å snakke om en bestemt bok du ikke har lest, er det jo en ypperlig anledning til å få vite mer om denne boka ← Er i utgangspunktet enig. Men dette dreier seg om mennesker som ikke kan forstå hvorfor den de snakker med er like opptatt av tingene de er opptatt av. Sier man at man ikke har lest den boken, eller også ikke finner den interessant, ser de på en med overraskende blikk som at man absolutt burde ha lest den.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2006 #16 Skrevet 27. august 2006 Ønsker ikke å gå nærmere inn på akkurat det. Jeg synes det er uhøflig av folk å begynne å snakke om sære forfattere og smale bøker i et selskap, der man ikke nødvendigvis har møtt opp for å leke "Bokbadet". Hvis de tungintellektuelle ikke klarer å snakke om hverdagslige ting, så behersker de jo tydeligvis selv ikke "smalltalk"? ← Jeg ville heller tenkt det var spennende, nettopp å møte personer m en annen referanseramme enn meg og "folk flest"? nig i innlegget over, benytt anledningen til å spørre; hva handler denne boken om? hborfor burde jeg lese den? Ut av det kan det jo hende det kommer opp spennende, men ufarlige problemstillinger som kan avlede en ny generell diskusjon som flere kan delta i.... Jeg er forholdsvis "normal", men har vært i flere slike selskaper, både privat og i jobb. Der har jeg møtt mennesker med ledende stillinger eller kunstnere eller...og sånn stort sett er dette helt vanlige mennesker som liker å prate om helt vanlige ting, verken om sine viktige jobber eller viktige spørsmål om verden i dag. Og ja, som alle oss andre er det nok mange av de som ferdes i "fine" selskaper som ikke liker det i det hele tatt. Enig igjen; vær deg selv og ikke vær opptatt av konvensjoner...
Frida Frosk Skrevet 27. august 2006 #17 Skrevet 27. august 2006 Glad jeg ikke tilhører en slik "fin" krets der man må forberede og vurdere samtalememner. Nei takke meg til å diskutere midtøsten over en flaske rødvin eller et par øl på puben. At det blir noen heftige diskusjoner er så, men hvorofr skal man egentlig ikke diskutere politikk og religion f.eks i finere middagsselskap? :klø: I min naivitet trodde jeg det var det de finkultiverte gjorde jeg... At de var nokså oppegående og reflekterte på slike temaer.
Klips Skrevet 27. august 2006 #18 Skrevet 27. august 2006 (endret) Hvis de tungintellektuelle ikke klarer å snakke om hverdagslige ting, så behersker de jo tydeligvis selv ikke "smalltalk"? ← Jeg er kanskje tungintellektuell ( ), men jeg synes ofte det er mye mer interessant å snakke om bøker enn smalltalk. Jeg skjønner det du sier om at denne personen gjør det på en ufin måte, men jeg måtte kommentere likevel. Hvis man treffer de samme menneskene flere ganger (som det høres ut som om er tilfelle her), må det da bli ulidelig kjedelig å snakke om hverdagslige ting hver gang? Man vet jo etterhvert både hvor de jobber og bor. Endret 27. august 2006 av Klips
LilleLy Skrevet 27. august 2006 #19 Skrevet 27. august 2006 Jeg synes ikke det finnes så mange regler, har vært i noen slike selskaper. Man må se det an og bruke de sosiale antennene. Ofte har jeg havnet ved siden av noen med spesielle interesser som f.eks vin. De blir ofte ivrig etter å snakke om det med noen som interesserer seg, samtidig har jeg lært mye.. bare et eksempel jeg kom på da
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #20 Skrevet 28. august 2006 Jeg har vært i mange "fine" selskaper.. Men jeg er bare 23 år da.. Jeg kan komme med noen tips likevel.. -ALDRI snakk om fest, fyll, rampestreker, sex og andre upassende ting -Hvis noen begynner å snakke om bøker og biler og andre ting du ikke har peiling på, så er det ingen skam å si at du ikke har hørt om boken/bilen/etc, men vær interessert.. Folk eeelsker når du spør dem og lar dem fortelle om interessen sin.. -Start en samtale hvor du finner ut hvem personen er, hva slags relasjon vedkommende har til vertskapet, hvor personen kommer fra - kom gjerne med innspill om stedet personen bor på (jeg har vært i sogn og fjordane, utrolig fantastisk natur der), og vips så har du en samtale igang om fjord og fjell og severdigheter.. Så kan du spørre om vedkommendes yrke, syns h*n jobben er interessant? hvilket prosjekt jobber h*n med for tiden? hva slags utdannelse må man ha for å få den stillingen? hva har vedkommende gjort tidligere? Du skal ikke ha avhør, men slike ting bygger gjerne opp under diskusjoner om skolesystemer, økonomi ++, og da har man uendelig med ting å prate om.. Ellers kan man begynne å snakke om boligpriser og slike ting som alle er opptatt av, og følg gjerne litt med i aviser på forhånd, slik at du faktisk vet hva du prater om.. I slike "fine" selskaper så er det ofte velstående mennesker som er invitert, og det er ikke det rette tidspunktet for å snakke om hvilke solpudder som er det beste og hvilken leppestift som sitter best.. Men kom gjerne med komplimenter om folks antrekk, hårfrisyre o.l.. Og komplimenter alt som kan komplimenteres til vertskapet og husk å takke for invitasjon og si at du koser deg masse.. Og du skal selvfølgelig si at du har det helt topp, selvom du kjeder deg ihjel.. Men hvis man legger litt i det selv, så kan man faktisk få det kjempemorsomt, selvom det går i overfladisk smalltalk.. Det er noe man må øve seg i, og man må aldri være redd for å si noe.. Jeg var i et kjempeflott bryllup i helga feks, og pga det kan jeg virkelig gi dere et bra tips.. Er du singel jente, så går du bort til den single gutten som står alene og ikke kjenner så mange.. Begynn med å spørre om et eller annet, og så leder du samtalen videre mha overstående råd.. Slik skaffet jeg meg en "nesten-date" neste gang jeg kommer hjem til mor.. Og han er virkelig en keeper.. Hihi.. Men det er ingen som oppfatter det som sjekking når man går bort til en på en slik måte, de blir bare glad for selskap, for de fleste føler seg litt beklemt når de ikke kjenner så mange i et slikt selskap, og man kan ende opp med å bli kjent med kjempeflotte personer.. Og ikke bare snakk med bordkavaleren din, snakk med alle rundt deg.. Det kommer til nytte senere på kvelden, og samtalen går mye lettere...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå