Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 15. januar 2003 #21 Skrevet 15. januar 2003 og hva vet du om Milla at de fleste kommer seg gjennom en abort uten varige men? hvis de gjør det, vet de kanskje ikke nok hva som skjer i det man dreper et foster Jeg er ikke helt i mot abort... hvis man blir voldtatt og man blir gravid, synes jeg det er krise, og at man bør få gjort det, men under INGEN andre omstendigheter! Hvorfor skal vi bestemme om en person får leve eller ikke? Du gir deg ikke skjønner jeg, men okay here goes.... De som skal ta abort får info. om hva som skjer og det er at ett tynt plastrør plasseres mot livmoren og regerett suger ut cellevevet. Det er ingen som feks. slår inn skallen på fosteret eller lignende fantasi-teorier som man kan lese om på anti-abort sider på nettet. Det er bare fabrikert oppspinn. Det å bli gravid etter en voldtekt er grusomt og da er det godt at vi her i vår del av verden kan få utført abort på gode trygge sykehus. Men på samme måte som du sier at "hvem skal bestemme hvem som skal få leve eller ikke" så spør jeg: hvem skal stille seg til dommer over hva som er god nok grunn til å få utført abort eller ikke? Abort er en valgmulighet som er gitt kvinner og det er noe som alle kvinner skal ha rett til. Det handler om å ha bestemmelsesrett over egen kropp og at ingen skal kunne tvinge en kvinne til å gjennomføre ett svangerskap hvis hun ikke selv vil. At noen er imot abort er helt i orden det, men ingen mennesker skal kunne sette seg over andre og kalle en for "morder" om en velger og avbryte ett svangerskap. Det er ens eget valg og ikke noe som andre har noe med. Milla
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 15. januar 2003 #22 Skrevet 15. januar 2003 og hva vet du om Milla at de fleste kommer seg gjennom en abort uten varige men? Det at en kvinne synker ned i en dyp depresjon som til slutt ender med selvmord etter en abort er noe som stort sett skjer i filmer og såpeoperaer. Med støtte fra venner og evt. barnefar og familie så kommer de aller fleste seg greit gjennom tiden etter en abort. De forsoner seg med sitt valg og lærer seg å leve med det. Det er ikke noen grunn til å hause opp abort som noe stort og skummelt når det ikke er noe grunnlag for det. Milla
Gjest Diva Skrevet 15. januar 2003 #23 Skrevet 15. januar 2003 Nå ble jeg skikkelig forbanna her! jeg fikk innlegget mitt slettet, og grunnen var at mitt svar ikke var til hjelp i en slik situasjon.... men kjære moderator... har du noen gang gått gravid eller har barn selv? Det kan du umulig ha gjort, for svaret jeg ga til denne dama, er at jeg vil gi henne informasjon hva det egentlig vil si å ta abort, og det må jeg formidle, kanskje hun ikke har noe kunnskaper om hva som skjer med et foster som blir revet bort fra mors kropp? jeg vil opplyse om hva man egentlig gjør når man tar abort, og at man må ta ansvar og ikke lage barn, hvis man ikke er klar for det, og ikke bruke abort som prevensjon... er det ingen kvinner som tåler å høre dette? vil ingen vite hva som foregår når det taes abort, og hvorfor ikke? tåler ikke folk å høre at de tar et liv? de bør de, for det er nemlig det de gjør! Så ta ansvar og bruk prevensjon folkens, og ikke bruk abort som prevensjon vær så snill! Vet du hva ? Nå blir jeg forbanna og!!! Sånn intoleranse du spyr ut her, har jeg sjelden sett makan til Skal ta for meg noen av punktene dine : Hva ha det med saken å gjøre om moderatorene / andre har fått barn eller ei ? Skjønner ikke helt det. De fleste VET faktisk hva det vil innebære å ta abort og jeg kan med SIKKERHET si at majoriteten ikke gjør det med GLEDE akkurat! Og så det med å "lage barn når man ikke er klar for det" ? Hva mener du med det ? Endel begynner da tidlig å ha sex, selv om man ikke er moden nok til å få barn. Og de fleste er nok seksuelt aktive leeenge før de faktisk modne for situasjonen med å få barn. Skal de ikke få ha sex da ? Fordi, tenk om det blir barn av dt f.eks ? Helledussen, vi lever faktisk ikke på 1750-tallet lenger.... Tror også at det er svært få som bruker abort som prevensjon. Herregud, tenk for en ting å gjøre "ofte" da ? I og med at det ikke akkurat er gøy å gjennomføre dette. Dessuten er alt slikt hamret ned i journaler på sykehuset / klinikken og dette blir husket om en jente tar 5 - 6 aborter eller liknende. Da ville nok noen tatt affære. Prevensjonen kan også svikte. Du utelater mye fakta i dine innspill. Og JA! Det er faktisk meget mulig å bli gravid med p-piller! Vet om flere tilfeller selv! Så ikke ta den! Du er direkte ufin og usaklig når du prøver å misjonere for anti-abort propagandaen din! Som en annen tidligere nevnte,- start ditt eget tema i stedet og kveruler så mye du vil der! Men ikke ødelegg en tråd med å komme med slikt! Ang p-piller og sikkerhet : Slå opp på www.felleskatalogen.no og søk på diverse p-pille merker. Da vil du se når du leser om dem at det er noe som heter Pearl index / pasientfeil. DET handler om hvor mange kvinner (statistisk) som blir gravide PÅ TROSS av å-piller!!! Les og lær! Og NEI! Jeg heller synes ikke du var til særlig hjelp for første innskriver her. Kvinnen kan selv bestemme over sitt liv og det er sannsynlig til barnets beste i denne situasjonen. Heller abort enn å leve et liv med triste faktorer som : For mange barn, dårlig økonomi, rusproblemer, voldtekt, sykdom, osv... Listen er mye lengre. Dessuten vet jo ikke du personlig åssen alle har det mht abort og prevensjon eller hva ? Det er synd at du ser bort ifra flere faktum i din streben etter å spre din "redd-liv" holdning. Takk for meg....
jomfru72 Skrevet 15. januar 2003 #24 Skrevet 15. januar 2003 Bare en liten opplysning om dette med å bli gravid til tross for bruk av p-piller: Jeg er et bevis på at man kan bli det! Ble gravid for litt over et år siden. Da hadde jeg gått på p-piller i 4-5 år . Jeg har bestandig vært veldig påpasselig med å ta pillen til samme tid hver dag. Og den gangen jeg ble gravid hadde jeg verken kastet opp eller gjort noe annet spesielt for at pillen ikke skulle virke. Jeg tok abort den gangen, men selv om jeg tenker på det av og til så vil jeg ikke si at jeg har knekt helt sammen. Det går an å se fremover å prøve å legge ting som har skjedd for lenge siden bak seg!
Gjest karenina Skrevet 15. januar 2003 #25 Skrevet 15. januar 2003 Er i en lignende situasjon som deg, og har gjort meg en del tanker omkring abort siden jeg fikk vite at jeg er gravid for to dager siden. Her er min situasjon: Har samboer og sønn på tre år, samboeren min har en usikker jobb-situasjon, selv er jeg i ferd med å avslutte hovedfagsstudiene mine samtidig som jeg jobber 70% på kvelder og i helgene. Vi har relativt dårlig økonomi, og hvis samboeren min blir arbeidsløs, kommer vi til å slite skikkelig. Vi har ca. 1 times reisevei hver vei til barnehaven - med buss og t-bane. Jeg har et sterkt ønske om å komme meg ut i jobb etter at jeg har avsluttet studiene. Ikke for å gjøre superkarriere og tjene masse penger, men for å kunne arbeide med noe meningsfylt. De siste årene har jeg vært på kanten av helt utslitt og slitt med dårlig selvtillit og en "boarderline" spiseforstyrrelse. Velger jeg å få et barn til, går nok livet videre, men jeg er redd jeg ikke skal klare det psykisk. Det var forresten et absolutt ulykkestilfelle at jeg ble gravid denne gangen. Det jeg har kommet frem til, er følgende: Jeg tror det er viktigere å ta hensyn til det livet som er enn det som evt. kan komme til å bli. Et embryo har ennå ingen sanser, tanker, følelser eller vilje. Men det har sønnen min, samboeren min og jeg! Martyrrollen står sentralt i vår kultur - å ofre seg er moralsk høyverdig. Men hvem er tjent med at jeg kullkaster alle planer, begir meg inn i en uønsket og usikker situasjon bare fordi det liksom er moralsk riktig? Ingen. Hadde jeg hatt en mann som kunne forsørget familien, hadde situasjonen kanskje vært annerledes. Sånn sett var det logikk i de gamle kjønnsrollemønstrene. Men slik er ikke situasjonen for de fleste unge kvinner i dag. Og all den tid vi kvinner blir sittende med hovedansvar for husarbeid og omsorg for barna - i tillegg til at vi må delta i arbeidslivet, mener jeg vi har rett til å ta hensyn til oss selv, hva vi føler vi har krefter til og hva som er riktig for oss når det gjelder den ene tingen ingen med beste vilje kan avlaste oss med - å bære frem et barn, føde det, amme.... Jeg skal forresten ta abort med abortpille, og er glad for at det er mulig. Men abort er jo ikke noe risikofylt inngrep. Men jeg forstår veldig godt angsten din. Jeg ønsker deg alt godt!
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2003 #26 Skrevet 16. januar 2003 Skulle nesten tro du hadde tatt abort selv, Diva, har du det? har du dårlig samvittighet? Og alle meninger med å bortforklare at abort ikke er alvorlig, bunner i at folk tror at et foster ikke kan f¸le noe, når det blir tatt bort i kanskje 12. uke... her kommer fakta: hjertet har begynt å slå for lenge siden, det puster og får n¿ring fra moren, det r¸rer på seg. Det får man tenke på og leve med hvis man velger og ta bort fosteret, så enkelt er det, og det må man tåle å h¸re, hvis man skal v¿re så egoistisk å drepe et lite barn. Men jeg forstår at et barn ikke alltid er velkomment eller planlagt, men jeg synes ikke folk gj¸r nok for å forhindre at liv dannes.... det at man blir gravid med p-pille er uhyre sjelden, det er jo 99% sikkert, og farskapstester er også ikke mer enn 99% sikre, men de er så sikre at folk tar dem 100% alvorlig.
Kosejente Skrevet 16. januar 2003 #27 Skrevet 16. januar 2003 Tror også at det er svært få som bruker abort som prevensjon. Herregud, tenk for en ting å gjøre "ofte" da ? I og med at det ikke akkurat er gøy å gjennomføre dette. Dessuten er alt slikt hamret ned i journaler på sykehuset / klinikken og dette blir husket om en jente tar 5 - 6 aborter eller liknende. Da ville nok noen tatt affære. Det er dessverre en del tilfeller der abort blir brukt som "prevensjon".. Jeg definerer å bruke abort som prevensjon når man tar abort mer en en gang (hvis det ikke er voldtekt ol. som ligger til grunn)....har du kommet i den situasjonen at du må (av en eller annen grunn) ta abort en gang....så er jeg av den oppfatning at da må man ta ekstra forhåndsregler i etterkant.....hvis man absolutt ikke er innstillt på å få et barn.... Det er ikke 100 % sikkert å bruke "pillen"....men med pillen kombinert med annet prevensonsmiddel (som kondom) er man så godt som 100 % sikker.... Jeg kjenner til iallefall 4 tilfeller der personer har tatt abort 2 eller flere ganger......og hvis (satt på spissen) alle kjenner til 4 tilfeller ...er det dessverre mange som benytter seg av dette....
aline Skrevet 16. januar 2003 #28 Skrevet 16. januar 2003 Til siste gjest; du fabulerer om at Diva har tatt abort selv, at det er pga det og hennes dertil dårlige smvittighet at hun står så sterkt på for det hun mener er rett. Du står jo like sterk på ditt du, har DU vært i en situasjon der du blir gravid selv ved bruk av prevansjon (som skal være 99% sikker), slitt økonomisk, hatt to barn fra før og slitt i hverdagen, i tillegg til dette blitt gravid selv om du da VET at du ikke kan gi dette evt barnet det livet ett barn burde fortjene? Har du slitt selv? Det er faktisk mulig å ha sterke meninger, empati for andre mennesker og deres situasjon, og forsøke å forstå deres valg best mulig, uten å ha vært der selv! Både du og Diva gjør det, men fra hver deres side! Du står sterkt KUN for det ufødte barn, uten å ta hensyn til dets utsikter i et evt liv, uten hensyn til andre barn i familien og deres utsikter i livet videre. Diva står sterkt for at hele familien skal komme best mulig ut av en situasjon som er vanskelig. Ikke fordi hun tror det er enkelt eller pent og morsomt med abort, men fordi det finnes en motsatt side av den du selv står på, og det vil alltid være sterke mennesker der også! Og heldigvis så tror jeg det er flest som er for selvbestemt abort, siden vi nå engang har det!
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 16. januar 2003 #29 Skrevet 16. januar 2003 Det får man tenke på og leve med hvis man velger og ta bort fosteret' date=' så enkelt er det, og det må man tåle å h¸re, hvis man skal v¿re så egoistisk å drepe et lite barn.[/quote'] Du gir deg ikke skjønner jeg. Dine "pro-life" holdninger er bare latterlige når du kommer med medisinske påstander som det ikke finnes grunnlag for. Din kunnskap om abort har du tydeligvis fått fra tvilsomme websider og feks. en sekt eller noe. Felles for dem alle er at de ikke har rot i virkeligheten så hvorfor skal de da tas hensyn til? Jeg synes at Karenina oppfører seg voksent og ansvarsfullt når hun tar hensyn til sin og barnefarens økonomiske situasjon samt deres felles barn fra før av. Arbeidsmarkedet er tøft om dagen og det gjelder og tenke litt lengre enn sin egen nesetipp. Milla
Gjest Diva Skrevet 16. januar 2003 #30 Skrevet 16. januar 2003 Kosejente : Det er jo på en måte det jeg sier og. Jeg vet at det er noen som bruker abort som prevensjon, men jeg har ikke erfart i helsevesnet og gynekologiens verden at det har vært så mange. Ikke fått inntrykk av det på den tiden jeg var sykehuspersonell i allefall. Men jeg vet det eksisterer ja. Men kan man ta dette med flere aborter på rad i betraktning i denne diskusjonen da ? Jeg trodde vi hovedsaklig snakket om EN abort her.. (?) Og så til vår kjære anonyme gjest Skulle nesten tro du hadde tatt abort selv' date=' Diva, har du det? har du dårlig samvittighet? [/quote'] Nei, jeg har ikke selv tatt abort. Men kan gjerne godt sette meg inn i slike saker og jeg har faktisk endel empati med mine medsøstre. Dette var da en merkelig måte å kommentere innlegget mitt på ?
Gjest Hege Skrevet 16. januar 2003 #31 Skrevet 16. januar 2003 Skulle nesten tro du hadde tatt abort selv, Diva, har du det? har du dårlig samvittighet? Og alle meninger med å bortforklare at abort ikke er alvorlig, bunner i at folk tror at et foster ikke kan f¸le noe, når det blir tatt bort i kanskje 12. uke... her kommer fakta: hjertet har begynt å slå for lenge siden, det puster og får n¿ring fra moren, det r¸rer på seg. Det får man tenke på og leve med hvis man velger og ta bort fosteret, så enkelt er det, og det må man tåle å h¸re, hvis man skal v¿re så egoistisk å drepe et lite barn. Men jeg forstår at et barn ikke alltid er velkomment eller planlagt, men jeg synes ikke folk gj¸r nok for å forhindre at liv dannes.... det at man blir gravid med p-pille er uhyre sjelden, det er jo 99% sikkert, og farskapstester er også ikke mer enn 99% sikre, men de er så sikre at folk tar dem 100% alvorlig. Om du ønsker å diskutere for/mot abort bør du opprette et eget tema til dette uten å ta for deg en enkelt bruker. Om du fortsetter med dette i denne tråden vil dine innlegg bli sett på som trakkasering og slettet. http://www.kvinneguiden.no/Forum/faq.php#0
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2003 #32 Skrevet 17. januar 2003 Jeg glemte det du skrev tidligere med å ikke ta for meg enkelt brukere, men skal kun nå snakke om generelt alle som tar abort. --- Som Hege skrev i sitt innlegg til deg, Gjest, bør du opprette en egen tråd dersom du skal diskutere for/mot abort. Dine svar til posteren av denne tråden anses som utenfor tema og vil bli slettet. Vennlig hilsen Nala - moderator ---
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 17. januar 2003 #33 Skrevet 17. januar 2003 Veldig enkel løgn metode, og jeg tror ikke på den!!! Du tror vel mer på Nessa tenker jeg. Milla
Kosepia Skrevet 18. januar 2003 #34 Skrevet 18. januar 2003 Kjære anonym trist! Jeg har aldri vært i din situasjon, men vil likevel forsøke å si noen ord til deg! Du er i en svært vanskelig situasjon, og jeg vet at det valget du har tatt må være utrolig tøft! Jeg vil bare si at jeg støtter deg fullt ut i ditt valg! Du viser ansvar! Både for deg selv, din familie og det fosteret som er i deg. Du sier du er redd for narkosen. Du er redd for at du aldri mer skal våkne fra den. Sjansen for at dette skal skje er ikke akkurat stor, men om du er så redd, snakk med legen din når du skal til han. Fortell hvor redd du er og spør om han vet om det finnes andre måter å gi deg bedøvelse på under inngrepet. Jeg kan ikke skjønne at du absolutt MÅ bli lagt i full narkose, og Milla har jo opplevd å få lokalbedøvelse! Så da kan kanskje du også få det? Dersom du skulle møte på din svigermor, så trenger du absolutt ikke fortelle henne hvorfor du er der. Hun har ikke rett på å vite hva du gjør der! Kanskje du er der for en undersøkelse av underlivet? Jeg håper du har et godt nettverk rundt deg, som kan hjelpe deg i denne vanskelige tiden! Ikke gå rundt og hold alt det vanskelige for seg selv! Masse klemmer fra Kosepia
Amica Skrevet 20. januar 2003 #35 Skrevet 20. januar 2003 Jeg er ganske sikker på at du ikke blir lagt i narkose hvis det vurderes som risikabelt for deg. Kjenner en som fikk utført et kirurgisk inngrep som vanligvis krever narkose. På grunn av helsemessige årsaker var det ikke forsvarlig å bruke narkose på henne. Det ble da ansett som helt uaktuelt å i det hele tatt vurdere narkose, og man fant andre løsninger. Legene vet hva de gjør, du kan føle deg trygg på at det ikke skjer noe som er farlig for deg! Lykke til, og selv om utfordringe er store så finner du nok styrke til å klare det. Alle gode ønsker til deg, håper alt går fint!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå