Gjest Ulva35 Skrevet 26. august 2006 #1 Skrevet 26. august 2006 Kanskje ikke dette kommer inn under littratur. Noen vil kanskje mene nei. Jeg mener ja. Begynte med Is-folket av Margit Sandemo for mange år siden, og nå er jeg hekta på serier. Har hatt utrolig mye glede av serier som: Kystfolket, Arvesynd, Havets datter, Ingebjørg Olavsdatter og mange, mange flere. Så: Leser du pocketserier og hvilken liker du best?
Gjest Mireya Skrevet 26. august 2006 #2 Skrevet 26. august 2006 Følger ikke med på noen nå. Men har tidligere lest Sagaen om Isfolket, Heksemesteren, Livets Døtre, Havets Datter, deler av Ingebjørg Olavsdatter, Sagnet om Lysets Rike og Amerika!, og så den med oransje bøker... *husker ikke tittel* Noe med Ild? Ildkorset, kanskje?
Gjest Gjesta Skrevet 27. august 2006 #4 Skrevet 27. august 2006 Hva menes egentlig med pocketserier? Jeg kjøper ofte pocketbøker, eks kjøpte jeg shopoholiker-bøkene som pocket i sommer. Fordi det er billigere og letter å ha med rundt. Har alle Henning Mankell-bøkene om Wallander som pocket.
Gjest Ulva35 Skrevet 27. august 2006 #5 Skrevet 27. august 2006 Har også henning Mankell bøkene. Noen innbundet, noen pocket. Men det jeg egentlig mente vare serier. Fortsettelse serier. Jeg er hekta på de. Alt fra fantasi serier av Margit Sandmo, til realistisk serier som Ingebjørg Olavsdatter. Ble vel litt overrasket i begynnelsen over at mange av seriene(de fleste) var utrolig korekte historisk. Det ligger utrolig mye bakgrunnsarbeid bak for å få det til. Jeg er kjempe hekta på historie og har mye glede av disse bøkene.
rugrat Skrevet 27. august 2006 #6 Skrevet 27. august 2006 Jeg har lest Isfolket, Heksemesteren, Ildkorset og Bergfoss, og holder nå på med Storgårdsfolk. Vanskelig å velge en favoritt av disse. De to første er jo mer eller mindre fri fantasi, mens Ildkorset og Storgårdsfolk handler om hvordan livet faktisk var for noen år tilbake. Bergfoss er en herlig serie om nåtidens hverdag i en liten bygd i Trøndelag
Gjest Ulva35 Skrevet 28. august 2006 #7 Skrevet 28. august 2006 Ja det er vanskelig å finne en favoritt. Men min er nok alikevel Kystfolket. Måten forfatteren beskriver sine rollefigurer på er etter min menig helt unik. Du er der, og du ser dem når du leser. Virklighet for husmannsfolk og storfolk på begynnelsen av 1900 tallet, ispedd en humor som er helt unik i mine øyne. Bare så synd de kommer ca 3 ganger i året bare. Ellers vil jeg fremheve Ellinor Rafalsen: Ammulettens kraft, Nordlysets døtre og nå Hittebarnet Alica. Kjempegode.
Gjest loren Skrevet 28. august 2006 #8 Skrevet 28. august 2006 Jeg leser "alt" Akkurat nå abbonerer jeg på Trollruner, Tre Søstre, Thea og Elisabeth. Jeg har også Isfolket, Lysets Rike, Heksemesteren, Blålys og Sagnet om de sorte ridderne. Som dere kanskje skjønner var det Margit Sandemos bøker som fikk meg hakta på serier
Gjest Ulva35 Skrevet 28. august 2006 #9 Skrevet 28. august 2006 Som sagt så var det Margit Sandemo som fikk meg hekta også. Nå leser jeg nesten alt. En utfordring til dere serielesere: Nicknavnet mitt er fra en serie: Noen som vet hvilken? En god stund siden, og den er for lengst avsluttet. Men noen har kanskje oppdaget at en serie som kom ut for noen få måneder siden faktisk handler om etterkommeren til Ulva.
Gjest Ulva35 Skrevet 28. august 2006 #10 Skrevet 28. august 2006 Neivel, så det er det ingen som vet altså :blunke:
Lillie Skrevet 28. august 2006 #11 Skrevet 28. august 2006 (endret) Ulva35, nicket ditt kommer fra Ulveøyne. Ulva fikk ei datter, Rime, med bergmannen Arolin. Det er vel kanskje Rime den neste serien handler om da...? Og ja, jeg leser pocketserier jeg og Margit Sandemo fikk meg hekta med Isfolket Ellers liker jeg også Ulveøyne godt, har begynt å lese den for andre gang nå Endret 28. august 2006 av Lillie
Gjest Ulva35 Skrevet 29. august 2006 #12 Skrevet 29. august 2006 Ulva35, nicket ditt kommer fra Ulveøyne. Ulva fikk ei datter, Rime, med bergmannen Arolin. Det er vel kanskje Rime den neste serien handler om da...? Og ja, jeg leser pocketserier jeg og Margit Sandemo fikk meg hekta med Isfolket Ellers liker jeg også Ulveøyne godt, har begynt å lese den for andre gang nå ← Helt riktig. Og den nye serien som ganske riktig handler om Rime heter Rimfrost. Stod ingen steder at den gjorde det, så stor var min glede da jeg etter noen siden oppdaget at det handlet om hennes liv. Har du begynt på den?
Gjest lilletroll Skrevet 29. august 2006 #13 Skrevet 29. august 2006 Har lest sagaen om isfolket og Raija. Nå leser jeg Hannah.
Lillie Skrevet 29. august 2006 #14 Skrevet 29. august 2006 Helt riktig. Og den nye serien som ganske riktig handler om Rime heter Rimfrost. Stod ingen steder at den gjorde det, så stor var min glede da jeg etter noen siden oppdaget at det handlet om hennes liv. Har du begynt på den? ← Nei, har ikke begynt på serien om Rime. Har du, og er den i så fall bra? Jeg driver som sagt og leser meg gjennom Ulveøyne en til gang, er jo så morsomt med et "gjensyn"
Gjest Ulva35 Skrevet 29. august 2006 #15 Skrevet 29. august 2006 Ja jeg leser Rimfrost. Kjempebra og moro å "møte" gamle kjente igjen liksom. Du har helt rett i at fine serier er verdt å lese om igjen. Har lest isfolket flere ganger. Hele serien to ganger, og så noen av bøkene som omhandler de jeg likte best flere ganger. Leser de fleste serier. Akkurat nå leser jeg Rosehagen.
Gjest Primula Skrevet 30. august 2006 #16 Skrevet 30. august 2006 Jeg lste Rajia som tenåring. Nå er jeg i permisjon og låner noen serier av bestemor. Kanskje ikke spesielt god litteratur vil noen mene, men jeg synes det er underholdende og lettlest. Og som en annen her sa, ,man lærer faktisk en del historie fra noen av seriene. Jeg har lest arvesynd og havets datter. Nå holder jeg på med Hannah og storgaardsfolk.
Elbereth Skrevet 31. august 2006 #17 Skrevet 31. august 2006 Leser ikke så mye av disse pocket-seriene. Har lest Arvesynd og en serie som het Kongsdøtrene. Har også observert at en serie jeg begynte på her i vår (på engelsk) nå er kommet på norsk i bladhyllene - Diana Gabaldons Outlanderbøker.
Gjest Ulva35 Skrevet 1. september 2006 #18 Skrevet 1. september 2006 Amerika og Sara Vakker. Noen som har lest disse utvandrerseriene?
Loevinna Skrevet 2. september 2006 #19 Skrevet 2. september 2006 Helt riktig. Og den nye serien som ganske riktig handler om Rime heter Rimfrost. Stod ingen steder at den gjorde det, så stor var min glede da jeg etter noen siden oppdaget at det handlet om hennes liv. Har du begynt på den? ← Ulva ja! Åja... har lest serien om Ulveøyne en gang, og kunne faktisk tenkt å skaffe meg de bøkene til odel og eie.. men neimen om jeg finner de noen plass.. ingen på finn.no heller som prøver å selge de... men vil ha! vil ha! Jeg har lest seriene isfolket, heksemesteren, lysets rike, de svarte ridderne, ulveøyne, nattøyne... kommer ikke på flere... men de aller fleste seriene er av margit sandemo.. For tiden leser jeg seriene Rimfrost, trollruner og så kjøper moren min serien med alle de frittstående bøkene til margit sandemo... Men så sagt, så skulle jeg gjerne hatt tak i ulveøyne...
monja Skrevet 3. september 2006 #20 Skrevet 3. september 2006 Jeg har lest Isfolket som "alle" andre. Og så Ildkorset. Nå leser jeg: Storgårdsfolk, Hannah, Rimfrost, Tre søstre og Thea. Må liksom begrense meg litt, men det er flere jeg nok kommer til å lese etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå