Gjest Gjest Skrevet 26. august 2006 #1 Del Skrevet 26. august 2006 Jeg lurer på hva som blir regnet hva som gyldig oppsigelses grunn. Er det bare ting som økonomi eller grove feiltrinn fra ansatt? og hvis man blir oppsagt med ugyldig grunn, vil man få dagpenger eller vil aetat prøve å presse bedriften til å ta deg tilbake? Kan bedriften få sanksjoner selv om ikke den opsagte ønsker å gå videre med saken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 26. august 2006 #2 Del Skrevet 26. august 2006 Jeg lurer på hva som blir regnet hva som gyldig oppsigelses grunn. Er det bare ting som økonomi eller grove feiltrinn fra ansatt?Ja, omtrent. og hvis man blir oppsagt med ugyldig grunn, vil man få dagpenger eller vil aetat prøve å presse bedriften til å ta deg tilbake?Man vil nok få dagpenger. Tror ikke aetat blander seg i slike saker. Kan bedriften få sanksjoner selv om ikke den opsagte ønsker å gå videre med saken?←Nei, hvis den som har fått en usaklig oppsigelse ikke gjør noe aktivt med saken, f.eks. kobler inn fagforening og går til anmeldelse så skjer det ingen ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2006 #3 Del Skrevet 26. august 2006 Tusen takk for kjempebra svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaffeavtalen Skrevet 26. august 2006 #4 Del Skrevet 26. august 2006 Hvis man er ugyldig oppsagt bør man få noen til å sjekke gyldigheten av oppsigelsen. En arbeidsgiver har lønnsplikt ovenfor en ansatt hvis ikke oppsigelsen er gyldig,men da må det gå videre i systemet. Arbeidsgiveren kan bli pålagt å trekke tilbake oppsigelsen hvis den ikke holder mål. men førts må man sjekke at de kravene som skal følge en oppsigelse er der; arbeidsmiljøloven Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 26. august 2006 #5 Del Skrevet 26. august 2006 Men jeg mener å ha lest at dersom lønnskravet skal være gyldig må arbeidstakeren møte opp på jobb... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 27. august 2006 #6 Del Skrevet 27. august 2006 I grove trekk er en oppsigelse bare gyldig dersom den kan begrunnes med arbeidstakers forhold eller bedriftens økonomi, men det er litt mer sammensatt. Siden jeg ikke vet konkret hva saken gjelder vil jeg anbefale deg å lese Arbeidsmiljølovens Kapittel 15 Aetat forholder seg kun til det faktum at du ikke har sagt opp selv og står uten arbeid. De foretar seg ingenting overfor tidligere arbeidsgiver. (At du ikke har sagt opp selv er imidlertid viktig i.f.t. hvor lenge du må vente før du før dagpenger). Foretar du deg ikke noe selv, jfr. reglene i Arbeidsmiljølovens kap. 15, skjer det ingenting i forhold til arbeidsgiver. Er du imidlertid fast ansatt og bestrider oppsigelsen i.h.t. disse bestemmelsene har du rett til å stå i stillingen og motta lønn inntil saken er avklart i rettsystemet. Dette forutsetter imidlertid at du fortsetter å møte på jobb i denne perioden. Skulle du være vikar og/eller i prøvetid, har du likevel rettigheter og det er mange formkrav som skal være oppfyllt før oppsigelsen anses som gyldig. Er du i tvil vil jeg anbefale deg å kontakte verneombud, fagforening og/eller advokat. (Alle advokater svarer gratis på telefonhenvendelser vedr. aktuelle saker) for å få råd om hva du bør foreta deg videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2006 #7 Del Skrevet 27. august 2006 Tusen takk for godt svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå