Gjest Sussy Skrevet 9. januar 2003 #1 Skrevet 9. januar 2003 Jeg har eget domene og nå ønsker jeg å lage et mailitskjema på hjemmesiden min. Kodene og skjemaet etc. er klart, men hvordan får jeg det til å virke? Jeg må vel ha noe lignende dette: www.mittdomene.com/cgi-bin/mailit/ for at det skal funke, men hvordan, hvordan hvordan gjør jeg det? De fleste nettleverandørene som Telenor og Nextgentel legger vel dette opp selv, men det det er litt vanskelig når en må tenke det ut selv Noen som har råd? Hilsen Sussy
Crazee Skrevet 9. januar 2003 #2 Skrevet 9. januar 2003 Eg går ut i frå du leiger serverplass hjå andre, og ikkje har server på eigen datamaskin? Då bør det stå på sidene deira korleis du går fram. Må du finna eigne cgi-script, kan du prøve på http://www.cgi-resources.com - der er det masse å velgja mellom. :-) Kan du bruke PHP på sidene, så er det noko å finne på http://php.resourceindex.com òg. Det er kanskje vel så enkelt å lage til?
Gjest Sussy Skrevet 10. januar 2003 #3 Skrevet 10. januar 2003 Takk fot tipsene, men jeg får ikke noen av dem til :/ Jeg laster dem opp på cgi-bin området på serveren, men får alltid internal server error samme hva jeg prøver. Tror jeg trenger en god svært basic tutorial :D Når en laster ned et perl eller cgi skript, og forandrer variablene (epostadresse, stier etc.) skal en gjøre noe annet enn å bare laste dem opp? Jeg gir snart opp...
Crazee Skrevet 11. januar 2003 #4 Skrevet 11. januar 2003 Detaljerte rettleiingar bør stå i dokumentasjonen til scripta. Står det ikkje noko, bør det vera nok å setja rettighetane til read og execute. Det skjer kanskje automatisk, om ikkje så må du gjere det sjølv. Korleis sjå kva rettighetar det er? Når du listar filene så bør det stå noko i stil med dette: -rwxr-xr-x filnamn.cgi r - leserettighet (Read) w - skriverettighet (Write) x - kjørerettighet (eXecute) Må du endre dette manuelt for å få det koorekt, så varierar måten du gjer det med kva program du brukar, eller om du har shell-aksess. Skriv evt. tilbake med dei opplysningane, om du treng det. Ein ting til: Pass på at stien til Perl stemmer overens med den oppgitt i perl-programmet. Det _kan_ variere litt, om ikkje så ofte. Desse opplysningane bør stå oppgitt hjå web-hotellet der du har domenet. Det var det eg kunne komme på i denne omgang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå