Gjest Gjest nå - enn så lenge.. Skrevet 25. august 2006 #1 Skrevet 25. august 2006 Har en sønn som bor hos far, over 30 mil unna, snart 12, far nekter meg å se ham denne helgen som er "min", aner ikke hvorfor, men gutten min er lei seg for ikke å komme hit. Far er forøvrig heller ikke hjemme hos vår sønn for øyeblikket. Vi har vært i Tingrett i 2004, jeg "vant", (men ingen "vinnere" i en sånn situasjon), mens far "vant frem" i Lagmannsretten 2005 mot dissens. Sønn og meg har god kontakt, han er sur på far nå, men er "hjernevasket" på hva som skal sies mens far er tilstede. Barnevernet har vært inne i tilsynssak, men vegrer seg nå for å reise ny sak fordi far iflg nevnte etat er "komplett umulig å samarbeide med.." (Bekrefter utsagnet)... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, men har lovet sønnen min å rydde opp i en situasjon han selvfølgelig er uskyldig i. - Han vil til mamma, men kan ikke pga far. PLEASE, gi meg noen gode råd Beklager anonymitet, ikke for meg selv, - men for sønnen min
Gjest Cosette Skrevet 25. august 2006 #2 Skrevet 25. august 2006 (endret) OK, det er meg som skrev innlegget, jeg står frem, jeg. Så får det stå til! Endret 25. august 2006 av Cosette
Far til 2 Skrevet 25. august 2006 #3 Skrevet 25. august 2006 Eksempelt ditt viser at bostedsforeldre, uavhengig av kjønn, kan ta seg friheter ingen i utgangspunktet ønsket å gi dem. Likevel har myndighetene valgt å la denne typen overgrep fortsette altfor lenge. Jeg foreslår at du forsøker å finne frem til advokaten som gjorde at ei jente på 12 ble overført fra mor til far etter en høyesterettsdom. I den aktuelle saken ble det bevist at mor trenerte samværet, noe som var delaktig i at omsorgen ble overført. Jeg kan ikke se noen grunn til å behandle mødre eller fedre forskjellig i så måte. Denne advokaten kan sikkert gi langt bedre råd enn det vi "synsere" på disse sidene kan gjøre.
Gjest gjest1 Skrevet 25. august 2006 #4 Skrevet 25. august 2006 Huff så trist. Jeg ville vel ha notert ned dag/dato han ikke leverer sønnen din til deg. Uten å ha greie på dette, så mener jeg å ha hørt at de er streng når den ene forelder trenerer samvær. Han bor langt unna... Tenker faren kanskje på kostnadene det er å sende han til deg ? Har dere en enighet om kostnadene for transport ? Det som kan være en fordel er at sønnen din er såpass stor at far kan risikere sitt eget forhold med gutten om han holder på sånn. Lykke til.
Gjest regine Skrevet 26. august 2006 #5 Skrevet 26. august 2006 Ta saken til namsretten. Det kan du gjøre når dere har en rettskraftig dom. Sansynligheten er da stor for at far i dømmes bøter når han saboterer samværet. Du bør også klage på barnevernets avgjørelse. De skal forholde seg til BARNETS beste, og om DE ikke greier å samarbeide med far, og DERFOR nekter å ta i saken, ja så hadde jeg klagt videre oppover i systemet. Til sivilombudsmannen om nødvendig (hvis det går).
Gjest Cosette Skrevet 26. august 2006 #6 Skrevet 26. august 2006 Huff så trist. Jeg ville vel ha notert ned dag/dato han ikke leverer sønnen din til deg. Uten å ha greie på dette, så mener jeg å ha hørt at de er streng når den ene forelder trenerer samvær. Han bor langt unna... Tenker faren kanskje på kostnadene det er å sende han til deg ? Har dere en enighet om kostnadene for transport ? Det som kan være en fordel er at sønnen din er såpass stor at far kan risikere sitt eget forhold med gutten om han holder på sånn. Lykke til. ← Vi deler transportutgiftene, buss frem og tilbake, bare et par hundrelapper hver vei. datoer er selvfølgelig notert ned, holder nå på med et berv til advokaten jeg brukte siste runde (kjenner saken godt, veldig flink). Far tenker ikke konsekvenser, må si meg enig i ditt siste utsagn. Takk for svar (alle sammen).
Gjest Cosette Skrevet 26. august 2006 #7 Skrevet 26. august 2006 Ta saken til namsretten. Det kan du gjøre når dere har en rettskraftig dom. Sansynligheten er da stor for at far i dømmes bøter når han saboterer samværet. Du bør også klage på barnevernets avgjørelse. De skal forholde seg til BARNETS beste, og om DE ikke greier å samarbeide med far, og DERFOR nekter å ta i saken, ja så hadde jeg klagt videre oppover i systemet. Til sivilombudsmannen om nødvendig (hvis det går). ← Fra 1. januar 2003 er det foretatt omfattende lovendringer. Dette innebærer at alle saker som behandles i første instans behandles av en domstol med funksjonsbetegnelse tingrett. Betegnelsene forhørsrett, namsrett, skifterett, skjønnsrett og vergemålsrett forsvinner. Hensikten med endringen er at domstolene skal fremstå med en enhetlig, ytre struktur. Takk uansett!
Far til 2 Skrevet 26. august 2006 #8 Skrevet 26. august 2006 Det er sikkert fint at myndighetene gjør noe med enhetlig struktur, osv. Men jeg føler sterkest for de barna som blir fratatt en fullt ut oppegående forelder. Det er med andre ord lovverket det er noe galt med. Ikke strukturen på hvordan domstolene fremstilles. Så lenge politikere og såkalte fagfolk ? velger å kjøre frem et lovverk som ivaretar mindretallet av de involverte parter etter et samlivsbrudd, vil vi nødvendigvis oppleve denne form for overgrep som barnet og trådstarter opplever. Slik det er i dag er det i hovedsak de som vinner frem med sine ønsker som er fornøyd med lovverket. Hadde politikere og andre maktmennesker valgt å prioritere anderledes kunne et stort flertall akseptert lovene. At politikerene med dagens løsning har ønsker om å nedprioritere så mange mennesker må ha en årsak. Men enda har jeg ikke hørt noen gode begrunnelser for å frata barn en forelder slik de gjør.
Gjest regine Skrevet 26. august 2006 #9 Skrevet 26. august 2006 Fra 1. januar 2003 er det foretatt omfattende lovendringer. Dette innebærer at alle saker som behandles i første instans behandles av en domstol med funksjonsbetegnelse tingrett. Betegnelsene forhørsrett, namsrett, skifterett, skjønnsrett og vergemålsrett forsvinner. Hensikten med endringen er at domstolene skal fremstå med en enhetlig, ytre struktur. Takk uansett! ← Greit nok det - poenget er bare at de funksjonene som namsretten tidligere tok seg av nå da må ivaretas av tingretten. F.eks. konkurser, idømmelse av tvangsbøter etc. Mao: du kan fortsatt ta saken til retten og da er sjansen stor fior at far idømmes bøter for sin sabotasje. Dette vet også advokaten din.....
Gjest Cosette Skrevet 26. august 2006 #10 Skrevet 26. august 2006 Greit nok det - poenget er bare at de funksjonene som namsretten tidligere tok seg av nå da må ivaretas av tingretten. F.eks. konkurser, idømmelse av tvangsbøter etc. Mao: du kan fortsatt ta saken til retten og da er sjansen stor fior at far idømmes bøter for sin sabotasje. Dette vet også advokaten din..... ← Og mitt poeng er at jeg da jeg kjørte sak i 2004/5 "vant" i tingretten, "tapte" med dissens i lagmannsretten (dvs 3 dommere stemte, 1 ville jeg skulle ha omsorgen), så jeg har gjort alt du nevner.. Kostet også skjorta, - far har selvfølgelig fri rettshjelp! Mister troen på rettssystemet her i Norge, man gjør alt riktig, men hva hjelper det??
Far til 2 Skrevet 26. august 2006 #11 Skrevet 26. august 2006 ... ... Mister troen på rettssystemet her i Norge, man gjør alt riktig, men hva hjelper det?? ← Jeg har stor forståelse for den frustrasjonen du føler. Like stort problem er hva vi lærer våre barn med dagens lovverk. Når domstolene med loven i hånd fratar barn en selvfølgelig rett til samvær ved å la foreldrene trenere samværet slik det f.eks. gjøres i denne saken. Men domstolene gjør desverre bare det de får beskjed om. De som reelt sett fratar barna samvær er politikerene og deres "rådgivere". Situasjonen er muligens bedret mht å iverta barnets behov fremfor foreldrene. Men det er fortsatt langt igjen før politikere klarer å få opp øynene for hva de gjør med barn i en slik situasjon. At våre folkevalgte (med sine "fagfolk ?" i spissen) fradømmer barn retten til samvær med begge sine foreldre er bare en tragedie for alle parter.
Gjest regine Skrevet 27. august 2006 #12 Skrevet 27. august 2006 Og mitt poeng er at jeg da jeg kjørte sak i 2004/5 "vant" i tingretten, "tapte" med dissens i lagmannsretten (dvs 3 dommere stemte, 1 ville jeg skulle ha omsorgen), så jeg har gjort alt du nevner.. Kostet også skjorta, - far har selvfølgelig fri rettshjelp! Mister troen på rettssystemet her i Norge, man gjør alt riktig, men hva hjelper det?? ← ja, jeg vet det koster skjorta å gå gjennom rettssystemet, har også gjort det, også med en far med fri rettshjelp..... Det jeg forsøker å få fram er dog at du HAR en mulighet, fordi en dom er tvangsgrunnlag. Mao. du KAN gå til namsretten (eller hva det nå heter) og be om at far idømmes bøter FORDI han saboterer samværet. Denne muligheten har du, selv om du allerede har vært gjennom systemet. Fordi dette er et "annet" system. Og igjen - dette vet faktisk advokaten din også..... iallfall skal vedk. vite det. Dette er det samme som at f.eks. en bank har lånt deg penger, du misligholder, og banken går da til namsretten for å få dømt deg til å betale. Og dette "systemet" finnes, selv om det heter tingrett eller noe helt annet. Og det gjelder også når bostedsforelder ikke følger opp rettskraftig avtale. OG at rettssystemet er merkelig er jeg helt enig med deg i, den erfaringen har jeg gjort meg også.
Gjest Cosette Skrevet 28. august 2006 #13 Skrevet 28. august 2006 ja, jeg vet det koster skjorta å gå gjennom rettssystemet, har også gjort det, også med en far med fri rettshjelp..... Det jeg forsøker å få fram er dog at du HAR en mulighet, fordi en dom er tvangsgrunnlag. Mao. du KAN gå til namsretten (eller hva det nå heter) og be om at far idømmes bøter FORDI han saboterer samværet. Denne muligheten har du, selv om du allerede har vært gjennom systemet. Fordi dette er et "annet" system. Og igjen - dette vet faktisk advokaten din også..... iallfall skal vedk. vite det. Dette er det samme som at f.eks. en bank har lånt deg penger, du misligholder, og banken går da til namsretten for å få dømt deg til å betale. Og dette "systemet" finnes, selv om det heter tingrett eller noe helt annet. Og det gjelder også når bostedsforelder ikke følger opp rettskraftig avtale. OG at rettssystemet er merkelig er jeg helt enig med deg i, den erfaringen har jeg gjort meg også. ← Du hadde rett - ville bare si det
Gjest Cosette Skrevet 19. oktober 2006 #14 Skrevet 19. oktober 2006 Jeg må faktisk i rettsmøte for at domstolen skal bestemme seg for om far saboterer samværet uten gyldig grunn eller ikke... Bostedsforelder kan jo gjøre akkurat hva de vil!! Rettssystemet fungerer ikke for de barna dette rammer! Skjønner veldig godt nå hva samværsfedre i mange år har snakket om, "mor"/bostedforelder har faktisk all makt! - Og for de av dere som har barna boende hos seg - vær glad for det, ikke snakk stygt om den av forelderen som ikke bor sammen med barnet! Tenk på barnet, sett deg i barnets situasjon, - dvs; ikke bruk barnet i et "spill"!! Retten neste (ønsk meg lykke til... )! Cosette
Far til 2 Skrevet 19. oktober 2006 #15 Skrevet 19. oktober 2006 Igjen viser altså politikerene seg fra en side hvor de bevisst unngår å ivareta barnet, men velger å ivaret foreldrene, i dette tilfellet far.. Jeg synes tiden er overmoden (det har den forresten vært lenge) for å gjøre noe for de barna som utsettes for slik samværstrenering Dette må da være noe for Karita Bekkemellem. Send en mail til henne og beskriv den håpløse situasjonen politikerene velger å legge opp til for barnet. Det er helt vanvittig at en må gjennom så mange domstoler for å sikre barn samvær. Jeg håper virkelig du vinner frem i din sak og kan bevise samværstreneringen eller sannsynliggjøre den i den grad at omsorgen overføres til deg. Men ikke gå i samme fella som far har gjort ved å ødlegge samværet for barnet. Jeg tror de fleste krysser fingrene for deg her inne og håper at du snart slipper dette vanvittige kjøret som dagens bostedsforelder legger opp til. Og la oss få høre hvordan det går. Jeg tror virkelig at du vinner frem og at barnet får en bedre hverdag mht bl.a. samvær.
Gjest Cosette Skrevet 8. desember 2006 #16 Skrevet 8. desember 2006 (endret) Fikk domfestet samværet. Jippi! (ironisk) .. -det burde ikke være nødvendig!! Neste step er BV, som også har fått mld nå. Hva kan man gjøre når skolen ikke tør Hallo!!!! ? Endret 8. desember 2006 av Cosette
Gjest Gjesta Skrevet 8. desember 2006 #17 Skrevet 8. desember 2006 Jeg kan ikke pårope meg noen stor kunnskap i hverken samværsrett eller hvordan rettssystemet funker (ikke funker) i Norge, men ville gi deg en og ønske deg lykke til. Håper det løser seg til det beste snart.
Far til 2 Skrevet 8. desember 2006 #18 Skrevet 8. desember 2006 Fikk domfestet samværet. Jippi! (ironisk) .. -det burde ikke være nødvendig!! Neste step er BV, som også har fått mld nå. Hva kan man gjøre når skolen ikke tør Hallo!!!! ? ← Gratulerer til din sønn og deg. Dette var kjempegode nyheter. La oss håper at deres sønn ikke blir fratatt mer samvær i framtiden. Det er også godt ø høre at flere instanser ser ut til å følge opp saken, men synd at det må gå så langt som det har gjort. la oss få høre om saken VIRKELIG har løst seg etterhvert. Det finnes dessverre mange måter å trenere samvær på. Og noen benytter desverre alle de metoder de kan, - selv om det er deres eget barn som får lide for det.
Gjest Cosette Skrevet 29. desember 2006 #19 Skrevet 29. desember 2006 Samværet har fungert etter dommen. BV ble varslet av meg og de reiser nå undersøkelsessak. Godt nytt år alle sammen!
Far til 2 Skrevet 29. desember 2006 #20 Skrevet 29. desember 2006 Godt nytt år til deg også. Har tenkt en del på denne saken og håper faren innser at det han har gjort ved å holde barnet borte fra deg er indirekte barnemishandling. Jeg håper deres sønn og du får tatt igjen noe av det bostedsforelder forsøkte å frata dere. Endelig en start på det nye året som viser at det går an å kjempe for barns rett til samvær.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå