Gå til innhold

Jeg trenger praktikant

marita

Anbefalte innlegg

Heisann!

Vi er en familie på 4 som lurer på hvordan vi skal få hverdagen til å gå opp. Vi vurderer å få en praktikant som kan komme til oss og være her mens vi er på jobben... Er det noen andre som har praktikanter som ikke bor hos seg, og som vet hvor mye dette koster? Eller er det noen der ute som kunne tenke seg å passe 2 barn på 1 og 4 år hjemme hos oss på Strømmen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke praktikant, men har vært praktikant... kanskje jeg kan hjelpe litt likevel?

Har dere et rom, en hybel eller annet sted der praktikanten kan bo?

De fleste praktikanter får kost og losji i tillegg til lønnen.

Vanligvis ligger lønna på mellom 3000 og 6000 pr mnd. Komemr helt an på hvilke arbeidstider og andre oppgaver praktikanten har.

Noen velger å kjøpe månedskort i stedet for en del av lønna, andre tilbyr seg å betale for kurs o.l.

Det er ikke bare lett å ha en praktikant i huset. Det er heller ikke lett å være praktikant. Så vær nøye med at kjemien stemmer mellom dere. Ofte er det veldig unge jenter som søker slike jobber. Mange flytter rett hjemmefra og det hender at hjemlengselen blir for stor og at de forsvinner ganske raskt. Det beste er vel å få tak i noen som skal studere på kveldstid eller lese som privatist. Da har de større grunn til å bli boende. Og det er en fordel om de ikke har for lang vel hjem (slik at de kan reise hjem i helgene uten for store kostnader).

Jeg opplevde praktikant-året som et mareritt, samtidig som jeg lærte mye. Jeg hadde dengang et lite rom, 3000 kroner i lønn pr mnd (før skatt) og passet 3 barn (den minste var hjemme hele tiden). Jeg skulle vaske hele huset en gang i uka og gjorde også annet husarbeid, som matlaging, stryking osv. Anbefaler deg IKKE å gi praktikanten så mange oppgaver. Det går ut over barna dine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En praktikant kan også komme hjem til dere om morningen og dra igjen når dere kommer hjem. En praktikant er ikke det samme som Au-pair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Oslo er det samme sak tror jeg...

Alle jeg kjenner som har jobbet som praktikant (20-30 stykker) har bodd hos familien med kost og losji som en stor del av lønna. Dette sparer både familien og praktikanten penger på.

Hvis barnepasseren kommer og går hjem hver dag blir det vel mer som en dagmamma? Og de koster nok litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å ha en praktikant som kom til oss om morningen og dro igjen om ettermiddagen. Vi har også vært inne på tanken om å skaffe au-pair, men jeg er ikke sikker på om jeg vil ha noen som skal bo hjemme hos oss. Mener at en praktikant koster mellom 6 og 7000 kroner?? svart .. Kan dette stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å ha en praktikant som kom til oss om morningen og dro igjen om ettermiddagen. Vi har også vært inne på tanken om å skaffe au-pair, men jeg er ikke sikker på om jeg vil ha noen som skal bo hjemme hos oss. Mener at en praktikant koster mellom 6 og 7000 kroner?? svart .. Kan dette stemme?

marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lea, okey.. her er det ikke samme sak...

Praktikan koster omtrent det samme som dagmamma. Sånn er det i disse trakter i alle fall......

Au-pair har jeg ikke peiling på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kunne fått tak i en dagmamma som passet 1-2 barn til?

En dagmamma som jobber fulltid med to barn tar nok litt mer enn 6-7000 tror jeg.

Den som passer barna skal jo kunne betale husleie og andre ting også.

Mulig at du kunne fått tak i en student som var villig til å jobbe for den lønna (7000), men jeg tviler på at du får barnepass hele dagen da (7-8 timer).

Det rimeligste er nok barnehage/park da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dagmamma koster vel ikke mer enn en barnehage plass vel? Jeg trodde dagmamma'er kostet ca. 5000 kroner måneden eller noe sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dagmamma koster vel ikke mer enn en barnehage plass vel? Jeg trodde dagmamma'er kostet ca. 5000 kroner måneden eller noe sånn.

Men det var snakk om 2 barn?

De fleste dagmammaene jeg har snakket med tar 4-6000 pr barn.

(Nå bor jeg jo i Oslo da.. alt er dyrt her)

De passer også flere enn 2 barn, slik at de har en inntekt på ca 14000 pr mnd (brutto).

Så en dagmamma vil kanskje koste det samme som en privat barnehageplass pr barn.

Ingen kan vel leve av 5000 pr mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen. Jeg får vel prøve å sette inn en annonse i avisen, eller søke vanlig dagmamma eller barnehage. Det er litt organisering, og det hadde vært deilig å slippe å vekke barn og sende de av gårde så veldig tidlig om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei jeg har haft au-pair i et helt år, dengang mine unger var små ( mellem store ) dengang boede jeg på island og fik en dansk au-pair fik min mor til at vælge ved hun er kræsen i sit valg og jeg fik en som var over 18 og havede førekort og kunne lidt fra før af, jeg betalte hende omkring 2000 kr og fly fram og tilbage og kost og logi men det er 8 år siden nu... det er selvfølgelig krævende at få en au-pair ind i huset bliver jo som et familie medlem men jeg var glad for min au-pair og nu hvor jeg skal ha lille knotte om nogle dage da går jeg ud fra at jeg tager mig en au-pair fra Island denne gang, og et godt råd til dig som ønsker en praktikant hvis du får dig en fra island så kan du nøjes med 2000 til 2500 kr i måned og fly og kost og logi i tillæg og alle ( de fleste jenter ) er super barnepiger og dygtige til husarbejde og madlavning for det er tradition på island at være på landet om sommeren i skole ferien som er 3 måneder på island og der kommer de ud allerede som 6-7 åringer, ved det lyder som det rene slave arbejde følte det selv sådanne da jeg kom derop fra danmark hvor dette er ukendt, men efter 12 år i landet har mine 3 jenter været på landet og de elsker det......

hvis du ønsker mere info skriv en privat melding *S*

p.s. alle islændere lære dansk i skolen så sprogmessit er der ingen problemer norsk er blanding af dansk/islandsk *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde au pair fra Sverige i fjor (annonserte i svensk avis og betalte reisen hit for interview). Dette betalte vi 4500,- for pr. mnd. Au pairen skattet så av dette. I tillegg hadde hun fri kost/logi. I jobben sin hadde hun arb. tid fra 07:30 til 17:00, og ansvar for vår datter på dengang 1 år, en schäfervalp (bare tidvis), og generellt hushold som støvsuging, tømming av oppvaskmaskin, rydde opp etter seg selv og barnet. Hun var også med oss på ferier til utlandet når det passet seg slik.

Det aller beste med å ha au pair (foruten om at vi har leielighet til vedkommende i separat aneks) var å slippe stresset om morgenen med vekking, påkledning, frokost og tut-og-kjør til barnehagen o.l.

Det hele fungerte utmerket iden perioden det sto på. Har selv vært både au pair OG praktikant (samme greia, utland/innland), og syntes det var godt å ha i bakhånd gjennom hele året au pairen var annsatt. I dag bruker vi henne som barnevakt når det passer seg sånn (for henne og oss)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...