Gå til innhold

Ble ikke takket i tale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var forlover i bryllup tidligere i sommer. Var en kjempefin dag og alt gikk bra. Men noe oedela litt for meg, som forlover av bruden. I talen sin takket hun saa mange for god hjelp med forberedelser etc., for foreldre som arrangerte, for gjester som kom langveis fra osv - men da hun skulle snakke om meg, sa hun at det hadde vaert veldig vanskelig aa velge forlover ( :overrasket: ) men at valget ble slik fordi hun hadde vaert min forlover for noen aar siden. Det var det, liksom. Brudgommen var veldig raus med aa rose sin forlover som en god stoette, og jeg foelte et lite stikk av misunnelse paa at han fikk saa fine ord, mens jeg, brudens venninne gjennom hele vaare liv, knapt ble nevnt. Jeg arrangerte utdrikningslaget omtrent helt alene, spanderte spa paa henne, og hjalp de andre tilreisende med diverse praktiske ting. Jeg kjoepte kjole til 1.700 kr paa brudens oppfordring (den skulle vaere en bestemt farge og merke), ga raad paa telefonen (vi bor langt unna hverandre) og var saann sett ganske involvert i bryllupet. Jeg fikk en nydelig liten glassting som takk en ukes tid senere, og det var jo hyggelig, men det fikk mange andre ogsaa.

Siden dette skjedde har jeg proevd aa glemme det, men jeg klarer ikke la vaere aa tenke paa det enkelte ganger, som naar hun inviterer meg paa besok etc. Foeler liksom ikke for aa gi saa mye av meg selv til henne, naar hun behandlet meg paa denne maaten. Selv om jeg ikke tror det var gjort med overlegg. Hun har alltid vaert en lojal og god venninne, noe jeg vektla i min tale til hennne. Jeg syntes jeg sa masse positivt om henne, og om vennskapet vaart, i min tale, og kanskje derfor foeles det litt rart at hun ikke svarte med samme mynt i sin tale.

Har jeg grunn til aa vaere fornaermet? Egentlig hadde det vaert greit aa ta det opp med henne, men det er vel ikke saerlig raust av meg, dessuten kan det umulig komme noe godt ut av det. Familien min og mannen min er enige at det var rart hun ikke sa noe mer hyggelig om meg, men de tror nok at hun rett og slett glemte det i "kampens hete." Hun snakket uten script, og da er det vel kanskje lett aa glemme det man vil si?

Grunnen til at hun sa det hun sa, tror jeg, er at hun ville forklare overfor de andre venninnene sine hvorfor hun ikke valgte en av dem som forlover, da hun har veldig mange venninner, flere av dem som er like naer henne som meg. Men uansett synes jeg det var lite omtenksomt sagt, og er fortsatt litt lei meg...

Videoannonse
Annonse
Gjest Ninakanin
Skrevet

Hun har nok bare glemt det siden hun ikke hadde skrevet ned hva hun skulle si, og du vet oss jenter.. Hun ønsket nok bare å rense luften mellom henne og de andre venninnene. Du er nok veldig satt pris på, selv om det ikke kom frem så tydelig :)

Skrevet

Jeg tror dette er en god blanding av brud på lykkerus som ikke husket alt hun hadde tenkt å si, og at du overtolker det hele (som damer har det med å gjøre). :)

Skrevet

Hmm...jo, mulig jeg legger for mye i dette. Men det var faktisk mannen min som tok det verst. Han sa han ble helt sjokkert, fordi han vet hvor gode venninner vi er og hvor mye jeg har lagt ned av tid og engasjement for henne i flere maaneder. Jeg skjoenner jo at det ikke var gjort for aa vaere ekkel, men... Saart var det likevel.

Skrevet

Troe jeg ville blitt ganske snurt selv! Men kan jo hende at det er som de andre her sier....at det rett og slett kokte borte...Selvom jeg personlig synes det er litt teit det også!Men hvis det plager deg, råder jeg deg kanskje til å ta det opp med henne!Hun skjønner sikkert deg også;) Lykke til evt!!

Skrevet

Jeg ville iallfall tatt det opp. Tenk om det bare var en tabbe fra hennes side, og så får det vokse seg til en sånn verkebyll! Og om det lå noe mer bak er det desto større grunn til å ta det opp.

Skrevet

Troe jeg ville blitt ganske snurt selv! Men kan jo hende at det er som de andre her sier....at det rett og slett kokte borte...Selvom jeg personlig synes det er litt teit det også!Men hvis det plager deg, råder jeg deg kanskje til å ta det opp med henne!Hun skjønner sikkert deg også;) Lykke til evt!!

Skrevet
men de tror nok at hun rett og slett glemte det i "kampens hete." Hun snakket uten script, og da er det vel kanskje lett aa glemme det man vil si?

Grunnen til at hun sa det hun sa, tror jeg, er at hun ville forklare overfor de andre venninnene sine hvorfor hun ikke valgte en av dem som forlover, da hun har veldig mange venninner, flere av dem som er like naer henne som meg. Men uansett synes jeg det var lite omtenksomt sagt, og er fortsatt litt lei meg...

Mens jeg leste innlegget ditt, tenkte jeg akkurat på det du skriver til slutt: a) hun var oppspilt og nervøs med mye hun ville si - det er ikke så lett å holde tungen rett i munnen hvis man er under press og snakker uten manus. b) hun hadde fokus på følelsene til de venninnene som kanskje følte seg støtt og såret fordi det ikke ble dem som ble utpekt til forloverrollen, og "ofret" deg litt for å bøte på sårene.

Når det er sagt, jeg skjønner godt du er lei deg og at du har fundert på dette. Det var en tabbe av henne å gjøre det sånn uansett grunn. Får håpe vennskapet deres tåler dette og at det kommer til nye, fine ting som kan overskygge dette.

Skrevet

Skal det virkelig så lite til før folk blir fornærma?

Skrevet

Skjønner at du synes det var litt sårende, men samtidig tror jeg absolutt ikke det var med vilje.

Som de andre sier; i kampens hete er det lett å glemme! Kanskje hun var så fokusert på å huske alle at hun glemte den hun "selvsagt" skulle takke? Sånn tenkte jeg da jeg leste, ihvertfall: det var så mange å takke, og hun skulle huske på å blidgjøre og tilgodese alle, at hun glemte den hun egentlig ville gi størst takk.

Jeg ville forøvrig ikke tatt det opp med henne, da jeg er helt sikker på at det ikke ksyldes noen negative følelser overfor deg. Tror du bare gjør henne lei seg ved å ta det opp.

Skrevet

Nok en grunn til at jeg er overlykkelig for at jeg ikke holdt tale i mitt byllup..... Jeg skrev sang til mannen da, men jeg hadde nok kunnet komme til å glemme noen eller fornerme noen uten å mene det ja...

Get over it.... Det er mitt råd... Hun mente det ikke sånn...

Skrevet

En brud, eller brudgom for den del, bruker da ikke store deler av talen sin til å takke hjelperne sine i det vide og det brede. Jeg har vært i mange bryllup, og ikke en gang har jeg hørt at noen har takket hele hjelpekorpset med navn.

Det er brudeparets dag, og talene skal være til og om dem.

Dette er så smålig at jeg nesten ikke kan tro det er sant.

Håper iallefall du er såpass voksen at du ikke sier noe til henne i ettertid.

Jeg synes rett og slett du virker veldig selvsentrert.

Skrevet
Hun har nok bare glemt det siden hun ikke hadde skrevet ned hva hun skulle si, og du vet oss jenter.. Hun ønsket nok bare å rense luften mellom henne og de andre venninnene. Du er nok veldig satt pris på, selv om det ikke kom frem så tydelig :)

Det var en ikke-holdbar forklaring , synes jeg.

Trådstarter, jeg føler med deg, og er enig med deg i at det virker som om din innsats ikke er verdsatt.

Skrevet

Jeg hadde også blitt litt lei meg, tror jeg. Men som de andre sier, tror jeg ikke det var meningen. Kan du ikke nevne det for henne uten å gjøre en veldig stor sak av det, så får hun muligheten til å rette det opp igjen.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet (endret)

Jeg giftet meg i sommer, og takket ingen i talen. Det gjorde min kjære på vegne av oss, men han takket ikke forloverne. Min har stilt opp hele veien, mens hans ikke egentlig gjorde noe særlig bortsett fra å holde tale.

Jeg skjønner at det er sårt at hun ikke takket deg, og du gjør meg usikker på min forlovers følelser. Men selv om jeg ikke takket henne i noen tale, har jeg på alle mulige måter prøvd å takke henne for alt hun har gjort, og forsøkt å vise hvor stor pris jeg setter på henne og alt hun har gjort (og vært) for meg. Din forlover har ikke gjort noe slikt, da?

Jeg tror det er veldig lett å glemme det å takke noen i en tale, og bruden mente sikkert ikke å fornærme eller såre deg. Jeg ville nok ikke tatt det opp med henne, rett og slett fordi jeg føler du bør vise forståelse for at hun var stresset, nervøs, etc, og da gjør og sier folk klønete ting. Tross alt valgte hun DEG som forlover, og det er en stor ære uansett om hun klarte å formidle dette i talen eller ikke.

Jeg synes imidlertid du har god grunn til å reagere dersom hun ikke en eneste gang fra hun spurte deg om å være forlover til nå, en god stund etter bryllupet, ikke har vist noen form for takknemlighet eller sagt hvor stor pris hun setter på alt du har gjort! Dersom hun har takket deg eller vist takknemlighet på andre måter, ville jeg prøvd å legge det bak meg. Hva godt vil komme ut av at du tar det opp med henne? Hun kan jo ikke akkurat holde talen en gang til, og jeg ville i hennes sted blir veldig lei meg fordi jeg glemte deg, og dette ville jeg hatt skikkelig dårlig samvittighet for. Uten mulighet for å gjøre det godt.

Dere som mener hun bør ta det opp med forloveren sin; hva tror og mener dere vil komme ut av at TS gjør det, bortsett fra enda mer leie og såre følelser og dårlig samvittighet hos bruden uten mulighet til å få gjort det godt igjen?

Endret av Cosmic Girl
Skrevet

Har faktisk aldri hørt noen takke forloverne sine i talen. Ikke takket jeg min og ikke takket hun meg når jeg var for henne.

Gjest Meredith
Skrevet

Jeg takket forloveren i talen min i vårt bryllup, og jeg kan godt forstå at man kan bli skuffet over å ikke bli nevnt. Kommer jo selvsagt an på hvordan man legger opp talen, og det er jo klart at mange ofte blir nervøse av å stå sånn foran en forsamling. Det blir jeg også, men jeg hadde skrevet en liten lapp der jeg, før jeg begynte å snakke til mannen min, takket forlover, foreldre og andre som hadde hjulpet oss. Personlig synes jeg det kan være på sin plass å takke forlovere på en sånn dag, da de jo for vår del gjorde en glimrende jobb. Er noe med å kunne si noen fine ord sånn mens alle hører det, gjøre litt stas på en nær venninne/venn. :) Så jeg forstår deg godt, Holly Hobbie!

Når det er sagt tror jeg nok helt sikkert ikke dette var personlig, og bruden glemte det nok eller hadde som andre skriver et annet fokus.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Jeg tror jeg også ville følt meg litt snurt, men tror ikke det er noe poeng å dvele ved det. Glem hele saken, og ta det for all del ikke opp med henne. Det var sikkert en forglemmelse, og det du oppnår ved å si det til henne er en beklagelse og at hun blir lei seg for å ha glemt deg.

Skrevet

Jeg har for all del ikke tenkt aa si noe til henne. Det tror jeg ikke det kommer noe godt ut av.

Jeg hadde heller ikke reagert hvis ingen andre ble takket, men naar tilmed blomsteroppsetterne ble rost og takket synes jeg det var litt rart at jeg ble utelatt. Men jeg lar det passere som en glipp fra hennes side.

Skrevet

Jeg skjønner godt at du er fornærmet, det ville jeg også blitt. Jeg hadde ikke krevd enn lengre takketale for min innsats, men å bli nevnt på en skikkelig måte på lik linje med de andre ville jeg virkelig forventet. Det er alminnelig høflighet, spør du meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...