Spoven Skrevet 25. august 2006 #1 Skrevet 25. august 2006 Jeg har en veggseksjon og og en kjøpmannsdisk i kjeeeeedelig ubehandlet furu. Jeg kunne tenke meg å male eller helst beise seksjonen og disken i en brunfarge. Noen som har erfaring med framgangsmåte eller hvordan type maling/beis jeg bør bruke?
Gjest Dingo Skrevet 25. august 2006 #2 Skrevet 25. august 2006 Jeg har en veggseksjon og og en kjøpmannsdisk i kjeeeeedelig ubehandlet furu. Jeg kunne tenke meg å male eller helst beise seksjonen og disken i en brunfarge. Noen som har erfaring med framgangsmåte eller hvordan type maling/beis jeg bør bruke? ← Jotun interiørbeis er lett å jobbe med:) Den finnes bl.a. i en mørk brun farge som heter Mocca. Er den allerede lakket bør du gå for maling, da bruker du tradisjonell oljemaling eller f.eks. Lady panel/ dør/ list som er en oljemaling uten white spirit, dermed så lukter den mye mindre og tørker mye fortere og du kan vaske penslene i vann. Bakdelen er at den blir fort skinntørr, og man derfor må jobbe litt raskere og ikke stryke i all evighet på samme flata. Samme hva du velger, så rengjør den godt, og slip lett over. Evt. grunn under malinga hvis du vil gjøre det etter "boka".
Gjest Gjest_Grønt_* Skrevet 25. august 2006 #3 Skrevet 25. august 2006 Det finnes noe som heter lakkbeis som er glimrende til ulakkerte furumøbler. Den er lett å føre på, tørker på et øyeblikk og finnes i mange farger. Anbefales
Gjest Dingo Skrevet 25. august 2006 #4 Skrevet 25. august 2006 Det finnes noe som heter lakkbeis som er glimrende til ulakkerte furumøbler. Den er lett å føre på, tørker på et øyeblikk og finnes i mange farger. Anbefales ← Hvis det er Herdins Lakkbeis du mener, så blir resultatet lettere skimlete enn med f.eks. Lady Interiørbeis
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #5 Skrevet 25. august 2006 Har akkurat malt vitrineskapet mitt med den malinga som beskrevet litt lenger opp. Malte det hvitt og satt på nye knotter. Ble utrolig fint. Vaket først over og malte to strøk. Burde vel kanskje grunna og,men... Malinga virka veldig bra da,så det går nok bra. Men for en jobb. Når jeg orker skal jeg ta kjøpmannsdisken min. Den har jeg tenkt å beise i en bruntone. Her går det i brune og hvite møbler. Beige sofaer da.
Gjest gjest1 Skrevet 25. august 2006 #6 Skrevet 25. august 2006 Jeg malte mine furumøbler med Lady panel/dør/list som beskrevet over her. Halvblank tror jeg, to strøk. Vasket over først, gadd ikke å grunne, og det var ikke nødvendig heller egentlig, for det ble bra.
Gjest Lea Skrevet 25. august 2006 #7 Skrevet 25. august 2006 Jeg har prøvd både oljebeis, panellakk og mailing på mine gamle furumøbler. Er egentlig mest fornøyd med en kjøpmannsdisk og understellet til en seksjon/TV-benk. Brukte hvit panellakk på alt utenom plata på toppen. Den fikk en mellomgrå farge (maling). Med nye knotter ble de som nye. Maling synes jeg at blir litt mye styr. Beis er i alle fall lettere å jobbe med og krever mindre puss og pirk.
Spoven Skrevet 26. august 2006 Forfatter #8 Skrevet 26. august 2006 Takk for alle svar. Greit å høre om forskjellige erfaringer. Tror jeg går for en interiørbeis, og nye knotter. Men det blir nok litegrann skummelt å sette igang. Tror jeg starter med kjøpmannsdisken, for den er billigst... Heldigvis har gubben slipe/pussemaskin, for ungene har tegnet med harde blyanter på ene sida av disken. Fargen er borte, men det er fortsatt streker igjen. Og de vil vel kanskje komme bedre fram når det er beiset, om man ikke pusser de vekk. OG spesielt takk til alle som nevnte interiørbeis, for gubben så bare rart på meg da jeg sa jeg ville beise, for han hadde kun hørt om husbeis! Så heldigvis fins det noen som er grønnere på dette enn jeg. - Og enda bedre er det at noen her har god peiling!!!
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2006 #9 Skrevet 27. august 2006 Jeg har en veggseksjon og og en kjøpmannsdisk i kjeeeeedelig ubehandlet furu. Jeg kunne tenke meg å male eller helst beise seksjonen og disken i en brunfarge. Noen som har erfaring med framgangsmåte eller hvordan type maling/beis jeg bør bruke? ← jeg gjorde det samme. Kjøpte beislakk hos farvehandler. Det var en anelse rød i den brunfarven. det ble bare nydelig. lakket klarlakk på utsiden. jeg vasket møblene med salmiakkvann først. Den beisen tørket veldig fort. siden møblene var fire år og tørr lakket jeg to strøk. Folk beundret møblene og lurte på om de var nye. Min nabo kjøpte seg italienske skap/komode. Så på merkelappen at det var beiset furu. Så der betalte de tusenvis av kroner bare for merket.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #10 Skrevet 28. august 2006 Dere med erfaring: Er det best å bruke kost eller rulle?
Gjest gjest1 Skrevet 28. august 2006 #11 Skrevet 28. august 2006 Jeg har en veggseksjon og og en kjøpmannsdisk i kjeeeeedelig ubehandlet furu. Jeg kunne tenke meg å male eller helst beise seksjonen og disken i en brunfarge. Noen som har erfaring med framgangsmåte eller hvordan type maling/beis jeg bør bruke? ← Jeg synes at å male som regel gir finest resultat hvis man gjør grunnarbeidet skikkelig og helst bruker oljemaling og tar seg tid til å gjøre arbeidet skikkelig. Beis har jeg ennå tilgode å se bli faktisk pent. I beste fall blir reultatet ok, men som oftest ser det helt grusomt ut med stygge farger, skjolder, merker etter strøkene etc etc.
Gjest Gjesta Skrevet 28. august 2006 #12 Skrevet 28. august 2006 Dere med erfaring: Er det best å bruke kost eller rulle? ← Til beis er kost alltid best. Når det gjelder maling er det avhengig av hvor store flater du jobber med.
Gjest Dingo Skrevet 28. august 2006 #13 Skrevet 28. august 2006 Jeg synes at å male som regel gir finest resultat hvis man gjør grunnarbeidet skikkelig og helst bruker oljemaling og tar seg tid til å gjøre arbeidet skikkelig. Beis har jeg ennå tilgode å se bli faktisk pent. I beste fall blir reultatet ok, men som oftest ser det helt grusomt ut med stygge farger, skjolder, merker etter strøkene etc etc. ← Da har du kanskje ikke sett Jotun Interiørbeis, den er mye enklere å få fin=) Har tidligere prøvd Herdins Lakkbeis, og det ble skjoldete. Men med Interiørbeisen ble resultatet helt topp:)
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #14 Skrevet 5. september 2006 Dere med erfaring: Er det best å bruke kost eller rulle? ← Da jeg beiset alle mine furumøbler for noen år tilbake brukte jeg svamp(!) som jeg strøk beisen (jotun interiørbeis) utover med. Dette fordi en da helt unngår at det blir for mye beis noen steder og dermed skjolder. Deretter lakket jeg ett strøk med klarlakk på dem. Kjempelettvint og rask fornying av heimen. Så du tidligere snakket om nedpussing av riper etc. JA de vil vises veldig mye bedre, og resultatet blir forferdelig hvis ikke flaten er helt slett. Snakker også her av erfaring da jeg ikke orket å pusse ned noen få riper på en benk...det var bare å vente til beisen var tørket, og hive seg i pussing... Nå er jeg i gang med ett lakket vitrineskap, og her blir det endel pussing før jeg kan gå igang med beisinga, men når man vet at resultatet blir så bra er det verdt det!!!
Spoven Skrevet 6. september 2006 Forfatter #15 Skrevet 6. september 2006 Nå har jeg beiset! Jeg kjøpte en lyse-/mellombrun (den hadde ikke noe navn) farge, Lady Interiørbeis. Brukte kost, og resultatet ble heeelt flott!! Jeg fikk gubben å pusse de ned litt først, og med nye knotter (Fyyy fader så dyre de er...) så ser møblene helt nye ut. Ble ferdig i går, og er superduperfornøyd med resultatet. Mannen på maxbo-butikken mente jeg kanskje kunne lakke over på bruksflatene, men det er jo strengt tatt ingen bruksflater, så det står jeg over. Inntil videre iallefall. Det ble ingen striper etter kosten eller skjolder eller noe slikt. Tok rådet som sto på penselen, å la den ligge og godgjøre seg i vann i et kvarter før jeg begynte. Den ble så myk og samarbeidsvillig atte. Alle som har sett møblene er fra seg av beundring, hehe, soler meg i glansen, men bare jeg vet at det er dere her inne som skal ha takken. Hadde neppe tort å sette igang uten tips fra dere! Så mange takk!!
Leo Skrevet 6. september 2006 #16 Skrevet 6. september 2006 Ikke noe er så gøy som å ha fått til noe som ser bra ut helt selv! Ser du nevner dyre knotter og har du kjøpt dem på Maxbo, så kan jeg underskrive på akkurat det! Jeg kjøpte en enkel stålknott der tidlig i sommer og den tror jeg kostet 150 kroner! Til en annen gang kan det være greit å vite at IKEA og Clas Ohlson har billige og greie knotter. Vil du ha noe litt mer spesielt, kan det være verdt å ta en kikk hos R. Bergersen. Noe dyrere, men fremdeles langt unna Maxbopriser!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå