Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #1 Skrevet 25. august 2006 Hei Vi skal nå begynne letingen etter den "perfekte" dagmammaen til minsten. Derfor trenger vi noen tips om hva vi bør spørre etter når vi intervjuer kandidatene. Vi lurer også på hvordan det er med innbetaling av skatt og sånn når man har hvit dagmamma. Må hun da selv sørge for å betale skatten sin? Bør man skrive en arbeidsavtale uansett om man har hvit eller svart dagmamma? Hva bør i så fall stå i denne.
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2006 #2 Skrevet 25. august 2006 Jeg ville laget en skriftlig avtale ja, slik at dere begge "husker" hva dere har blitt enig om. Det ville jeg gjort uansett om det var hvitt eller svart. I avtalen ville jeg presisert betaling, dager og hente/bringetider er en ting, men hva med sykdom, fridager, helligdager og ferier - noen trekker fra ved sykdom eller hvis barnet er hjemme en dag, andre betaler det faste beløpet uansett, bortsett fra sommerferien. Sånt er det greit å ha avklart. Hvis det er bleiebarn, skal dere kjøpe inn bleier? Hvor mange måltider skal barnet normalt ha og hva består disse måltidene av? Soving, trilling i vogn, avklaring rundt dette med transport og sikkerhet (er det ok at dagmamma kjører tur med barnet eller skal dette avklares). Jeg ville også prøvd å finne ut litt om hvordan hun tenker å bruke dagene. Er det noen fine uteplasser i nærheten, er hun typen som er glad i å være på skogstur, eller ser hun på det å gå ut som et ork. Ved å spørre henne litt ut om seg selv og hvordan de lever i hennes familie, vil du kanskje kunne danne deg et inntrykk av om hun er en sporty type som vil aktivisere barnet ditt, eller om hun trives best med å se tv, om hun er kvikk og en person som mestrer utfordringer eller en som låser seg hvis ting ikke går helt etter skjema (som det jo kan gjøre med små barn involvert...), om hun virker oppegående, empatisk og varm, noe jeg ville hatt som absolutte kriterier. Sånt kommer gjerne til uttrykk gjennom samtale selv om man snakker om andre ting. Det er også greit å avklare om det er dyr i huset og hvordan det i såfall fungerer. Jeg ville nok også snakket litt om hvorfor hun kan tenke seg å være dagmamma, og har hun egne små barn ville jeg vært litt obs på samspillet i familien. Har hun vært dagmamma tidligere? osv. Også ville jeg vært veldig interessert i å bese huset/leiligheten der barnet mitt skal tilbringe masse tid. Referanser er alltid en veldig lur ting! Helst fra noen som har hatt dagbarn der tidligere. Hvordan det gjøres med skatt vet jeg ikke, men det kan man undersøke i kommunen vil jeg tro. Lykke til med utvelgelsen, det er et viktig valg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå