Moonchild Skrevet 25. august 2006 #1 Skrevet 25. august 2006 Vi har nettopp kjøpt ny bolig og jeg har veldig lyst til å fjerne platene/panelen på stuen., eller i det minste sette opp nye gipsplater sånn at veggen blir slett. Jeg er usikker på om man bør ta bort platene, sette opp nye gipsplater og så tapetsere/legge strie. Eller om gipsplater kan settes over eksisterende panel. Noen som har erfaring?
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #2 Skrevet 25. august 2006 Hva slags panel er det? Panelen må nok antagelig fjernes. Men veggen bak kan være fin. Fin nok til at man kan legge strie/tapet på det. Det kan forresten være fint med MALT panel på noen vegger
Gjest HB Skrevet 25. august 2006 #3 Skrevet 25. august 2006 Er veggene rette og slette kan du jo sette opp gipsplatene rett på panelen. Da kan du jo bruke panelen som spikerslag slik at du aldri trenger bekymre deg for å få festet ting i gipsplatene. Det skal finnes en rehabgips som er 6 mm tykk (normalt er 13 mm) som er beregnet til å "legge utenpå". Men ved å fylle på veggen i tykkere lag kan du jo få problem rundt dører og vinduer med listverk og utforinger. Hilsen Lille meg
Moonchild Skrevet 25. august 2006 Forfatter #4 Skrevet 25. august 2006 Panelen er relativt bred, med "fake" trestruktur. Jeg syns det er vanskelig å skulle tenke den fin. Nå er den malt i en lys farge, og det første jeg tenkte da jeg så den var at jeg ikke ville ha det i stuen. Jeg regner nesten med at den må fjernes, av hensyn til lister og karmer. Det beste hadde jo vært om veggen bak var brukbar, noe jeg er usikker på, siden panelet ble lagt på da huset var nytt... Spørsmålet er vel egentlig hvor stor jobb det er å fjerne denne typen plater. Alle lister skal uansett ned for å males. Så den delen av jobben kommer til å bli gjort okke som. Huset er av nyere dato (bygd på 90-tallet), og jeg er vant til å bo i blokk, så jeg er helt uten erfaring med hva som er "basic" i et nybygd hus (dvs. hvor sannsynlig det er at veggen bak er fin nok til at det holder å tapetsere). Vi har en måned til å pusse opp, og må male oss gjennom alle rom (forrige eier røyket, jeg tåler ikke røyklukt). Så alt av maling må være klart til vi flytter inn. Vi har kun ettermiddager og helger til rådighet, og dessuten et lite barn. Så vi må rett og slett bruke tiden vår på best mulig måte. Mannen min er tilhenger av å male i første omgang, og eventuelt fjerne panelen senere, men jeg syns det er lurt å gjøre så mye som mulig mens det ikke er møbler der. Men det avhenger selvfølgelig av hvor lang tid vi må påregne å bruke på oppussingen.
Kykkelikokos Skrevet 25. august 2006 #5 Skrevet 25. august 2006 Hvis du skal legge gipsplater utenpå må du vel kanskje sparkle panelet først.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #6 Skrevet 25. august 2006 Jeg fjernet nettopp finerplater i vindfanget vårt, og der var det fint trepanel bakom. Det var vanskelig å vite på forhånd at det var sånn det så ut, men det rimer fordi det er sånt panel i store deler av huset. Hvordan ser det ut hos deg ellers? Det kan kanskje gi deg en pekepinn? Hvis det er mur bak, kan det være knottete å feste nytt panel, men ellers bør det være greit. Jeg tror du bare må ta sjansen, jeg. Om du setter gipsplater utenpå panelet, taper du litt areal fordi veggen blir tykkere. Blir det helt skrekkelig å få ordnet det etter at du har tatt panelet ned, ringer du en snekker. Det koster ikke så mye å få satt opp gipsplater eller et fint trepanel, for fagfolk gjør den typen ting på kort tid. Lykke til, la oss få vite hvordan det går!
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #7 Skrevet 25. august 2006 Jeg fjernet nettopp finerplater i vindfanget vårt, og der var det fint trepanel bakom. Det var vanskelig å vite på forhånd at det var sånn det så ut, men det rimer fordi det er sånt panel i store deler av huset. Hvordan ser det ut hos deg ellers? Det kan kanskje gi deg en pekepinn? Hvis det er mur bak, kan det være knottete å feste nytt panel, men ellers bør det være greit. Jeg tror du bare må ta sjansen, jeg. Om du setter gipsplater utenpå panelet, taper du litt areal fordi veggen blir tykkere. Blir det helt skrekkelig å få ordnet det etter at du har tatt panelet ned, ringer du en snekker. Det koster ikke så mye å få satt opp gipsplater eller et fint trepanel, for fagfolk gjør den typen ting på kort tid. Lykke til, la oss få vite hvordan det går!
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #8 Skrevet 25. august 2006 Arg, elendige server, jeg hadde skrevet et svar til men serveren til KG gikk i lås så den kom ikke inn, og da jeg klikket back kom jeg til forrige innlegg, som kom på en gang til... Jeg skulle si at det sikkert bare tar et par timer å få ned et sånt panel, hvis du har et brekkjern tilgjengelig.
Gjest Tibz Skrevet 25. august 2006 #9 Skrevet 25. august 2006 Må det være gipsplater? Du får kjøpt ferdigmalte veggplater, men de er litt struktur i. Du ville ha en slett vegg?
Moonchild Skrevet 25. august 2006 Forfatter #10 Skrevet 25. august 2006 Jeg vil ha en slett vegg, ja. Og jeg tror nok at vi må fjerne platene. Iom at bygget er fra 90-tallet (tre, ikke betong), så regner jeg med at det må gjøres ett eller annet med veggen bak. Forhåpentligvis så holder det med strie eller tapet, men gjør det ikke det så skal jeg se på alternativene. Dessvere er det tvilsomt at det er panel bak platene... Men som sagt har jeg overhodet ingen erfaring med hva de grunnleggende veggene i nybygg pleier å være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå