Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal man finne ut hvor mye en vask med vaskemaskin koster? Fins det noen generelle regler eller utregningsmetoder?

Vi deler maskin med en annen husholdning og lurer på hva som er er normalt å betale for en vask ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner ikke om dette er riktig, men slik ville jeg tenkt..

En vaskemaskin holder iallefall i 7 år. Vasker man en vask annenhver dag (det er i minste laget for en barnefamilie, men er sikkert normalt for andre familier..?). Altså 365 x 7 /2 = 1278 vask. Da er det bare å ta prisen på maskina og dele på antall vask.. Eks. maskin på 4.500,-:

4500/1278 = 3,5 kr pr. vask.

Andre forslag?

Skrevet

Å vaske annenhverdag syns jeg hørtes lite ut. Du har heller ikke tatt høyde for prisen på strøm og vaske/skyllemiddel. Men hvordan man regner det ut aner jeg ikke.

Skrevet

Jeg har hørt 2 kroner per vask, men vet ikke hvordan de regnet det ut.

Skrevet

Fant en link om klesvask.

Det er et viktig poeng det som står nederst. Man sparer mye strøm om man ikke vasker på 90 grader. 90 grader med dagens oppvaskmidler er bortkastet.

Skrevet

:sjenert:

Jeg har ingen ammetåke å unnskylde meg med ... jeg mente strømutgiftene, unnskyld, unnskyld :legrine:

Jeg fant dette sitatet her:

"Et omtrentlig anslag er at en vask i vaskemaskin koster kr 1,50. Kroner 300 i strømutgifter innebærer da at vaskemaskinen kjøres ca 200 ganger i året, det vil si omtrent 4 ganger i uken i en «normalsituasjon»."

Da jeg leide hus for en stund siden sa huseieren at jeg var heldig som bare betalte 10 kr per vask :overrasket: Selv medregnet slitasje på vaskemaskinen høres dette veldig lite ut, 5 kr per vask. (Altså strømutgifter og tidligere regnestykke på slitasje av maskinen.)

Uansett, takk for innspill ...

Skrevet

Oj, er det så billig? Jeg har betalt 12 kroner pr vask i flere år, og regnet derfor med at strømutgiftene var betydelig større. Greit at man betaler ekstra for slitasje når man ikke eier maskinen selv, men 10,50,-?? Gribber!

Nå har jeg heldigvis min egen maskin!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...