Gå til innhold

Frilansjournalister: Et spm om skatt.

Gjest skribenten

Anbefalte innlegg

Gjest skribenten

Jeg er ikke selvstendig næringsdrivende og skal derfor levere skattekort hos oppdragsgiver. Men er det sånn at enkelte oppdrag kan honoreres skattefritt? Kommer det an på hvor mange oppdrag en får, og hvor mye en tjener? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest skribenten

Hvor mye kan jeg forresten regne med å tjene på et enkelt oppdrag for en lokalavis? Leste litt om satser på frilans.no, men de var nok litt høyere enn det jeg kan regne med å få. Har ikke avtalt pris på forhånd. Føler ikke at jeg kan gjøre det så tidlig i karrieren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg tror ikke du kan regne med at enkelte oppdrag er skattefrie... :forvirret: Med mindre du har frikort da :)

En hovedsak som jeg skriver er to word-sider med 14 pkt skrift og halvannen linjeavstand. Det får jeg +/- 800 kroner for med bilde. :)

Under 400 er uaktseptabelt, synes jeg, men det kommer jo an på avisens størrelse... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntekt fra en arbeidsgiver på under 1000 kr er ikke skattepliktige. Tanken er at likningsmyndighetene har annet å drive med enn å bry seg om slike småbeløp, samt at vennetjenester ikke skal trenge å bli skattlagt.

Men hvis hele selvangivelsen din består av enkeltbeløp fra ulike arbeidsgivere kan det hende de ser annerledes på saken. Husk på det at likningsmyndighetene er den absolutte makt, og kan gjøre som de vil. De kan gjøre unntak fra lovteksten med begrunnelse i noe som heter gjennomskjæring, dvs at lovteksten blir satt til side hvis intensjonen bak handlingen er å unndra seg skatt.

Og til TS: jeg skjønner ikke helt hvordan dere skal løse det med tanke på ansettelsesforhold osv hvis du skal jobbe for hver avis så lite? Er virkelig avisene interessert i å ansette deg og betale arbeidsgiveravgift og forsikring for deg, når du bare skal skrive en eller to artikler for dem?

Bare lurer, siden de jeg kjenner som jobber freelance innen andre bransjer alltid blir bedt om å skrive ut faktura i stedet for å få ansettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke avtalt pris på forhånd. Føler ikke at jeg kan gjøre det så tidlig i karrieren ;)

Det spiller ingen rolle hvor i karrieren din du er: Avtal ALLTID pris på forhånd.

Hvor mye du får betalt avhenger av bl.a. avisen, hvilke type artikkel du skriver og hvor god du er til å forhandle.

For 5 år siden fikk jeg 900 kroner for en artikkel med bilde i en meget liten lokalavis. Samme år tilbød en regionavis (som på frilansjournalistenes side sto oppført som en avis som følger frilanssatsene - hah!) meg 600 kroner for artikkel og bilde. Jeg takket ja til lokalavisen, og tok ikke oppdraget for regionavisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...