Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #1 Skrevet 25. august 2006 Er det ulovlig å ta bilder av noen som sover, altså løfte av dyna og ta bilder av dem, uten tillatelse? Har det noe å si om du kjenner personen?
Bobeline Skrevet 25. august 2006 #2 Skrevet 25. august 2006 Å bare ta et bilde av noen er ikke ulovlig, selv om personen sover. Men å løfte opp dyna og deretter ta bilde, blir noe annet. Det kan røre ved personvernet...
Spoven Skrevet 25. august 2006 #3 Skrevet 25. august 2006 Jeg vet ikke om det er lov eller ikke, men det høres iallefall krenkende ut, og jeg tror det kan anmeldes. Har ikke noe å si om man kjenner personen som fotograferte.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #5 Skrevet 25. august 2006 det var mange bilder, også av at personen tar på meg, vet ikke om jeg skal anmelde, kjenner ham ikke. Om det er alvorlig nok. sov hos ei venninne Han var og på besøk. Tok fra ham tlf, så jeg har bildene
Gjest Gjest_Pusen_* Skrevet 25. august 2006 #6 Skrevet 25. august 2006 det var mange bilder, også av at personen tar på meg, vet ikke om jeg skal anmelde, kjenner ham ikke. Om det er alvorlig nok. sov hos ei venninne Han var og på besøk. Tok fra ham tlf, så jeg har bildene ← Anmeld han!!!!
Gjest gjest1 Skrevet 25. august 2006 #7 Skrevet 25. august 2006 Vet ikke om det er ulovlig, men vil anta det. Særlig siden han har løftet opp dyna for å ta bildene, jeg ville anmeldt det og heller tatt det derfra. Så får det være opp til politiet og avgjøre, da har i det minste du gjort det du kan. Og hvis han i tillegg har tatt på deg, uten din viten og vilje,da er det på grensen, om ikke over, til overgrep. (jeg vil si det er et overgrep) Kommer selvsagt litt an på hvor han har tatt på deg, det er forskjell på å stryke noen over håret og på låret.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #8 Skrevet 25. august 2006 ok Takk, da anmelder jeg ham berøringen var helt klar seksuell
Gjest Eira Skrevet 25. august 2006 #9 Skrevet 25. august 2006 Huff så ekkelt. jeg ville anmeldt han, og du har bildene som bevis?
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #10 Skrevet 25. august 2006 Å bare ta et bilde av noen er ikke ulovlig, selv om personen sover. ← Man må spørre om tillatelse til å ta bilde hvis det er 3 eller færre personer. Å ta bilde in i en folkemengde er altså OK uten å spørre først, men å zoome inn og ta bilde av en person på gata er ikke greit. Likeledes kan man ikke ta bilde av noen som sover uten samtykke hvis det er 3 eller færre på bildet. Nå vet jeg ikke lovhjemmelen for dette, men jeg er iallefall opplært til at man ikke skal ta bilde av fremmede folk uten å spørre først.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #11 Skrevet 25. august 2006 Jeg har bildene ja. Tok med meg minnebrikken til politiet i dag når jeg anmeldte. Han får nok et forelegg mente de. Synes det er lite, etter at jeg har sett hva han har gjort. Og hva om jeg ikke hadde våknet. Det er altfor lett for folk å trampe over andre slik. Skulle ønske de hadde satt et eksempel. Men det skjer nok ikke ... Takk for svar forresten
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #12 Skrevet 25. august 2006 Jeg har bildene ja. Tok med meg minnebrikken til politiet i dag når jeg anmeldte. Han får nok et forelegg mente de. Synes det er lite, etter at jeg har sett hva han har gjort. Og hva om jeg ikke hadde våknet. Det er altfor lett for folk å trampe over andre slik. Skulle ønske de hadde satt et eksempel. Men det skjer nok ikke ... Takk for svar forresten ← Så bra at du anmeldte fyren
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2006 #13 Skrevet 25. august 2006 Dette har blitt et større og større problem etter at mobilkameraene kom Bra du anmeldte! Kanskje fokuset på dette problemet blir større og ender opp i strengere og mer tydelig lovverk. Det er IKKE ok å ta nakenbilder av noen uten personens samtykke i mine øyne.
K.A. Skrevet 26. august 2006 #15 Skrevet 26. august 2006 Jeg har bildene ja. Tok med meg minnebrikken til politiet i dag når jeg anmeldte. Han får nok et forelegg mente de. Synes det er lite, etter at jeg har sett hva han har gjort. Og hva om jeg ikke hadde våknet. Det er altfor lett for folk å trampe over andre slik. Skulle ønske de hadde satt et eksempel. Men det skjer nok ikke ... Takk for svar forresten ← Bare et lite spørsmål... hvordan kom du over bildene? Viste han dem til deg? Forøvrig synes jeg forelegg er helt passende. Dette er ikke noe å be om fengselsstraff for, men det er helt klart et overtramp.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2006 #16 Skrevet 26. august 2006 Jeg bør vel være forsiktig med å utmale alle detaljer her. Men du kan si at jeg våknet med både han og tlf hans i umiddelbar nærhet, så pass at jeg skjønte hva som kunne ha skjedd. Derfor tok jeg tlf fra ham. Og rett hadde jeg jo.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2006 #17 Skrevet 26. august 2006 Det at du anmeldte kan også ha en forebyggende effekt. Kanskje han tenker seg om to ganger til før han eventuelt hadde ta et skritt videre en annen gang. En vet aldri med slike personer, det er jo ikke akkurat normalt å gjøre slike ting.
Spoven Skrevet 26. august 2006 #18 Skrevet 26. august 2006 Det var godt du anmeldte ham! Om han kun får en smekk på fingrene er det uansett en utvetydig beskjed til ham at slikt er ikke greit å gjøre.
F&b Skrevet 26. august 2006 #20 Skrevet 26. august 2006 Det at du anmeldte kan også ha en forebyggende effekt. Kanskje han tenker seg om to ganger til før han eventuelt hadde ta et skritt videre en annen gang. En vet aldri med slike personer, det er jo ikke akkurat normalt å gjøre slike ting. ← Helt enig med gjest her jeg!! EKKELT!!!! Synes det var kjempe bra av deg at du anmeldte det!!! En varm god til deg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå