Gjest gjest1 Skrevet 24. august 2006 #1 Skrevet 24. august 2006 Altså, hvem av disse blods typene er de med kraftige bein 8spnn som feks tungdøl'n? Går rundt om kring for meg. Har kunn drevet med fjording, så da var det ikke mye "blods" snakk..
monja Skrevet 24. august 2006 #3 Skrevet 24. august 2006 Varmblodshest, hesteraser i slekt med den orientalske hesten. Livligere i temperament og edlere enn kaldblodshesten. I Norge er varmblodstraver og varmblods ridehest to viktige varmblodsraser. Kaldblodshest, hesteraser som er lite i slekt med den orientalske hesten. Grovere kroppsbygning, hovskjegg, roligere temperament o.a. skiller dem fra varmblodshester. De norske hesterasene er kaldblodshester.
Gjest gjest1 Skrevet 25. august 2006 #4 Skrevet 25. august 2006 Jeg har ikke greie på hester, men for at jeg skulle huske forskjellen ble det forklart at de grove hestene, som døl og fjording, er kaldblods fordi de ofte er "rolige og tar det temmelig kjølig og kaldt." Aner ikke om det stemmer, men jeg husker i hvert fall forskjellen. Så da blir det jo sånn at varmblods er de tynnere hestene, og de er ofte "viltre og blir heite i toppen"... Hehe. Jepp, jeg er en hesteamøbe. Har ikke peil, men det funka å forklare meg det på den måten. Men hvordan vet jeg hva som er fullblods? :klø: (Har en venninne som har det, og for meg blir alle hester som ser ut som den, fullblods. Jeg har lest for lite Wendy-blader...)
Bobble Skrevet 25. august 2006 #5 Skrevet 25. august 2006 Kaldblods er meir robuste og tåler det meste som eks fjordingen. Supersøt brukshest som passa til alt Varmblods er større, tynnare pels og meir skvettne.. Bare å tenkte enkelt
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #6 Skrevet 25. august 2006 _meget_ enkel "huskeliste" engelsk fullblods og fullblods araber (og berber mener jeg) er de eneste fullblodshestene, ingen innblanding fra andre raser, mens de fleste andre raser på ett eller annet tidspunkt er påvirket av andre raser (inkl fullblods) kaldblods: tyngre hester med tykk man, hale og mye hovskjegg (beregnet på _kaldere_ klima) varmblods: lettere hester fra _varmere_ strøk halvblods: stammer fra fullblods eller varmblods og kaldblods (halvt om halvt)
Gjest gjest1 Skrevet 26. august 2006 #7 Skrevet 26. august 2006 Takk folkens. da er det bare å tenke på at varmeblods har mere av det meste for å tåle kulden Uff, flaut å ikke vite forskjeld egentlig, men nå veit jeg
minienthe Skrevet 26. august 2006 #8 Skrevet 26. august 2006 Takk folkens. da er det bare å tenke på at varmeblods har mere av det meste for å tåle kulden Uff, flaut å ikke vite forskjeld egentlig, men nå veit jeg ← he he, omvendt... kaldblodsen har mer av det "meste" som du beskriver
Gjest gjest1 Skrevet 26. august 2006 #9 Skrevet 26. august 2006 Oh my.. Og cella er på ferie *rødme* selvsagt, kaldblods fryser å må ha mere for å holde varmen *fnis* Får skylde på at det ble seeent i går
Tinken Skrevet 1. september 2006 #10 Skrevet 1. september 2006 (endret) Siterer meg selv fra sist gang dette tema var oppe til sak: Fullblodshester er en gruppe med tre raser; arabisk fullblod, engelsk fullblod og angloarabisk fullblod. Halvblodshester er en større gruppe som har et nært slektskap til fullblodshesten, med mange ride-,kjøre- og travhester. Varmblodshester er en fellesbetegnelse for både fullblods-og halvblodsraser. Kaldblodshester er mindre i slekt med arabisk fullblod enn det halblodshestene er, og mange av kjøre- og trekkhestrasene tilhører denne gruppen (inkludert de fire norske hesterasene). Det er en stor variasjon mellom rasene i denne gruppen, men fellestrekkene er grov kroppsbygning, grovt skjelett og grove bein, kraftig muskulatur og rolig temperament. (de norske hesterasene faller litt utenfor da de er mindre og edlere enn standarden). Endret 1. september 2006 av Tinken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå