Gå til innhold

Skolevegring

miow

Anbefalte innlegg

Hjelp hvordan skal dette året gå? Er ikke ferdig med første uke engang, og sitter her og kjenner meg dritstressa ang morgendagen, som bare blir piece of kake i forholdt til framover! Jeg veit ikke hva som er greia, merker bare jeg blir sliten og deppa av å tenke på at jeg skal opp halv 7 imorra og på skolen:( Er jo ikke noe jeg gruer meg spesielt til engang.

Jo jeg skal ha 10 timer norsk i uka for faen :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner følelsen. Det eneste som hjelper er å bite tenna sammen, hive i deg en kopp kaffe (7-11 er en fantastisk sjappe :ler: ) og tenke/se for deg hvor du vil til slutt.

Visualiser det du ønsker å få i utbytte etter skolen. Er du deppa, så grin ut alt det du makter. Da føles ting lettere.

Hvis ingenting funker, så snakk med en rådgiver.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du har flinke lærere som kan hjelpe deg med motivasjonen. Det er så viktig! Har ikke vært skolelei selv, og elsket de 10 timene med norsk - men de aller fleste andre i klassen hadde nærmest angst da de begynte siste året. Men så fikk vi en fantastisk lærer og det gikk liksom på et vis.

Miljøet i klassen har også mye å si, for hos oss var det veldig bra - og dermed full forståelse for at noen var flinke og andre ikke. Det funka fint.

Du får tenke at du har fem dager i uka du må på skolen, at du er hjemme før barne-tv og middagen venter. Fredag er helg og deretter er det bare å nyte det. Så kommer det ferier og fri som du kan glede deg til. Men det viktigste er at du tenker at det er nyttig å gå på skolen, og prøve å finne et eller flere fag du kan lære noe av og trives med. Hvis du ikke liker norsk så godt, kan du prøve å lese en bok, det hjelper jo litt. Om du ikke er så flink i norsk, så får du prøve å være litt muntlig aktiv og stille spørsmål. Da får du med deg de andre på diskusjoner, samt at lærerne blir fornøyde. hehe.

Det er jo ikke så fryktelig mange skoledager i løpet av et år. Det er jo ikke ET år du går på skole. Nå er det jo ikke lenge til jul, og da er du halvveis!

Du har jo kommet langt på skolen, så du får bare holde ut og glede deg til neste år. Da kan du jo studere det du vil, jobbe et år - hva som helst. Det du vil. Er ikke det fint da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Julia_*

Savner videregående, jeg... Det var deilig og fritt. Bare å sitte på stolen sin og få matet inn kunnskapen. :)

Hilsen jente 22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tips, tror jeg må lese denne tråden noen ganger utover høsten:) det skal nok gå på et vis, men allerede idag holdt jeg på å begynne å grine når jeg fikk en ny formgivningsoppgave.. :sjenert: Er så lei av studieretningen min at masse allmenn nesten er befriende..

Men det skal gå bra alt sammen, og nå er det bare ett år igjen til jeg kan stikke til Sverige og gjøre det jeg virkelig vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Julia_*

Det var nok å gjøre siste året på vgs, med allmennfagene og tegning/komposisjon i tillegg. (Gikk tegning/form/farge jeg også)

Men nå savner jeg opplegget fra vgs, som jeg skrev over. Noen lærere synes at deres fag er viktigst av alt, og det måtte jobbing til. Det jeg husker best fra VK2 var historieinnlevering nesten hver eneste uke. (Øh.. totimersfag ja.)

De tegnerelaterte fagene var supert, og jeg ønsker meg igjen mere tid til kreative prosesser. Kanskje blir det et helt skoleår i den retningen på meg senere?

Hva har du lyst til videre? Tenk på at VK2 er over før du vet ordet av det, så nyt det mens du kan. Da jeg var ferdig på vgs sa jeg til meg selv at jeg aldri mer kom til å reise til den lille bygda på Toten der jeg gikk, var kjempelei. Men i ettertid er det nesten så jeg savner skolen der litt. Spesielt tegnelærerne. :)

Lykke til. :klem:

Hilsen jente 22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å fokusere på målet ditt, det du vil gjøre når du er ferdig på skolen. Og for å komme dit må du jo gjøre ferdig skolen. :) Du er heldig som er på siste året. Jeg er 25 år, og har begynt på første året... Bare fordi jeg var så inni hampen skolelei den gangen for mange år siden. Sykt hvor jeg angrer nå. Men men... Har iallefall en helt sinnsyk motivasjon nå! Og det er jo bra.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å fokusere på målet ditt, det du vil gjøre når du er ferdig på skolen. Og for å komme dit må du jo gjøre ferdig skolen.  :)  Du er heldig som er på siste året. Jeg er 25 år, og har begynt på første året... Bare fordi jeg var så inni hampen skolelei den gangen for mange år siden. Sykt hvor jeg angrer nå. Men men... Har iallefall en helt sinnsyk motivasjon nå! Og det er jo bra.

Lykke til!

Huff ja, det er jo sånn jeg prøver å tenke, jeg vil jo bli ferdig så fort som mulig! Og kjenner jeg meg selv rett kommer jeg til å savne vgs masse senere :ler: Er den beste skolen jeg noengang har gått på, miljømessig. Elsker formgivningsklassen min, ikke fullt så glad i allmennklassen for der er vi mange flere. Men har fått masse kjempegode venner og man husker jo som oftest det positive, så om et år lengter jeg tilbake uansett hvor stress alt er nå..

I dag byttet jeg forresten valgfag, fra et ganske omfattende et til drama. det jeg først havnet på hadde en stor særoppgave midt i særemne-perioden vår, og det orker jeg ikke. Men lurer litt på hvordan drama skal gå da.. *grue seg litt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hyl og skrik, nå ble jeg bare enda mer redd angående neste år. Hadde (har?) egentlig planer om fotohøyskole i Sverige men nå som det nermer seg er jeg bare redd :overrasket: Tør jeg å flytte hjemmefra+ Er jeg flink nok? Er det dette jeg EGENTLIG vil? Hva skal jeg BLI?!

alt for mange spørsmål for svarte.

jada jeg er bare 17 år og vet ingenting, greit. bare le! men trøst litt og da :tristbla:

edit: ja da har vi også hatt et lite sammenbrudd. "hvis du er så usikker så er vel ikke fotograf det du bør bli? Det er jo noe du må ville veldig og jobbe hardt for vet du"

TAKK :grine:

Endret av miow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du... Hvis du har lyst til å gå på fotohøyskole så synes jeg du skal det :) Prøv! Se hvordan det er! Det er klart du er flink nok! Du drar jo dit for å lære, ikke kunne alt når du kommer.

Klart du klarer å flytte hjemme fra, en skole er et glimrende sted å treffe nye venner og da er det ikke så skummelt å flytte vekk fra alt det kjente.

Når det gjelder hva du skal bli, så synes jeg du skal gjøre dette hvis du har lyst. Du er ung, og det er vanskelig å vite hva man skal bli uansett alder, men kanskje enda mer når man er 17, og føler presset til å velge "for livet".

Det er lov å ombestemme seg. Jeg tar min andre utdannelse nå, selv om jeg som 17-åring var helt sikker på at jeg valgte riktig da.

Lykke til uansett hva du velger. Dette året går fort, og tenkt på alle de mulighetene som ligger forann deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...