Gå til innhold

Konservativ/ortodoks katolikk!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_nysgjerrig_*
Skrevet

Heisann! Er nysgjerrig på noe:

Når man betegner seg selv som konservativ katolikk- hvordan tenker/lever man da? Noen som vet??

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_RPM_*
Skrevet

Er ikke konservativ katolikk, bare troende til Gud jeg, som var en gave som jeg utnyttet, og kan ikke leve foruten. Da er jeg ikke bundet av regler eller levesett, men Gud blir min rettesnor, gjennom hvordan jeg lærer Ham å kjenne, for vi skulle da ikke gå tilbake til loven å vise oss rettferdig for Gud, men ved Hans kjærlighet lyster vi etter å gjøre det som er godt, ikke ved tvang, men ved fri vilje.

En konservativ katolikk har en del bud og regler som strider imot det Jesus ba oss om å gjøre, Paulus advarte om sånne folk, og jeg mener det er imot Guds nåde.

Eksempler fra galaterbrevet.

Men ikke engang Titus, som var med meg, og som er greker, ble tvunget til å la seg omskjære. 4 Dette kravet kom fra noen falske brødre som hadde sneket seg inn for å spionere på den friheten vi har i Kristus Jesus, så de kunne gjøre oss til slaver. ----->

Men vi vet at ikke noe menneske blir rettferdig for Gud ved gjerninger som loven krever, bare ved troen på Jesus Kristus. Derfor satte også vi vår lit til Kristus Jesus, så vi skulle bli erklært rettferdige ved troen på Kristus og ikke ved lovgjerninger. For ikke noe menneske blir rettferdig ved lovgjerninger. 17 Men hvis også vi jøder blir stående som syndere når vi vil bli rettferdige i Kristus, er ikke Kristus da blitt en tjener for synden? Slett ikke! 18 For hvis jeg bygger opp igjen det jeg har revet ned, da fremstår jeg som lovbryter. 19 Jeg er jo ved loven død for loven, så jeg kan leve for Gud. Jeg er korsfestet med Kristus; 20 jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det livet jeg nå lever som menneske av kjøtt og blod, det lever jeg i troen på Guds Sønn, som elsket meg og ga seg selv for meg. 21 Jeg forkaster ikke Guds nåde. For hvis vi kan oppnå rettferdighet ved loven, da døde jo Kristus til ingen nytte.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor gjesten ovenfor trekker inn omskjæring, katolikker blir ikke omskåret uansett hvor konservative de er.

Konservativ betyr vel det samme i denne sammenhengen som i de fleste andre - en som holder seg til gamle regler og ikke liker endringer.

Skrevet
Er ikke konservativ katolikk, bare troende til Gud jeg, som var en gave som jeg utnyttet, og kan ikke leve foruten. Da er jeg ikke bundet av regler eller levesett, men Gud blir min rettesnor, gjennom hvordan jeg lærer Ham å kjenne, for vi skulle da ikke gå tilbake til loven å vise oss rettferdig for Gud, men ved Hans kjærlighet lyster vi etter å gjøre det som er godt, ikke ved tvang, men ved fri vilje.

En konservativ katolikk har en del bud og regler som strider imot det Jesus ba oss om å gjøre, Paulus advarte om sånne folk, og jeg mener det er imot Guds nåde.

Eksempler fra galaterbrevet.

[

Øh du må være noe av det mest fordømmende jeg noen gang har møtt på her inne. Ikke troende har mer høyde under taket enn deg. Hvor du har fått at Katolikker lar seg omskjære er meg et godt spørsmål. Viser at du ikke henger særlig med i timene.

Jeg betegnes vel som en Konservativ Katolikk ved at jeg er imot Abort og prevensjon. Går til Messe hver uke og gjerne i ukedager også når det lar seg gjøre. Er med på retretter og samlinger og aktiv generellt i Kirken.

En veldig kjent Norsk konservativ Katolikk er Janne Haaland Matlary. Ved å søke å henne kan du finne ut litt mer om konservatives standpunkter.

Skrevet

RPM, jeg forstår at du gjerne vil frelse alle.

Men det er en tid og et sted for alt. Jeg synes ikke det blir riktig å gi din vurdering av konservativ katolisisme i denne tråden, når spørsmålet er hva konservativ katolisisme er. Ditt svar er i bunn og grunn "konservativ katolisisme er noe som er galt, men her skal du høre hva som er riktig".

Gjest Gjest_RPM_*
Skrevet

Ok, så vet jeg ikke hva konservativ katolisme er, men min mor er katolsk, og min halvbror også, som ble omskjært i ungdomsåra.

Gjest Gjest_RPM_*
Skrevet
RPM, jeg forstår at du gjerne vil frelse alle.

Merkes det? Sjit, avslørt.

Ok, skal ikke si mer, men erfaring sier at lovisk prestedømme er morderisk.

Men jeg skal søke på ho Janne Haaland Matlary, og lære mer om dette.

Beklager.

Skrevet
Ok, så vet jeg ikke hva konservativ katolisme er, men min mor er katolsk, og min halvbror også, som ble omskjært i ungdomsåra.

Det finnes andre grunner til omskjæring enn religiøse, vet du...

Katolikker har ihvertfall ingen religiøse grunner.

Skrevet

Ingen kristne pleier å omskjære seg. Den praksis gikk av bruk allerede i Apostlenes gjerninger i Det nye testamentet. Jødedommen praktiserer derimot omskjærelse av gutter, og alle gutter og menn som vil over til den religionen må omskjære seg. Det finnes også rent medisinske grunner til at man skjærer av forhuden på penis. Hvis din halvbror ikke konverterte til jødedommen, da kan det jo være en medisinsk grunn til at han ble det du kaller "omskjært". Men det er ikke det jødene vil kalle omskjæring. Mange amerikanere har også fjernet forhuden på penis, nærmest som et standard inngrep av en eller annen grunn som jeg ikke vet hvorfor. Noen av dem er sikkert katolikker også, men de er ikke omskjært som kristen av den grunn. Katolikker omskjærer aldri sine gutter eller jenter. Setter du deg inn i Apostlenes gjerninger i Bibelen da vil du oppdage at kristne sluttet med å omskjære for å være kristne for et par tusen år siden. Jeg regner med at halvbroren din ikke er så gammel :legrine::legrine::ler::ler::legrine::legrine::ler::ler:

Gjest Gjest_RPM_*
Skrevet

Det er et symbolsk rituale om at du rettferdiggjører deg ved lover for dah, min halvbror er fillipinsk og vet at der bruker man å gjøre det.

Skrevet
Det er et symbolsk rituale om at du rettferdiggjører deg ved lover for dah, min halvbror er fillipinsk og vet at der bruker man å gjøre det.

At noen fjerner overhuden på penis kan ha mange grunner. Det er du nå fått forklart flere ganger. Katolikker driver ikke med omskjæring fordi de er katolikker. Det har du også fått forklart mange ganger. Dette gjelder uansett hvor i universet katolikken måtte befinne seg. På månene eller på Filipinene. Har du så store vansker med å forstå dette, da får du ta kontakt med den katolske kirke her i landet og få det inn med teskjer derfra. :frustrert::frustrert:

Skrevet
At noen fjerner overhuden på penis kan ha mange grunner. Det er du nå fått forklart flere ganger. Katolikker driver ikke med omskjæring fordi de er katolikker. Det har du også fått forklart mange ganger. Dette gjelder uansett hvor i universet katolikken måtte befinne seg. På månene eller på Filipinene. Har du så store vansker med å forstå dette, da får du ta kontakt med den katolske kirke her i landet og få det inn med teskjer derfra. :frustrert:  :frustrert:

Dette var kanskje litt unødvendig krasst?

Gjest Tweetypie
Skrevet

Sånn da skal jeg prøve å komme med min forklaring ;)

Katolikker lar seg ikke omskjære. Når det gjelder hva de gjør i Fillippinene kan jeg ikke stå for det. De lar seg også korsfeste på Langfredag og det er noe som den forrige Paven ikke støttet. Den Katolske Kirke er også imot omskjæring av kvinner. Sånn håper at RPM har forstått dette nå ;)

Ang. konservative Katolikker. Ja jeg blir vel betegnet som konservativ og nå blir jeg vel halshugga her inne fordi jeg er imot abort og prevensjonsmidler. Dette er en diskusjon som kan pågå i det uendelige. Det at jeg er imot abort betyr dermed ikke at jeg er tilhenger av Nessa og Co.

Janne Haaland Matlary er en av Norges mest kjente Katolikker og blant de mest konservative. Man finner både konservative og liberale Katolikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...