Gå til innhold

Hvor lenge koker du maiskolber?

Anbefalte innlegg

Gjest lillelou
Skrevet

Jeg syns kokt fers mais er utrolig godt,men desverre blir de fæle når jeg prøver å koke dem selv. Ett eller annet skjærer seg,og de blir stearinaktige i konsistensen. Pleier å koke i 10-12 min,for det har jeg lest at man skal,så er det noen som tror de vet hva jeg gjør galt?

Skrevet

Pleier du aa bruke salt i vannet?

Proev aa koke dem uten salt og bare i ca. 6 minutter. Det gjorde vi i gaar.

salsera i.i.

Skrevet

koker bare etpar min til de er blitt varme. spiser jo "rå" mais fra boks i salater ol, så de trenger vel ikke så lang koketid.

de trenger kanskje lengre koketid hvis de ikke er fra boks, men helt ferske?

Skrevet

Har hørt at du barew skal koke dem til de flyter opp i vannet.... og salte etter på, også godt med smør. Personlig synes jeg maiskolber på grillen også er veldig deilig.Sesongen er vel på vei ut nå..

Skrevet

Jeg koker ikke maiskolber jeg, jeg bare trekker dem i kokvarmt vann vekk fra plata i ca 10 min. Det blir så bra, så.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Jeg koker ikke maiskolber jeg, jeg bare trekker dem i kokvarmt vann vekk fra plata i ca 10 min. Det blir så bra, så.

samme her

Gjest lillelou
Skrevet

Ukkeui,da prøver jeg å trekke i varmt vann neste gang,og satser på vill suksess.

Takker for alle tips! :blomst:

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Tar dem 1 - 2 minutter i mikron. Nam!

Skrevet

På Ringi gård i Bærum er det selvplukk mais for tiden, med grilling på stdedet om man vil.NAM!!

• 2 år senere...
Skrevet

Pleier og koke mais i 45 min for og få best mulig konsistens.

Gjest Gjest_Coarvi_*
Skrevet

Husk at det er forskjell på ferdigkokt mais (hermetisk eller de i plast blant grønnsakene) og ukokt mais...;) Det holder IKKE med 10 min med ukokt mais.

Med ferdigkokt lar jeg det bare trekke i vann i 5-10 min, eller 2 min i mikro.

• 11 måneder senere...
Skrevet

Det kan hända att majsen inte är färsk och majs sukkret blir til stivelse efter en stund, det beste är att frysa ner majsen vis du ska ha den en stund då håller majssukkret sin form eller koka den med en gång, ta inte fel på de majskolbarna som kommer i vakum pakke i butikken de smaker ikke gott & är färdig kokt, jeg pleier å koka med lite sukker. så ha gott smör på:) nam det bästa jag vet:)

Gjest Pippelipp
Skrevet

Fersk mais tar en evighet! Rå mais kan være ganske så skadelig for magen din hvis du er uheldig, men det er forskjell på folk. Hvis den er forkokt går det kjapt, ti minutter? Tar aldri tiden, jeg, bare stikker i den for å sjekke at den er mør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...