Gjest lillelou Skrevet 24. august 2006 #1 Skrevet 24. august 2006 Jeg syns kokt fers mais er utrolig godt,men desverre blir de fæle når jeg prøver å koke dem selv. Ett eller annet skjærer seg,og de blir stearinaktige i konsistensen. Pleier å koke i 10-12 min,for det har jeg lest at man skal,så er det noen som tror de vet hva jeg gjør galt?
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2006 #2 Skrevet 24. august 2006 Pleier du aa bruke salt i vannet? Proev aa koke dem uten salt og bare i ca. 6 minutter. Det gjorde vi i gaar. salsera i.i.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2006 #3 Skrevet 24. august 2006 koker bare etpar min til de er blitt varme. spiser jo "rå" mais fra boks i salater ol, så de trenger vel ikke så lang koketid. de trenger kanskje lengre koketid hvis de ikke er fra boks, men helt ferske?
MAcy Skrevet 25. august 2006 #4 Skrevet 25. august 2006 Har hørt at du barew skal koke dem til de flyter opp i vannet.... og salte etter på, også godt med smør. Personlig synes jeg maiskolber på grillen også er veldig deilig.Sesongen er vel på vei ut nå..
pusla Skrevet 25. august 2006 #5 Skrevet 25. august 2006 Jeg koker ikke maiskolber jeg, jeg bare trekker dem i kokvarmt vann vekk fra plata i ca 10 min. Det blir så bra, så.
Gjest Fruktfat Skrevet 25. august 2006 #6 Skrevet 25. august 2006 Jeg koker ikke maiskolber jeg, jeg bare trekker dem i kokvarmt vann vekk fra plata i ca 10 min. Det blir så bra, så. ← samme her
Gjest lillelou Skrevet 25. august 2006 #7 Skrevet 25. august 2006 Ukkeui,da prøver jeg å trekke i varmt vann neste gang,og satser på vill suksess. Takker for alle tips!
Gjest Hedda Gabler Skrevet 25. august 2006 #8 Skrevet 25. august 2006 Tar dem 1 - 2 minutter i mikron. Nam!
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2006 #10 Skrevet 29. august 2006 På Ringi gård i Bærum er det selvplukk mais for tiden, med grilling på stdedet om man vil.NAM!!
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2009 #11 Skrevet 23. august 2009 Pleier og koke mais i 45 min for og få best mulig konsistens.
Gjest Gjest_Coarvi_* Skrevet 23. august 2009 #12 Skrevet 23. august 2009 Husk at det er forskjell på ferdigkokt mais (hermetisk eller de i plast blant grønnsakene) og ukokt mais... Det holder IKKE med 10 min med ukokt mais. Med ferdigkokt lar jeg det bare trekke i vann i 5-10 min, eller 2 min i mikro.
rachel83 Skrevet 20. august 2010 #13 Skrevet 20. august 2010 Det kan hända att majsen inte är färsk och majs sukkret blir til stivelse efter en stund, det beste är att frysa ner majsen vis du ska ha den en stund då håller majssukkret sin form eller koka den med en gång, ta inte fel på de majskolbarna som kommer i vakum pakke i butikken de smaker ikke gott & är färdig kokt, jeg pleier å koka med lite sukker. så ha gott smör på nam det bästa jag vet:)
Gjest Pippelipp Skrevet 22. august 2010 #14 Skrevet 22. august 2010 Fersk mais tar en evighet! Rå mais kan være ganske så skadelig for magen din hvis du er uheldig, men det er forskjell på folk. Hvis den er forkokt går det kjapt, ti minutter? Tar aldri tiden, jeg, bare stikker i den for å sjekke at den er mør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå