Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei "venninne" som svindlet staten i 97-98 for overgangsstønad som hun egentlig ikke hadde rett til å motta i ca. ett år (hun bodde med barnefaren).

Kan jeg anmelde henne for dette eller er saken foreldet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ninakanin
Skrevet
Jeg har ei "venninne" som svindlet staten i 97-98 for overgangsstønad som hun egentlig ikke hadde rett til å motta i ca. ett år (hun bodde med barnefaren).

:ler:

Herregud...

Skrevet
Herregud...

?

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg betaler mye skatt. Jeg ser helst at skattepengene ikke havner i hendene på kjeltringer.

Skrevet

:forvirret: Ikke noe å bry seg om....Ikke vet jeg åssen reglene er heller.

Syns du skal glemme det jeg. Har du ikke tatt det opp med henne før, så trenger du ikke å gjøre det nå!!! :frustrert:

Gjest Ninakanin
Skrevet
?

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg betaler mye skatt. Jeg ser helst at skattepengene ikke havner i hendene på kjeltringer.

vel, det gjør vi alle, men jeg ser ikke noe poeng i å anmelde folk man kjenner likevel.

synes det sier mye rart om deg som person, rett og slett!

Gjest Bellatrix
Skrevet

Å anmelde hadde kanskje vært greit, om du gjorde det for 8 år siden.

Skrevet

Foreldelsesfristen er 10 år så du kan enda anmelde. Blir kanskje litt vanskelig å bevise dette så lang tid etterpå. Men lykke til ;)

Har ingen ting til overs for de som utgir seg for å være enslige forsørgere og ikke er det .

Skrevet
vel, det gjør vi alle, men jeg ser ikke noe poeng i å anmelde folk man kjenner likevel.

synes det sier mye rart om deg som person, rett og slett!

Ja, som prinsipp er det jo HELT laterlig å anmelde folk man kjenner, enten de er pedofile, med i gjengimljø eller svindler staten for hundretusner av kroner....

Gjest Ninakanin
Skrevet
Ja, som prinsipp er det jo HELT laterlig å anmelde folk man kjenner, enten de er pedofile, med i gjengimljø eller svindler staten for hundretusner av kroner....

ja, ironi og å sette ting på spissen er jo meget konstruktivt, jepp jepp.

Klarte dama virkelig å trykke ut flere hundre tusen ut av staten?

Jeg nekter å tro det var mer enn noen tusen i måneden. Pedofile? For en fantastisk debattering...

Gjest Ninakanin
Skrevet
Enig med Bellatrix.

Å gjøre det åtte år senere virker som en eller annen slags hevnaksjon.

Hvis du har et problem med skattepengene dine , hvorfor hadde du ikke det problemet da?

nettopp. mennesker som er så bitre at de kommer med hevn ÅTTE ÅR (eller å gjøre hevneaksjoner i det hele tatt, når jeg tenker meg om..) etter at dette vanvittige syke forbannede lovbruddet tok sted, må ha litt for mye tid til å tenke i hende...

Skrevet

Venninne sier du?

For en simpel måte å hevne seg på.......

Skrevet

Jeg synes folk anmelder for lite. Og jeg er drittlei av folk som sitter og legger ut om sine svindler i det vide og brede mens de gliser, og forventer klapp på skulderen!!

Gjest Ninakanin
Skrevet
Jeg synes folk anmelder for lite. Og jeg er drittlei av folk som sitter og legger ut om sine svindler i det vide og brede  mens de gliser, og forventer klapp på skulderen!!

Ofte er byråkratiet så firkantet og treigt at man kanskje ikke får ting man har rett på i andre situasjoner. Derfor ville det ikke plaget meg med en småbarnsmor som fikk ekstra støtte et år. ETT ÅR. De som lever på sosialen samtidig som de jobber fullt eller som svindler i stor skala, DE burde anmeldes.

Men ikke bekjente som gjorde noe gråsonegreier for 8 år siden...

Gjest prestekrage
Skrevet
Klarte dama virkelig å trykke ut flere hundre tusen ut av staten?

Jeg nekter å tro det var mer enn noen tusen i måneden.

Ikke for å kverulere, men tok ett kjapt regnestykke, dog med dagens summer- men rundet nedover...

Overgangsstønad: 9000 X 12 = 108.000

Ekstra Barnetrygd: 920 X 12 = 10.800

Evt. barnetilsyn: 1400 X 12= 16.800

Sum: 135.000.-

Så det blir fort litt.

Personlig mener jeg at 8 år er lovlig lenge å vente. Virker som en hevnaksjon for ett eller annet. Hadde det derimot vært en pågående situasjon,hadde jeg hatt mange timer med tanker om hvorvidt jeg skulle tipset trydekontoret eller ikke. Vet ikke helt hva jeg hadde gjort, men sånn i prinsippet burde jeg i allefall tatt en telefon til trygdekontoret (så er det opp til de å anmelde det eller ikke). Men som sagt: usikker på hvor prinsippiell jeg hadde klart å være...

Gjest Ninakanin
Skrevet

det var faktisk ganske mye!

Skal si det er mye jeg ikke vet om trygdesystemet gitt!! :hår:

Men likevel, 8 år er rimelig treigt..

Men for all del. Hevn er deilig. Kjør på.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Å anmelde noen for trygdesvindel 8 år etterpå er bortkastet tid, for hvordan i all verden skal du/de kunne bevise at hun svindlet de?

Er ikke sikkert de gidder å høre på det, for saken er tross alt snart foreldet. De har sikkert annet å bruke tiden sin på, enn å prøve å finne ut om det er noen sannhet i det du sier.

Hadde jeg jobbet på trygdekontoret, ville jeg spurt deg hva hun hadde gjort deg som fikk deg til å ville anmelde henne nå. Jeg ville ikek brukt tid på det, for hun får nok ikke noe straff, selv om du skulle ønske det. Å bevise noe 8 år etterpå, er utrolig vanskelig. Spesielt i slike saker

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt vitsen med å anmelde noen for det i det hele tatt. Ikke at jeg forsvarer folk som driver med trygdesvindel men jeg mener at det er trygdekontoret sitt ansvar å finne ut av slike ting.

Selv kjenner jeg flere som utgir seg for å være enslige som ikke er det, jeg kjenner også en del som jobber svart. Men jeg kunne aldri funnet på å anmelde folk for det.

Jeg gir blanke i om folk utnytter seg av systemet for det er noe jeg ikke har noe med.

Gjest Blondie65
Skrevet

Når det gjelder svart arbeid, trygdesvindel eller lignende så er det noe jeg ikke ville blandet meg i. Spesielt ikke etter 8 år.

Men jeg HAR opplevd folk som SKRYTER av at de har klart å lure det dumme trygdekontoret for de skjønner ikke at man har oppgitt feil adresse, etc.

Jeg syntes den gangen det var en ting å gjøre det og noe helt annet å skryte av det - noe som forsåvidt viste seg å være det dummeste den jenten gjorde for en av tilhørerene anmeldte henne og hun mistet retten til trygd.

Svindle i vei, gjør svart arbeid, etc. Men når man overfor andre som kanskje er ærlige og sliter med økonomien sitter og skryter av hvordan man svindler bør man kanskje også ta med i betraktningen at andre kan bli provosert.

Jeg ville ikke vært for sikker på at Trygdekontoret ikke tar det alvorlig - de har vært rasende på hugget etter slike saker de siste årene. Bevis er selvsagt en helt annen sak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...