Gjest Gjest Skrevet 24. august 2006 #2 Skrevet 24. august 2006 Det er mange sanger som heter Halleluhja du må nesten si vilken artist eller gruppe du snakker om. Er det f.esk Deep Purple eller Milk and Honey with Gali Atari ?
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2006 #3 Skrevet 24. august 2006 leonard cohen, var det jeg mente... litt stressa...
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2006 #4 Skrevet 24. august 2006 Du tenker sikkert på Alehandro, Espen, Kurt og han fjerde... Jeg tolker den slik at den handler om at de er triste, lei seg, og ikke helt klarer å ta av. Derfor så sier de Hallelujah fordi de er kristne og litt triste.
minienthe Skrevet 24. august 2006 #6 Skrevet 24. august 2006 uff... er drittlei den sangen ekkel er den og
Gjest Vilja :-) Skrevet 24. august 2006 #7 Skrevet 24. august 2006 uff... er drittlei den sangen ekkel er den og ← Da har du neppe hørt Jeff Buckley's versjon. For den er det nemlig ikke mulig å bli lei!
Gjest gjesta Skrevet 25. august 2006 #8 Skrevet 25. august 2006 Da har du neppe hørt Jeff Buckley's versjon. For den er det nemlig ikke mulig å bli lei! ← Åjoda! Men Cohens er meg fremdeles like kjær!
minienthe Skrevet 25. august 2006 #9 Skrevet 25. august 2006 Da har du neppe hørt Jeff Buckley's versjon. For den er det nemlig ikke mulig å bli lei! ← åjoda... jeg liker ikke teksten, jeg liker ikke melodien "halleluuuuuja" meg her og der... får ekle creeps i ryggen hver gang jeg hører den. får meg til å tenke på ei ukastrert hannkatte egentlig
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2006 #11 Skrevet 25. august 2006 sangen er nydelig men jeg har vel ikke gjort meg opp noen konkret mening om hva jeg tror sangen betyr....
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #13 Skrevet 25. august 2006 Det siste året eller så har den sangen blitt til de grader overspilt. Det ble jo ikke noe bedre av at Norge tydeligvis var klar for nok en coverversjon
TheHairyToothfairy Skrevet 26. august 2006 #14 Skrevet 26. august 2006 Sangen handler delvis om en bibelsk historie om Kong David. Kong david ofret sin tro og tillit til Gud i bytte mot kjærlighet til kvinnen han elsket. Cohen bruker dette igjen for å avspeile til lytteren om det å lykkes/mislykkes i kjærlighet. Dette med å ikke få gjengjelt kjærlighet. David ofret sin tro mot kjærlighet, men denne kjærligheten ble ikke gjengjeldt. Ergo er ofte det man ofrer mye større enn det man får. Det er ganske tåpelig å begynne å diskutere om vi trenger eller ikke trenger "enda en coverversjon" når tråden handler om betydningen av teksten, forresten. Noen burde tenke på at selv om en selv ikke liker å høre noenting, så kanskje andre gir en lang f i akkurat det. Folk er alt for flinke til å være musikkpoliti, og setter seg selv og egen smak som definisjonen over hva andre skal like og høre på. ...men se her, her bryter jeg ut av tråden, jeg og. DERES SKYLD!
Gjest Elfrida Skrevet 26. august 2006 #15 Skrevet 26. august 2006 Hva betyr halleluja? ← Det kommer fra hebraisk og betyr pris herren/tilbe gud. Jah betyr Jahve (altså gud) og biten foran, halle lu, betyr noe sånt som 'la oss prise/tilbe'. I kirken er dette et knyttet til tro, men i dagligtale har det jo en litt annen mening.
Gjest Elfrida Skrevet 26. august 2006 #16 Skrevet 26. august 2006 Cohen bruker dette igjen for å avspeile til lytteren om det å lykkes/mislykkes i kjærlighet. Dette med å ikke få gjengjelt kjærlighet. ← Veldig bra tolkning! Jeg har oppfattet denne sangen som en slags trist hyllest til kjærligheten,som kan være fryktelig vanskelig og sår og får oss til å føle oss små og hudløse. Ikke en kjærlighetssang , men et desillusjonert rop fra en som har mistet troen på kjærligheten, eller i hvert fall på at kjærligheten kan være noe annet en smertefull.
Gjest gjesta Skrevet 26. august 2006 #17 Skrevet 26. august 2006 Jeg føler Leonard Cohen-låter mer enn jeg tolker dem, men jeg kan jo prøve å sette bittelitt ord på noen ting angående Hallelujah... Jeg tror den helt konkret kan handle om den forgjengelige verdslige kjærligheten kontra kjærligheten til større makter. Om hvordan kjærligheten til kvinner kan distrahere deg fra kjærligheten til Gud, og hvordan du da nærmest kan ende opp med å bli avspist på begge områder. Om å investere kjærlighet til noen uten å få noe tilbake, mens du overser det som vil gi deg betingelsesløs kjærlighet. Dette kan overføres til å dreie seg om forskjellige former for kjærlighet, eller kanskje snarere at kjærligheten er én og den samme, uavhengig av hvem den rettes mot. Evig kjærlighet kontra midlertidig kjærlighet. Offer. Uttrykt kjærlighet. Bono kalte denne låta for den guddommelige komedie i en Cohen-film jeg nylig så på kino. Jeg pleier ikke å like Bono, men jeg likte en del av det han sa om Cohens musikk. (Selv om han kanskje puset litt for mye med ham.) Dette var forresten litt gøy... Jeg visste ikke at jeg tenkte så mye om Hallelujah.
Gjest gjesta Skrevet 26. august 2006 #18 Skrevet 26. august 2006 Ikke en kjærlighetssang , men et desillusjonert rop fra en som har mistet troen på kjærligheten, eller i hvert fall på at kjærligheten kan være noe annet en smertefull. ← Fint sagt!!
Wonders Skrevet 27. august 2006 #19 Skrevet 27. august 2006 den er ganske grotesk, når man får med seg teksten å tenker seg litt om
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå