Gå til innhold

EX.PHIL og EX.FAC.! HJÆLP!

Anbefalte innlegg

Gjest TS: Jente20
Skrevet

Hei alle sammen:)

I år har jeg begynt å studere ved et universitet. Der måtte jeg ta emnene ex.phil og ex.fac...... To emner som jeg skjønner vedlig lite av, hva skal jeg egentlig med disse emnene? Ikke skjønner jeg helt hva vi lærer om heller, bortsett fra at det er noe innen filosofi. :overrasket::tristbla:

Huff, virker som alle i forelesningssalen forstår alt, stiller spørsmål til foreleseren og er såååååå med. Mens jeg sitter der som et levende spørsmålstegn, og gruer meg kjempe- masse til eksamen allerede. :grine:

Er det noen som har tatt disse emnene...og kan forklare hva de dreier seg om....og hvor vanskelige eksamensoppgavene er???

Blir super-gald om noen gidder og svare.......TUSEN, TUSEN TAKK :)

Gjest Hilde79
Skrevet

Hvilke varianter tar du? Er det på Blindern? Du har min fulle medfølelse, jeg syntes det var tungt i begynnelsen. Men du må tenke at det du lærer i de to emnene vil gi deg et viktig grunnlag for hva du enn skal studere videre. Jeg vil påstå at det er grunnlaget for enhver vitenskap. Jeg prøvde først å ta forberedende på Blindern, men opplegget der var for generelt for meg. Da jeg kom til Bergen, fokuserte vi mest på etikk og estetikk, noe som var litt mer spesifikt for det jeg ville studere videre. Det er ikke så mye jeg kan si for å få deg til å forstå det bedre dessverre, men jeg kan i hvertfall komme med en oppmuntring. :) Hva skal du studere videre?

Gjest TS: jente20
Skrevet
Hvilke varianter tar du? Er det på Blindern? Du har min fulle medfølelse, jeg syntes det var tungt i begynnelsen. Men du må tenke at det du lærer i de to emnene vil gi deg et viktig grunnlag for hva du enn skal studere videre. Jeg vil påstå at det er grunnlaget for enhver vitenskap. Jeg prøvde først å ta forberedende på Blindern, men opplegget der var for generelt for meg. Da jeg kom til Bergen, fokuserte vi mest på etikk og estetikk, noe som var litt mer spesifikt for det jeg ville studere videre. Det er ikke så mye jeg kan si for å få deg til å forstå det bedre dessverre, men jeg kan i hvertfall komme med en oppmuntring.  :)  Hva skal du studere videre?

det er på blindern ja....skal studere kunsthistorie, så av ex fac. tar jeg samfunn og kultur varianten.

Ingen andre som synes disse emnene er vanskelige å forstå a? :forvirret:

Skrevet

Ex. phil. var bare blåbær. Ex. fac. var verre. (Tok den juridiske varianten).

Skrevet

For det første, du kommer nok til å forstå skal du se. Universitetet er noe nytt for alle og er noe en må venne seg litt til.

For det andre, enkelte av disse som sitter og stiller spørsmål hele tiden kan ikke alltid så mye som de later om..

For det tredje kan disse emnene være litt vriene å sette seg inn i i starten nettopp fordi man har problemer med å se hvordan man får av nytte av dem senere.

Men det får du helt sikkert. Det garanterer jeg. Det dumme er jo naturligvis at man ofte ser det litt senere.. Når man har begynt på noe annet.

Regner med du akkurat har begynt, så pust med magen, følg med i timene og ikke minst: skaff deg en kollokviegruppe! Eller så tror jeg vel at det er flere seminargrupper og gode greier nå som er til masse hjelp.

Benytt deg av disse tilbudene og lykke til! (Hilsen en som har undervist på universitetet) :klem:

Skrevet

ex.phil er filosofihistorie, og må tas av alle som studerer på universitet. Pensum er litt styrt av hvilket fakultet du går på. ex.fac er mer som et innføringsemne i det du skal studere videre. Jeg var også veldig forvirret da jeg begynte på universitet, 'alle andre' visste så mye mer enn meg, som ikke kjente så mange som har gått på universietet. Det store flertallet er nok akkurat like forvirret som deg nå i begnnelsen, det er ikke mange av dem som stiller spørsmål. Og bare vent, snart går beundringen av disse over til irritasjon, de som 'tør' å stille spørsmål helt i begynnelsen av et semester er gjerne de som er nødt til å høre sin egen stemme, altså såkalte møteplagere. ;)

Skrevet

Det gaar bedre etter hvert! Jeg var temmelig usikker med en gang ogsaa, men lesing hjelper jo - og ikke minst gruppearbeid. Jobb med andre, og tro at du kan det, saa gaar det nok bra! Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...