Carrot Skrevet 24. august 2006 #1 Skrevet 24. august 2006 (endret) Jeg kom over en artikkel i dag som går inn for å forby at barn har med håndholdte spillemaskiner på skole, SFO og barnehager fordi det hemmer barnas aktivitetsnivå.. artikkel Det fikk meg til å lure, er det virkelig slik at foreldre i dag ikke tenker konsekvenser men lar barns helse gå på akkord med mor / fars behov for stille unger? Greit nok har mine unger alt - tv, data, playstation, nintendo ds - men de får da ikke sitte pal med den greia av den grunn - de har da føtter, sykkler, blades osv også, ski har de, brett, kjelke.. U name it liksom.. Vi er mye ute i naturen, ved sjøen, i fjellet eller bare bortetter veien en tur for å trekke luft.. Ser ikke for meg at de hverken blir "firkantet i øys" eller får "skjev rygg" som følge av maskinene.. Men jeg ser at både i barnehager og SFO er det mange voksne som til enhver tid sitter og observerer ungene mer enn de deltar - klart at det for enkelte er lettere å passe fjorten unger som spiller i ro og mak enn fjorten som klatrer i trær osv.. mn må det virkelig et lovforslag til før vi som foreldre skjønner at vi "ødelegger" ungenes fremtidige helse? Er vi så egoistiske og dumme?? I en annen artikkel heter det; HØYRISIKO. Manuellterapeuten kjøper derfor ikke uten videre unnskyldningen fra foreldre som hevder at spill som Game Boy virker positivt inn på konsentrasjons- og koordinasjonsevnen. -Satt på spissen hjelper det lite å være konsentrert og ha god fingerkoordinasjon når man en dag sitter med et medisinsk fedmeproblem, ryggproblemer, høyrisiko for livsstilssykdommer og blir mer og mer asosial, advarer Åsmund Andersen som vil stillesittingen til livs. Hentet fra denne artikkelen; her Jeg må si jeg fikk meg en tankevekker... Hva fikk du?? Endret 24. august 2006 av Carrot
Gjest Tibz Skrevet 24. august 2006 #2 Skrevet 24. august 2006 Mine barn har også gameboy o.s.v , men her i huset så må de gjøre noe for å "tjene" seg spille tid. F.eks.: -støvsuge stua = 20 min med spilling - rydde rommet = 15 min spilling Dessuten lar jeg ikke barna drasse med seg gameboyen noen plasser.
Carrot Skrevet 24. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 24. august 2006 Dessuten lar jeg ikke barna drasse med seg gameboyen noen plasser. ← Der er jeg igjen da - skal jeg til lege, innom jobb, på langtur osv lar jeg ungene ta med spillemaskinen fordi da er det behov for at de er i ro og venter pent og stille - mens hjemme får de spille minimalt fordi det er masse andre ting å finne på...
Far til 2 Skrevet 24. august 2006 #4 Skrevet 24. august 2006 Hos oss er det spilleforbud hjemme frem til jeg kommer hjem (utstyret er utkobblet og kan ikke brukes). Dette for at jeg skal ha en viss kontroll over hva som gjøres av aktiviteter på fritiden. Barna må derfor velge lekser eller uteaktiviteter, men jeg har også oppdaget at de går hjem til andre for å spille. Dette kan jeg ikke stoppe utover å fortelle at det ikke er lov. Men jeg kan forstå at myndighetene føler seg tvunget til å gjøre noe for at barn skal være i fysisk aktivitet med så mye reklame for spill som vi mottar i postkassen.
Gjest allium Skrevet 24. august 2006 #5 Skrevet 24. august 2006 Barna må derfor velge lekser eller uteaktiviteter, men jeg har også oppdaget at de går hjem til andre for å spille. Dette kan jeg ikke stoppe utover å fortelle at det ikke er lov. ← Den der sliter jeg også med. Og synes det er veldig vanskelig å finne ut hvor grensen skal gå. For hva mener du med at det ikke er lov? At barnet må gå hjem hvis kameraten vil spille? Det er jo ikke så greit...
Gjest Tibz Skrevet 25. august 2006 #6 Skrevet 25. august 2006 Der er jeg igjen da - skal jeg til lege, innom jobb, på langtur osv lar jeg ungene ta med spillemaskinen fordi da er det behov for at de er i ro og venter pent og stille - mens hjemme får de spille minimalt fordi det er masse andre ting å finne på... ← Jeg skjønner deg godt! Jeg er sikkert veldig "sær" på det området. Det vigtigste for oss var å komme fram til en ordning som fungerte, både for mor og barn.
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2006 #7 Skrevet 25. august 2006 Det meste er skadelig eller usunt i for store doser, men det er alltid noen som ikke er istand til å vurdere dette for barna sine. Det gjelder jo både for spilling, tv, kosthold, oppdragelse, etc. Du sier jo selv at dne barn har slike spill men at du regulerer spillingen for dem. Vel, på SFO kan ikke foreldrene regulere så da må SFO gjøre det. Noen steder er det innført spesielle spilletider, andre steder er det strengt forbudt. Om mitt barn etter en lang skole- og SFO dag ønsket å sitte stille i en krok og spille Nintendo den siste halvtimen, ville ikke det bekymret meg. Så til spørsmålet ditt; jeg tror ikke foreldre flest ønsker at barna deres skal sitte passive og spille Nintendo "hele dagen", være seg på SFO eller hjemme, tvertimot. (har du møtt foreldre som syns det er flott at barnet sitter passivt og spiller istedenfor å leke?) Men i veldig mange hjem virker det som om hovedfokus er at barnet "ikke skal bli skuffet eller lei seg" og at hyl og tårer er effektive virkemidler for barnet, så jeg tror mange foreldre sukker og klager over at "ungene sitter jo bare og spiller" uten at de ser hvordan de kan ta grep og kontrollere situasjonen. Det kan virke som om foreldre i større grad nå enn tidligere legger ansvaret for barnets ve og vel over på barnet. Det er litt skremmende i grunn...
Gjest allium Skrevet 25. august 2006 #8 Skrevet 25. august 2006 Men i veldig mange hjem virker det som om hovedfokus er at barnet "ikke skal bli skuffet eller lei seg" og at hyl og tårer er effektive virkemidler for barnet, så jeg tror mange foreldre sukker og klager over at "ungene sitter jo bare og spiller" uten at de ser hvordan de kan ta grep og kontrollere situasjonen. ← Jeg tror det er fordi vi stadig blir tutet ørene fulle av at vi ikke bryr oss om ungene våre, bare om vår egen karriere, og at barn idag har det så fælt. Det er vel ingen generasjon tidligere som er blitt så mye dillet med som denne, og som har fått så mye oppmerksomhet fra foreldrene...
Gjest Gjesta Skrevet 25. august 2006 #9 Skrevet 25. august 2006 (endret) Jeg tror det er fordi vi stadig blir tutet ørene fulle av at vi ikke bryr oss om ungene våre, bare om vår egen karriere, og at barn idag har det så fælt. Det er vel ingen generasjon tidligere som er blitt så mye dillet med som denne, og som har fått så mye oppmerksomhet fra foreldrene... ← Helt enig! Tror vi gjør barna våre en skikkelig bjørnetjeneste. For; de fleste setter barna først, ordner og styrer. Men upopulære avgjørelser, oppdragelse, krav, ydmykhet i forhold til andres ønsker og behov, og konsekvenser av egne handlinger og valg er mange steder så totalt fraværende. Det er flott å backe opp barn, bevares! Men det burde kunne finnes en mellomting? Endret 25. august 2006 av Kosemose
Carrot Skrevet 25. august 2006 Forfatter #10 Skrevet 25. august 2006 Mulig det er meg men jeg ser ikke helt sammenhengen mellom å gjøre karriære som dere kaller det å faktisk gå på jobb hver da, det å "sy puter under armene og dikkedikke" og det at barna spiller generelt sett for mye tvspill?? Jeg er karrierekvinne jeg - ifølge alle andre - jeg går på jobb hver dag selv om min mann tjener forsåvidt godt nok til at jeg kunne velge å bli hjemme, jeg jobber både fordi det gir mej en meningsfylt hverdag ut over det å være husmor og fordi det gir ekstra inntekter til husstanden.. Jeg studerer ved siden av fordi jeg liker å være oppdatert innen mitt fagområde og der skjer endringer uavlatelig.. Jeg har unger som skal hit og dit hver eneste dag så ja - jeg kjører og ordner og styrer for at de skal få sin hverdag til å gå opp også - så jeg er nok en slik som dikker og styrer til det beste for ungene mine.. Vil de spille bort fritiden sin derimot er det stopp! Det hjelper ikke med snørr og tårer - de skal IKKE sitte på jobb i en alder av 30+ med en rygg som krangler, masse sykemeldinger og en heller dårlig fremtidsutsikt fordi jeg ikke tok ansvar som forelder.. Dessuten er det de voksne i skole og SFO som har ansvaret når vi foreldre ikke er der, sammen setter vi opp rettningslinjer ved hjelp av foreldresamtaler osv osv - det skulle da blott bare mangle at de voksne som styrer SFO er såpass konsekvente at de klarer regulere spilling av gameboy etc uten at det skulle behøve lovforlag til - jeg kan ikkje skjønne annet enn at de fleste voksne enkelt og greit gjør sine barn en bjørnetjeneste av egoistiske grunner uten å ta barnas beste med i betraktningen... Det er da grenser for hva som kan reguleres av loven...
Gjest allium Skrevet 25. august 2006 #11 Skrevet 25. august 2006 Mulig det er meg men jeg ser ikke helt sammenhengen mellom å gjøre karriære som dere kaller det å faktisk gå på jobb hver da, det å "sy puter under armene og dikkedikke" og det at barna spiller generelt sett for mye tvspill?? ← Sammenhengen er at mange av oss ikke klarer å fri oss fra den dårlige samvittigheten vi blir pådyttet fordi vi faktisk går på denne jobben, og dermed tror det er så synd på barna våre at vi aldri kan si noe de blir lei seg av. Jeg forsvarer det ikke, langt ifra. De fleste av oss hadde vært mye bedre tjent med å ha mindre dårlig samvittighet for at vi ønsker å ha et liv.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #12 Skrevet 25. august 2006 men jeg har også oppdaget at de går hjem til andre for å spille. Dette kan jeg ikke stoppe utover å fortelle at det ikke er lov. ← Da min bror var yngre fikk han AV OG TIL beskjed om at han bare fikk lov å dra på besøk til kammerater om de var ute og leket. Dette er noe du som forelder også kan avtale med de barna er på besøk med. Helt vanlig der jeg kommer fra i hvert fall (så lenge barna er "små" da - under ungdomsskole). Da har du fortsatt en viss kontroll på at de bruker tiden på noe annet enn data og tv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå