Gå til innhold

Hvor lenge følger dere barna til skolen

Anbefalte innlegg

Gjest Bare innom
Skrevet (endret)

Et litt rart spørsmål kanskje, men jeg fikk skikkelig :hakeslepp: da jeg fikk høre at det er vanlig å følge barna på skolen første skoledag gjennom hele barneskolen+ første skoledag på u-skolen.

Jeg fulgte barna mine på første skoledag i 1. klasse. I årene etter har de møtt opp på skolen uten følge, og dette trodde jeg var vanlig uten at jeg har diskutert dette med noen!

De jeg har snakket med her i dag, sier at "det er vanlig å være med hvert år på vår skole", (Nabolaget er delt opp i to skolekretser, og disse har barn på den andre skolen) så de gjør ikke akkurat saken lettere.

Nå sitter jeg med klump i magen, og tårer i øynene fordi jeg måtte sende "lillegutt" alene på første skoledag i 8.klasse.

Jeg ville så gjerne (for min egen del, selv om jeg skylder på at det hadde vært tryggere for ham), men ville ikke at han skulle skille seg ut ved å være "han som kom på skolen med mamma på slep..."

Jeg trodde ikke at det var vanlig at foreldre var med denne dagen, og føler meg nå som "den verste mor i historien" som ikke ble med! :tristbla:

Kan noen berolige meg med at det ikke er uvanlig å sende barna alene på skolen første skoledag etter 1. klasse?

Endret av Bare innom
Videoannonse
Annonse
Gjest Svanhild
Skrevet

Vi har fulgt alle 3 barna vår til skolen første dag i 1 klasse. De andre årene har de møtt opp selv. Har aldri hørt at det er vanlig at foreldrene er med hvert år. Følge barnet til 1 skoledag på ungdomsskolen? Nei ærlig talt..... da tror jeg barna mine hadde dødd av flauhet.

Skrevet

Jeg har nå aldri fulgt datteren min på skolen første skoledag (annet enn i første klasse, selvsagt).

Tror ikke det er vanlig i det hele tatt. Da hadde det vært rimelig tomt på jobb den dagen, tror jeg...........

Ville iallefall ikke engang vurdert å være med en 8.klassing på skolen. Da er jeg redd man kunne vært med på å skape et mobbeoffer.........

Skrevet

Vanlig praksis er vel bare 1. klasse???!!!!! Og stakkars 8.klassing som kommer med foreldre ja....

Gjest Bare innom
Skrevet

Ok, da har jeg ikke gått glipp av noe vesentlig... godt å høre!! :ler:

Forøvrig har jeg fått spurt "lillegutt" om det var noen foreldre som var med på 1. skoledag, og selv om det var noen, så var de ikke mange.

Og ett er i alle fall sikkert, min "lille gutt" savnet ikke å ha mamma der. :sjenert:

Da er det nok bare på den ene barneskolen at dette er vanlig praksis.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Da jeg gikk på skolen ble jeg fulgt første skoledag i 1.klasse, og aldri ellers. Det var heller ingen andre i klassen som ble fulgt til skolen noen andre dager.

Skrevet

Her er det også flere og flere foreldre som følger ungene på første skoledag langt oppover i klassene. Jeg har kun fulgt mine to skolebarn da de begynte i 1.klasse. Har en i 2. og en i 5. klasse. Syns egentlig det kommer an på barna, om de vil ha deg med eller ikke. Mine har ikke hatt behov for det, det er det de har gitt uttrykk for iallefall. Tror kanskje noen foreldre har mer ønske om å være med enn ungene deres har.

Skrevet
:ler: Stakkars deg for noen kvaler du har lidd over ingenting. Nei vi fulgte bare til 1 klasse. Tror det er helt normalt! :)
Gjest Bare innom
Skrevet
:ler:  Stakkars deg for noen kvaler du har lidd over ingenting. Nei vi fulgte bare til 1 klasse. Tror det er helt normalt!  :)

Ja et eller annet må en jo bekymre seg for... og er det ikke det ene, så må det være noe annet :ler:

Jeg innser at selv om det hadde vært ille om han hadde vært den eneste som ikke ble fulgt 1.dag, så hadde det vært 10 ganger verre å ha vært den eneste som ble fulgt!! ;)

Men jeg må innrømme at jeg hadde lyst til å være flue på veggen!

"Lillegutt" har jo blitt stor!

Skrevet

Nå sitter jeg med klump i magen, og tårer i øynene fordi jeg måtte sende "lillegutt" alene på første skoledag i 8.klasse.

Jeg ville så gjerne (for min egen del, selv om jeg skylder på at det hadde vært tryggere for ham), men ville ikke at han skulle skille seg ut ved å være "han som kom på skolen med mamma på slep..."

Jeg trodde ikke at det var vanlig at foreldre var med denne dagen, og føler meg nå som "den verste mor i historien" som ikke ble med!  :tristbla:

Det er sikkert mange foreldre og barn som syns det er hyggelig og greit med følge 1. skoledag også etter 1. klasse. Men har vel aldri hørt om noen som har hatt med foreldrene 1. skoledag på ungdomsskolen?

Gjest Bare innom
Skrevet
Det er sikkert mange foreldre og barn som syns det er hyggelig og greit med følge 1. skoledag også etter 1. klasse. Men har vel aldri hørt om noen som har hatt med foreldrene 1. skoledag på ungdomsskolen?

"Lillegutt" fortalte at det var noen som ble fulgt av foreldrene sine 1.skoledag på ungdomsskolen, så det skjer tydeligvis! (Jeg hadde ikke hørt om det før i dag)

Jeg snuste litt diskret, og fant ut at dette var de samme som ble fulgt gjennom hele barneskolen.

Dette ble nok litt sett litt rart på, i og med at kretsen til ungdomsskolen består av fire (?)barneskoler, og det er visst kun den ene som har hatt denne "tradisjonen".

Skrevet

Jeg jobber som lærer i barneskolen. I år har jeg 2. klasse og omtrent halvparten ble fulgt til skolen av foreldrene (en del av dem blir fortsatt fulgt hver dag). Foreldrene ble høflig kastet ut etter ca. 10 minutter. Så at en del av dem syntes det var greit. ;)

Ellers pleier det å bli færre og færre som følger etterhvert som barna blir eldre.

P.S.: Jeg sendte min 2. klassing alene på skolen første skoledag i år.

Skrevet

Jeg synes, dersom det er praktisk mulig, at barnet kan få velge selv om foreldrene skal følge barnet første skoledag. Min datter velger, og jeg har ikke fulgt henne mer enn de to første årene. Etter det var det flaut. :ler:

Skrevet

Noen mødre ringer jo på vegne av barnet etter et intervju hos potensiell arbeidsgiver også, når barnet er i 20-årene.. gir ikke akkurat bra inntrykk! Det er da ingen grunn til å tviholde på navlestrengen slik, barna blir ikke selvstendige.

Skrevet

Jeg har fulgt min datter hver dag hele barneskolen. MEn bare fordi at det var koselig og fordi jeg alltid har tatt et bilde av alle jentene i klassen hver første skoledag hele veien. Litt moro å ha. Jeg har aldri fulgt lengre enn til døra, ikke blitt med inn eller noe men sagt hadet når det ringer inn.

Lillemann skulle IKKE ha med mamma i år, han begynte i fjerde klasse. De tre siste årene har han derimot villet ha meg med.

Følge unger på ungdomsskolen?? :hoho::hoho:

Skrevet

Har fulgt dem bare 1. skoledag.

Fulgte tulla andre skoledasg og fikk beskjed om å gå hjem før jeg rakk å komme på skolen....;)

Skrevet

Har en jente som begynte i tredje nå. Fulgte henne første dag og var ikke alene. 12 foreldre av 23 elever. Foreldrene var med i klasserommet i ca 45 min.

Syns det var veldig koselig å se hvor glade barna var for å se hverandre igjen og hvordan læreren tok de i mot.

Blir med til neste år også hvis jeg får :)

Skrevet (endret)

WHAT?? :ler: Det der har jeg aldri hørt om! Jeg er lærer på en barneskole, og her er det vanlig at foreldrene er med første skoledag i 1. klasse. Noen følger gjerne i 2. klasse også, men blir ikke med hele dagen.

Følge en elev som skal begynne på ungdomsskolen?? :hoho: Om jeg hadde blitt fulgt til skolen på min første dag i 7. (den gang, nå 8.) klasse, hadde jeg nok fått høre det resten av året!

Endret av Netten
Skrevet

Vel da er jeg nok rar, jeg kommer til å følge ungene mine til skolen første skoledag ut barneskolen i allefall og første dag på ungdomsskolen. Her hos oss er det helt normalt. Men vi er da ikke med inn i klasserommene, men greit å se at de kommer seg til rette sted.

Her har også et par videregående innført at foreldre må følge første dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...