Gjest Annonyma Skrevet 9. januar 2003 #1 Skrevet 9. januar 2003 Hei! Jeg skal gifte meg i juli, og etter en ny utregning fant jeg i går ut at mensen kommer 2 dager før bryllupsdagen! :o Krise! Jeg bruker Trionetta, en trefaset p-pille, og ønsker nå å forskyve mensen 2 uker i løpet av våren. Jeg vet at jeg kan gjøre det ved å fortsette med de gule pillene (de siste på brettet). På hvert brett er det 10 stykker av disse, så mensen kan max utsettes med 10 dager. Jeg lurer på hva som er lurest med hensyn til utsetting av mens, og hva jeg kan vente når jeg gjør dette? Er det lurest å ta 7 dagers utsettelse ved slutten av 2 brett (ei ekstra uke med piller per brett) eller om jeg skal dele de 14 pillene ut på flere omganger? Er det lurt å ta en ordinær runde (med 4 ukers syklus) i mellom de to utsettelsesrundene (5 ukers syklus)? Noen med erfaringer? Hilsen et rotehue som i fjor regnet ut at bryllupsdatoen var laaangt unna mensen, men som åpenbart har regna fullstendig feil! Arrrg!
Gjest Starya Skrevet 9. januar 2003 #2 Skrevet 9. januar 2003 Her finner du en del info om akkurat det. Mensforskyvning
Gjest Annonyma Skrevet 9. januar 2003 #3 Skrevet 9. januar 2003 Takker for kjapt svar, men jeg ble ikke særlig klokere. Betyr det at jeg skal ta alle de 14 pillene i en runde, dvs forskyve/utsette mensen i en runde (6 ukers syklus)? Hvordan vil kroppen reagere på dette? Mitt spørsmål, det var sikkert uklart formulert, var om jeg skal fordele de 14 pillene jeg totalt skal utsette mensen med, på to eller flere porsjoner (runder eller brett om du vil), eller om jeg kan ta alle de 14 pillene i etterkant av ett brett? Har ikke utsatt mensen før i alle årene jeg har brukt p-piller, bla fordi jeg hadde regnet ut at jeg skulle være mensfri på bryllupsdagen, men akk regnefeil...
Gjest Starya Skrevet 9. januar 2003 #4 Skrevet 9. januar 2003 Aha.. Jeg leste visst spørsmålet ditt med det ene øyet lukket... Beste tips jeg kan gi er å søke på google.com , der finner man det meste.
Lula Skrevet 9. januar 2003 #5 Skrevet 9. januar 2003 Svarer det samme her som jeg gjorde i din identiske tråd inne på seksualitet: Skjønner godt at du ikke vil ha mensen på bryllupsdagen, men at det er krise er jeg ikke helt enig i. Det veldig lett å forskyve mensen når du går på piller. Selv om du ikke hadde gått på piller hadde det vært en smal sak å gjøre noe med. Ingen grunn til panikk altså. Les feks denne artikkelen: http://www.femme.no/helse/0209163019.cfm Her står det du trenger å vite
Arwen Skrevet 9. januar 2003 #6 Skrevet 9. januar 2003 Hopp over sukkerpillene på brettet, dvs ta de første tre ukene som vanlig og begynn så direkte på nytt brett. Lykke til!
Englepusen Skrevet 9. januar 2003 #7 Skrevet 9. januar 2003 Dette har jeg funnet ut på doktoronline.no Trifase-piller (sekvenspiller): ”Trinordiol” og ”Trionetta”, 21 og 28 pillers brett : Det er bare de gule pillene som kan brukes til å utsette mensen. Når du har tatt den siste gule pillen på et brett, begynner du rett på den første gule tabletten på neste brett. Ta en gul pille hver dag så lenge du trenger å utsette mensen. Resten av brettet kastes. Deretter tar du en pillefri uke (da kommer også en menstruasjonsblødning) og fortsetter som vanlig på begynnelsen av et nytt brett. Der stod forresten og hvordan man gjør det med andre typer p-piller og, i tilfelle noen lurer..Bare spør meg, jeg vet alt! (okei..nesten alt dah)
Gjest Annonyma Skrevet 10. januar 2003 #8 Skrevet 10. januar 2003 Tusen takk til alle som har svart :D Problemet mitt er ikke at jeg ikke vet hvordan jeg skal forskyve mensen, men hvor lenge jeg kan gjøre det av gangen... Siden jeg går på trefase-piller er det bare den siste typen tabletter jeg kan forskyve med (jeg har 21-dagers brett, og ergo ingen sukkerpiller). Spørsmålet er bare - hvor lenge kan jeg forskyve mensen med av gangen? Siden jeg skal forskyve med 14 dager, betyr det at jeg må ta 14 piller. Kan jeg ta alle disse etter ett brett (ta forskyvninga i ett jafs, og få en seks ukers syklus), eller må jeg fordele disse pillene over flere runder/sykluser? Det siste kan f.eks gjøres ved å ta 7 piller i en syklus og 7 i en annen. Denne forskyvninga skal selvfølgelig skje i god tid før bryllupet - risikerer ikke noe krøll på selve dagen. Siden jeg aldri har forskjøvet mensen før, bare lurer jeg på hvordan kroppen vil reagere, og om det er like sikkert som ellers. Noen som har erfaringer på denne type forskyvning, og hvor lenge man kan forskyve av gangen? Takknemlig for svar
Englepusen Skrevet 10. januar 2003 #9 Skrevet 10. januar 2003 Har ikke klart å finne ut hvor lenge du kan gjøre det, men det er nok ikke lurt å gjøre det for lenge.. Kjenner ei som gjorde det og hun endte opp med å ha mensen i over en måned etterpå...Kroppen hadde blitt forvirret av å få så mye hormoner sa legen.. 14 dager hørtes litt lenge ut syns jeg, men jeg er jo ikke lege da Kan du ikke spørre legen din?
Gjest Zalomine Skrevet 10. januar 2003 #10 Skrevet 10. januar 2003 MAX ti dager om gangen. Så del det på minst to. (jeg har da svart på dette i en identisk tråd en annen plass) Hvordan du velger å dele (7+7, 10+4, 4+4+6 etc) det ville jeg lagt opp etter hvordan det passer med andre ting som skjer de mellomliggende månedene, om det passer best for deg med mensen på en mandag, eller en lørdag eller....) Men aldri mer enn ti dager på en gang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå