Gå til innhold

Hvordan lese juss?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

Litt rådvill hvorda jeg skal gripet faget an. Er vant med ganske annerledes type fag. Har skjønt at det er viktig med oppgaveløsing, men man må jo lese i lærebok/lovsamling først for å få et overblikk.

Leser dere bare i læreboka på vanlig måte, skriver notater og deretter leser selve loven? Er tankekart lurt i dette faget? Noterer i lovsamlinga? (vi får ikke ha notater i lovboka på eksamen, så det kan jeg jo ikke gjøre..)

Kom gjerne med tips til en rådvill student :forvirret::overrasket::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leser læreboka samtidig som jeg har lovsamlingen åpen og streker under, henviser osv. Det er nemlig lov (ihvertfall ved UiO). Det er viktig å ha oversikt over lovteksten!

Ellers løser jeg litt oppgaver og leser sentrale dommer.

Jeg begynte med notater også, men det viste seg at det tok veldig mye tid i forhold til hva jeg fikk ut av det. Nå "guler" jeg i boka mens jeg leser istedenfor! (Altså bruker sånn markeringspenn.) Jeg skriver også utropstegn ved veldig sentrale ting. Da er det enkelt å se over det viktigste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er det egentlig så veldig annerledes fra andre fag da?

Uansett, juss er et typisk lesefag og du må så klart lese pensum før det er noe særlig poeng i å begynne å løse oppgaver. Bruk lovboken aktivt underveis og les paragrafene som det refereres til. I enkelte emner kan det også være greit å ha dommer og slikt også tilgjengelig underveis.

I lovboken er det ikke lov å skrive notater nei, men når jeg gikk på jussen så var det hvertfall lov å skrive notater av typen jfr. den og den paragrafen osv (så husker en sammenhengen mellom enkelte paragrafer), samt at det er lov å bruke markeringspenner. Husker vi hadde et system med bruk av forskjellige farger hvor hver farge hadde sin betydning. (slik at hvis jeg hadde brukt rosa tusj så betydde det var veldig viktig, gul noe annet osv osv. Slike fargekoder kan være ganske nyttig når en kommer til eksamen)

Ellers, gjør masse oppgaver. Så vidt jeg har forstått av venner som går på jussen nå (jeg gikk for noen år siden - når en fortsatt bare hadde eksamen en gang i året osv) er dette noe som uansett er obligatorisk, så en blir hele veien dratt med og får masse oppgaver som må inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått av venner som går på jussen nå (jeg gikk for noen år siden - når en fortsatt bare hadde eksamen en gang i året osv) er dette noe som uansett er obligatorisk, så en blir hele veien dratt med og får masse oppgaver som må inn.

Vi har bare en eksamen i året (Oslo) og må ikke levere en eneste oppgave! Vi kan levere 2-3 i semesteret som blir rettet (frivillig å levere), men ellers må man løse oppgaver på egenhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare en eksamen i året (Oslo) og må ikke levere en eneste oppgave! Vi kan levere 2-3 i semesteret som blir rettet (frivillig å levere), men ellers må man løse oppgaver på egenhånd!

Ok, da er det forskjell på Oslo og Bergen. Etter nye ordningen her har de nå en avsluttende eksamen for hvert emne i steden for en (vel - to da, teori + praktikum) eksamen i året, oppgaver som skal inn underveis osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det forskjell på Oslo og Bergen. Etter nye ordningen her har de nå en avsluttende eksamen for hvert emne i steden for en (vel - to da, teori + praktikum) eksamen i året, oppgaver som skal inn underveis osv.

Det høres utrolig greit ut! Jeg blir smårar av den store eksamenen man alltid har hengende over hodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leser læreboka samtidig som jeg har lovsamlingen åpen og streker under, henviser osv. Det er nemlig lov (ihvertfall ved UiO).

Går ikke ved UiO, og vi har ikke lov til å ha lovsamling med notater.

Tja, er det egentlig så veldig annerledes fra andre fag da?

For emg er dette helt nytt, og det er helt sikkert enkelt når man blir vant med det. Jeg har tidligere tatt helt rene lesefag tidligere (humanistiske fag), samfunnsvitenskapelig fag der jeg brukte mye tankekart og rene oppgavefag (matte), men jussen er for meg en mellomting mellom dette som jeg ikke er vant med. (ja jeg har skiftet utdanningsforløp noen ganger ja, men nå har jeg bestemt meg :sjenert: )

Har iallefall skjønt at lovsamlinga er viktig. Er det lurt å kjøpe en juridisk ordbok i tillegg, eller er det noe man ikke vil få særlig bruk for? Ser alle setter klistremerkelapper på siden av boka, det ser lurt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres utrolig greit ut! Jeg blir smårar av den store eksamenen man alltid har hengende over hodet...

Ja, ikke sant? En så stor eksamen på slutten var en av grunnene til at jeg ga meg på jussen. Likte det ikke i det hele tatt.

Men folk er vel aldri fornøyd, flere av de jeg kjenner som går på jussen nå synes det er veldig mye jobbing og mye stress og synes til tider det blir for mye. Men ordningen som var før (og som du har fortsatt) er jo ganske så stressende den også. Det syntes hvertfall jeg.

Går ikke ved UiO, og vi har ikke lov til å ha lovsamling med notater.

For emg er dette helt nytt, og det er helt sikkert enkelt når man blir vant med det. Jeg har tidligere tatt helt rene lesefag tidligere (humanistiske fag), samfunnsvitenskapelig fag der jeg brukte mye tankekart og rene oppgavefag (matte), men jussen er for meg en mellomting mellom dette som jeg ikke er vant med. (ja jeg har skiftet utdanningsforløp noen ganger ja, men nå har jeg bestemt meg :sjenert: )

Har iallefall skjønt at lovsamlinga er viktig. Er det lurt å kjøpe en juridisk ordbok i tillegg, eller er det noe man ikke vil få særlig bruk for? Ser alle setter klistremerkelapper på siden av boka, det ser lurt ut :)

Er du helt sikkert på at du ikke får ha henvisninger og underskrekninger? For det er jo ikke notater i den forstand. (henvisningene må så klart kun være til andre lover og paragrafer, du kan ikke skrive noe mer der). Synes det høres veldig pussig ut hvis du ikke får lov til det.

Har skiftet utdanningsløp noen ganger jeg også ja. Det som er viktig på jussen er metoden. Altså hvordan du skal gripe oppgavene fatt, hvordan argumentere for deg, hvordan bygge opp oppgavene. Dette har veldig mye å si. For å lære deg det må du skrive oppgaver.

Lovboken er viktig ja. Uten den er du helt lost. Jeg kjøpte en juridisk ordbok og brukte den endel, hvertfal i begynnelsen. Greit med korte forklaringer på ord og begreper som dukket opp når jeg leste i pensumbøkene. Ellers så er klistremerker i lovboken lurt ja. Ellers så blar du deg i hjel for å finne frem til de lovene du skal ha. De lovene du bruker setter du klistrelapp på.

Lykke til med studiene! Juss kan være ganske tørt, men det er også veldig mye som er interessant og gøy. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne på 6.året på juss nå, og har etter et langt studium lagt meg til noen vaner som jeg synes fungerer for meg. Deler de gjerne med deg :)

1. Les anbefalte litteratur før forelesningsrekken starter. Jeg vet det høres tøft ut, men

tro meg, du får mye mer ut av forelesningene. Om du ikke får lest hele boken før forelesningsstart, så les ihvertfall det kapittelet som skal gjennomgås på forelesning i forkant.

2. Jeg leser i læreboken samtidig som jeg innarbeider lovsamling. Bruk lapper og de henvisninger som er lovlige, er gull verdt på eksamen !

3.Å ta notater fra det jeg leser tar for lang tid, synes jeg. Jeg bruker markeringstusj, og noterer kun det som er ekstra viktig. La oss si at jeg har håndskrevne notater på 3-4 A4 sider fra hver lærebok/fag. Det bruker jeg som repitisjon før eksamen. Det blir på en måte et slags tankekart, noe jeg synes er nyttig.

4. Ikke undervurder nytten av kollokviegrupper og felles oppgaveløsning. Selv om du synes det er et tiltak fordi du kanskje ikke kjenner gruppen din så godt i begynnelsen, så lærer du utrolig mye. Det tvinger deg til å bruke tid på oppgaver, i frykt for å "drite" deg ut når dere samles for å gå igjennom oppgaver.

Til slutt, spør om det er noe du lurer på, og kos deg med jussen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever jus som litt spesielt når det gjelder læringen. Litt i samme gata som norsk og matte - det er en kode som skal knekkes.

Husker jeg leste og sleit i et halvt år uten å skjønne noe særlig, så plutselig var det som om koden var knekt, og resten gikk som en lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en gjeng i Frokostkjeller'n som på fredagskveldene satt og drakk øl og splite TP. De hadde lagd egne spørsmål/svar-kort med spørsmål fra pensum. Det hadde definitivt vært noe som hadde bidratt til at jeg kunne ha lært mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_trådstarter_*
Må nok læres litt mer enn som så....

Trådstarter her.

Ja, jeg er så absolutt klar over at man må lese og jobbe mye med faget.

Et spørsmål til dere litt mer erfarne jusstudenter: hvordan innarbeider dere lovsamlingen? å sette skillemerker på viktige steder så man lett kan slå opp er noe jeg selvsagt skal gjøre. Men hvordan streker dere under? Har hørt det er lurt med et fargesystem, og lurer på hvordan dere bruker dette? Hvilke farger bruekr dere og hva betyr de i lovsamlingen?

Frykter at hele 1.sem kommer til å gå med på å innarbeide en måte å jobbe med stoffet, men frykter at jeg ikke vil klare å lære meg noe før jeg har lært meg dette :forvirret::sur::overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til dere litt mer erfarne jusstudenter: hvordan innarbeider dere lovsamlingen?

Jeg innarbeider lovsamling samtidig som jeg leser lærebok. Hver bestemmelse jeg leser om markerer jeg med gul overstrykningspenn (hele bestemmelsen), for da ser jeg at jeg "har vært borti den" når jeg senere leter etter noe eller bare blar i lovsamlingen.

Hovedregel markerer jeg med en blå vannrett strek under paragrafnummeret (feks § 37) og unntak fra hovedregelen markeres på samme måte med rød farge/penn. De ulike vilkår som må være oppfylt for at bestemmelsen trer i kraft markeres med oransje farge, og henvisningene til andre bestemmelser skrives i margen med turkis farge (feks jfr. § 45 ). De ordene i bestemmelsen som må tolkes eller spesifiseres i en besvarelse markerer jeg med rosa farge ( strek under ordet ). Dersom der er relevant rettspraksis knyttet til bestemmelsen skrives dette i margen med vanlig blå kulepenn.

Et tips er å markere alle relevante lover i lovsamlingen med små fargelapper. Så kan du ha en farge til hvert fag. Feks rosa er arverett, blå er familierett osv.

Lykke til, og bare spør meg om det er noe annet du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er av dem som ikke har noe infløkt innarbeidingssystem. Jeg strekte bare under med helt vanlig penn hvor det var noe jeg må være obs på, og det var nok det til at jeg husket hva det var det gjaldt. Kan virkelig ikke fordra bøker fulle av markeringer i alle slags farger. Jo enklere jo bedre for min del. Liker ikke bøker fylt med under- og overstrekninger i alle regnbuens farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av dem som ikke har noe infløkt innarbeidingssystem. Jeg strekte bare under med helt vanlig penn hvor det var noe jeg må være obs på, og det var nok det til at jeg husket hva det var det gjaldt. Kan virkelig ikke fordra bøker fulle av markeringer i alle slags farger.

Jeg er heller ikke fan av masse farger og streker! Jeg markerer de paragrafene jeg skal kunne noe om, henviser til andre aktuelle paragrafer i margen og streker under viktige ord- alt med vanlig penn/blyant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...