Gå til innhold

Strømsparing

Anbefalte innlegg

Gjest Bare innom
Skrevet

Hei, som den gode borger jeg er, så vil jeg så klart følge regjeringens oppfordring om å spare strøm.

Det har selvfølgelig ingenting å gjøre med det faktum at jeg ikke har råd til å få økt strømregningen med 30 000 kroner, dette er kun godvilje fra min side... :ironi:

Men jeg vet ikke helt hvor jeg skal spare, og her behøver jeg deres hjelp.

Fakta:

* Enebolig, åpen løsning, 2 etasjer

* Årsforbruk på 17 000 kWt

* Fyrer med ved

* Ingen varmekabler i bruk i huset

* En panelovn i bruk i huset. Står på 15 grader i vinterhalvåret, kun for at vannet ikke skal fryse på gjestetoalettet.

* Tørketrommel blir kun brukt til håndklær og undertøy

* Bereder står på 65 grader.

Hvordan skal jeg spare strøm?

Seriøse og kreative forslag til strømsparing mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis huset er gammelt er det kanskje en ide å utstyre vinduer/dører med nye tetningslister?

Ha masse besøk, 1 person avgir 0,5 kW i varme. ;)

Skrevet

Sparedusj, sparepærer, slukke lyset i rom du ikke bruker, slå av tv'n når du ikke ser på..

Skrevet

Mange gode tips så langt!

Ellers vil jeg anbefale deg å skaffe masse stearinlys og gamle parafinlamper/oljelamper, og å bruke det fremfor alt det vanlige, elektriske lyset en gang i blant, og kanskje oftere når du blir komfortabel med det. Hyttestemning, men likevel nokså fullverdig belysning (hvis brukt riktig).

Skrevet

Slukke helt for elektriske gjenstander - ikke kun på standby. (Kanskje ikke så mye å spare, men alle monner drar...)

Lyssensorer - lys som slår seg på ved bevegelse i rommet, og som slukker automatisk igjen når du går. Smart utendørs, i entrè osv.

Korte, effektive utluftinger på maks ti minutter. Lukk alle vinduer igjen.

Passe på at dere har vinduer som er godt isolerte.

Og fyre med ved! :)

Skrevet

Trodde ikke 17000 kWt var så mye for et to etagers enebolig var så ille mye strøm.

men selvfølgelig man bør jo spare der man kan.

På en annen side, er ikke vedfyring en miljøbelastning????

Fyrer selv med ved og er kjempefornøyd med det, men det forurenser jo?!

Gjest Bare innom
Skrevet

Takk for alle gode tips, dette er ting jeg selvfølgelig har innført, bortsett fra stearinlys og oppvarming ved hjelp av venner.

Dette skal prøves til vinteren! :ler:

Huset er bare 13 år gammelt, og veldig godt isolert, så det er minimalt med varmetap gjennom tak, vegger og vinduer.

Til gjest:

Nei, 17 000 kWt er ikke mye for et hus av denne typen.

Gjennomsnittlig forbruk for en familie på 4 i denne typen hus, er 26 000 kWt (kilde: enova.no).

Det er nettopp fordi vi har et såpass lavt forbruk at jeg finner det vanskelig å spare enda mer..., og den ene "luksusen" jeg bruker strøm på, KAN jeg ikke spare på! (varme bad et par ganger i uka sparer samfunnet for store utgifter i løpet av året, og sparer meg for mye smerter)

Andre ting kan jeg spare på, men det vil monne så lite, og vi har som sagt ikke råd til en årlig strømregning på 30-40 000 kroner.

Jo da, ved forurenser, men om en er litt nøye på hvilken type ovn en bruker, og hva en fyrer med, så er det ikke så ille som en skulle tro. ;)

Skrevet

I tillegg til det som er nevnt:

Bare vaske fulle maskiner med klær og oppvask

Når du har brukt komfyren, la den stå åpen etterpå så varmen utnyttes.

Gjest *Just-Me*
Skrevet
I tillegg til det som er nevnt:

Bare vaske fulle maskiner med klær og oppvask

Når du har brukt komfyren, la den stå åpen etterpå så varmen utnyttes.

dette har jeg brukt å gjort tidligere. Latt ovnsdøra stå åpen etter bruk, for å lufte ut varmen, la ovnen få avkjøle seg har jeg tenkt.... :ler:

Men sambo sier hele tiden at jeg må lukke ovnsdøra etter bruk og la den være igjenn, for da får man utnyttet varmen bst og den varer lengre. For det kommer ut gjennom ventilen osv.... Så jeg har da blitt flink til å holde døra IGJENN nå da, for å utnytte varmen....

men stemmer dette egentlig?

Skrevet

Jeg synes det blir varmere når jeg åpner døra. Det merker jeg ikke noe til de gangene jeg har holdt den lukket.

Skrevet
Jo da, ved forurenser, men om en er litt nøye på hvilken type ovn en bruker, og hva en fyrer med, så er det ikke så ille som en skulle tro.  ;)

Hvis du har en nyere rentbrennende ovn, så forurenser den faktisk ikke mer enn veden gjør ved å råtne i naturen. ;)

Gjest Bare innom
Skrevet
Hvis du har en nyere rentbrennende ovn, så forurenser den faktisk ikke mer enn veden gjør ved å råtne i naturen. ;)

Riktig!

En ny rentbrennende ovn, kombinert med riktige fyringsvaner og rett ved forurenser minimalt.

Skrevet

Det store energiforbruket i et hus er knyttet til oppvarming - av rom og vann. Annet som drar strøm (TV, annet elektronisk utstyr, lys) er av mindre betydning. Det som da virkelig monner er tiltak som f.eks å montere tetningslister på vinduene, sette på tidsbrytere på ovnene, dusje mindre, innstallere sparedusj, kjøre fulle vaskemaskiner og oppvaskmaskiner, lukke dører til rom som ikke er så mye i bruk (typisk spisestue) og skru av/ned varmekabler.

Synes det høres ut som om dere er bevisste på dette med strømsparing. Tror nok dere uansett vil komme til å oppleve en økning i strømutgifter, men 30.000 kommer nok neppe regningen på.

Innstallering av varmepumpe kan dessuten gi store økonomiske gevinster. Dette bør sjekkes ut.

PS: Er det lurt å skru ned temperaturen på varmtvannsberederen? Tenker på bakterievekst.. Men 65 grader er kanskje nok?

Gjest Bare innom
Skrevet (endret)
PS: Er det lurt å skru ned temperaturen på varmtvannsberederen? Tenker på bakterievekst.. Men 65 grader er kanskje nok?

65 grader er det som er anbefalt av Enova/enøksenteret så fremt berederens kapasitet er stor nok til daglig forbruk med denne temperaturen.

Endret av Bare innom
Skrevet

Ellers vil jeg anbefale deg å skaffe masse stearinlys og gamle parafinlamper/oljelamper, og å bruke det fremfor alt det vanlige, elektriske lyset en gang i blant, og kanskje oftere når du blir komfortabel med det. Hyttestemning, men likevel nokså fullverdig belysning (hvis brukt riktig).

Er det mye strøm og/eller penger å spare på dette? Jeg elsker stearinlys så dette hadde vært toppers for meg! Det avgir jo en viss varme også! (pleier å sitte i et lite rom) :gratulerer:

Skrevet

Hvordan kan jeg finne ut hva berederen står på da?

Gjest Bare innom
Skrevet
Hvordan kan jeg finne ut hva berederen står på da?

Det bruker ofte å være med en bruksanvisning på berederen, som viser hvordan...

På de berederene jeg har vært borti, så har det vært en reguleringsventil som justerer temperaturen.

Den skal skrues helt opp, og så skrues et visst antall omdreininger tilbake for å få ønsket temp.

Skrevet

Vi bruker også ca 17000 kWt i året, men dette er i et gammelt hus fra 1913. Så jeg synes ikke det er ille. Vi har varmepumpe, og jeg kan ikke påstå at strømforbruket gikk så veldig ned, men litt gjorde det. Men det vi merker det på er at vi har en mer behagelig temperatur på vinteren.

Fyrer også med ved, men før varmepumpen brukte vi mer ved og noe mer strøm.

Lurer også på hvordan jeg skal få ned forbruket.

Ser at regjeringen sier at ingen skal fryse, men de vil ikke gjøre noe med strømprisene.

Men det er faktisk ikke alle som tør eller orker å gå på sosoialen for å få dekket strømregningen.

En annen ting er at familier slik som oss, kan klare den ekstra utgiften, men det går da på bekostning av oppfiksing og evt energieffektivisering som vi hadde planlagt i huset vårt.

Vi har mange vinduer vi skulle skiftet, men det må vente fordi vi må betale en mye høyere strømregning.

Og siden jeg har angst ang økonomi, så tør jeg ikke investere noe i huset før jeg vet at jeg har klart å betale strømregningene mine.

Så denne strømkrisa med påfølgende høye priser har mange ulemper for mange mennesker.......ikke bare de fattige ....

Nå skal ikke jeg klage og syte..........Litt på sidelinjen

Men jeg skulle ønske at vi hadde våknet i Norge, og faktisk satt i gang med utbygging av miljøvennlige gasskraftverk.

Vi har evig gass nok, og det må være bedre å produsere denne kraften her, og selv vite hvordan det gjøres, hvor mye det forurenser, enn å importere fra andre land som ikke har miljøvennlige saggkraftverk og atomkraftverk.

Gjest Ninakanin
Skrevet

ja vi bor jo i verdens rikeste land, la oss alle sitte i kalde mørke hus og vente på strømregninga :ironi:

Helvetes dritt-stat...

Skrevet
innstallere sparedusj

Innstallering av varmepumpe kan dessuten gi store økonomiske gevinster. Dette bør sjekkes ut.

Bare husker jeg så et innslag med en som prøvde hvor mye han sparte med sparedusj en gang... (Litt lenge siden...)

Men han oppdaget at de faktisk brukte mer vann med sparedusj fordi de ble stående lenger i dusjen før de følte seg rene...

Men varmepumpe har jeg også hørt mye bra om. Mine foreldre innstallerte det. De gikk faktisk opp i forbruk siden de tidligere kun fyrte med ved. Men de har fått en mye bedre og jevnere (ikke minst...) innetemperatur...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...