Gjest Gjest Skrevet 23. august 2006 #1 Skrevet 23. august 2006 Hva heter det lille kjøkkenredskapet som man bruker for å lage små kuler av f.eks melon? Jeg klarer bare rett og slett ikke å finne det ut!! Anyone?
hilli Skrevet 23. august 2006 #2 Skrevet 23. august 2006 På engelsk heter det Mellon Baller (eller Bawler....), på norsk vet jeg ikke, kulejern kanskje?
Krista83 Skrevet 24. august 2006 #4 Skrevet 24. august 2006 Jeg har hvert fall en melonskje, var det som sto på etiketten da jeg kjøpte den,,,
Gjest gjest1 Skrevet 24. august 2006 #5 Skrevet 24. august 2006 Det heter kulejern, men er mest kjent som melonskje/melonjern, jeg har også hørt potetjern. Som de over her sier kjært barn har mange navn
Gjest gjest1 Skrevet 24. august 2006 #7 Skrevet 24. august 2006 Har nå hørt med min samboer som tidligere jobbet i jernvare og solgte slike, i tillegg er han kokk. Han sier kulejern/potetjern er den generelle norske betegnelsen, men at jernet har forskjellig navn etter størrelsen på kulen de lager. F.eks pariserjern/noaisette jern (poteter utstykket med et jern på størrelse med en hasselnøtt)
Lula Skrevet 24. august 2006 #8 Skrevet 24. august 2006 Det heter egentlig pariserjern... ← ...eller noisettejern. Det avhenger av størrelsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå