Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, nå tenker dere vel at Lubelillen har bomma på forumet, men det har jeg altså ikke... Det er jo her jeg hører til, og det er derfor jeg er litt forbanna nå. Jeg skulle ikke trenge å forholde meg til at jeg er gravid, for det er jeg jo ikke lenger!!! Fikk nemlig tykk konvolutt fra mor&barn-undersøkelsen i posten i dag. For de har selvsagt ikke oppdatert seg på en stund. At jeg ble lagt på bordet og renska opp for 2 uker siden i dag, kan de selvsagt ikke få med seg... Fødeplassen min ble jo elegant sletta mens jeg lå i narkose (jeg spurte). Men mor&barn???? Neeeiii, da...

Når man opererer i et litt følsomt område, hadde jeg forventet noe annet. Og jeg er sikkert ikke den eneste som har opplevd dette. Men jeg synes det er uprofesjonelt av dem, og det skal de få høre... Jeg gidder i alle fall ikke delta i den undersøkelsen om det skulle bli aktuelt igjen.

Jeg brant opp hele blekka.

Hrmf...

Ja, jeg veit jeg er den sureste vingedama siden den onde feen i Tornerose...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjoenner godt at det var saart aa faa det i posten. Men helsevesenet er et byraakrati, og byraakratier kan vaere trege, saa jeg er egentlig ikke overrasket. Det er vel ikke saa veldig uvanlig at det skjer, selv om det ikke er noe goey aa vaere den som blir kontaktet som vordende mor etter en SA.

:klem:

Gjest Foreløpig bare gjest
Skrevet

Du har rett til å være sint :klem: Selvfølgelig har du det!

Morbarnundersøkelsen burde hatt bedre rutiner. Jeg synes du skal gi dem en tilbakemelding og se hva de svarer deg. De bør i det minste beklage på det sterkeste at du blir utsatt for noe sånt.

Vet om flere som ikke ville delta. Syntes det ble for mye innblanding eller noe.

Noen her som kjenner til undersøkelsen?

Skrevet

Kanskje de trenger informasjon om svangerskap som ikke ender med et levende barn også?

Skrevet

Ja, det tenkte jeg også.....

Kanskje jeg skal sende en liten epost... Får vel bare jo jabbeldabbel tilbake. Kan jo gi dem en sjanse til å beklage

Til gjesten her: jeg brant jo hele blekka :hoho: Aner ikke hva de driver med og nå har jeg tenkt å unngå å finne det ut.

Men fikk jo en god grunn til å løpe i butikken og kjøpe sjokoladepudding til kvelds....

Skrevet

Hvordan gikk det med sjokoladepuddingen?

Skrevet

Uff, jeg hadde en lignende opplevelse da jeg fikk innkallelse til sv.skaps kontroll et par uker etter at jeg hadde mistet babyen (MA). Innmari vondt!

*føler med deg* :klem:

Skrevet
Noen her som kjenner til undersøkelsen?

Undersøkelsen er fin, den. Jeg var med i første svangerskap og også dette. Og det er en viktig undersøkelse for prøvere, gravide, babyer og nybakte mødre. Alle som får tilbud om å delta bør gjøre det.

Les mer om undersøkelsen her

Men de bør nok se på rutinene sine for utsending mht dem som mister.

Jeg tror nok HH er inne på noe, da.

Gjest Gjest_Jenny_*
Skrevet

Jeg var også med min første, men valgte å takke nei da jeg skulle ha neste. Synes det ble litt mye innblanding og mas. Men det er en viktig undersøkelse, der er jeg selvsagt enig. Den passet bare ikke for meg.

Gjest prestekrage
Skrevet

Har opplevd noe av det samme med Sandvik forlag. var med i "gravid" klubben dems- men etter 25 uker måtte jeg ringe inn å frasi meg medlemskapet pga dødfødsel.

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har ringt inn å bedt de slette meg, men i flere år etterpå fikk jeg tilsendt noen vareprøver og hefter som fortalte meg "Nå er ditt barn x ant mnd/år" og kan gjøre ditt og datt, og med tips til aktivisering...

Er faktisk ikke så lenge siden jeg mottok en eller annen adressert reklame fra de, enda det er 6 år siden... Imponerende nesten- med tanke på at jeg har byttet adr 4 el 5 ganger siden dette skjedde.

Skrevet

Jeg skjønner godt hvordan du føler det :klem:

For ett år siden mistet jeg i uke 19. Jeg hadde da fylt ut ett skjema i mor og barn undersøkelsen og ca 1 mnd etter at jeg mistet så fikk jeg et nytt.

Jeg ble helt satt ut.

Etter at jeg fikk summa meg litt så ringte jeg til de for å si i fra. Det endte jo med at jeg hulket meg gjennom hele samtalen.

Jeg fikk da beskjed om at hadde jeg mistet etter uke 24 skulle jeg ha fylt ut skjemaet for da hadde det vært en dødfødsel men tidligere enn det blir det regnet som en abort.

Rundt termin tider fikk jeg tilsent smokk og bleieprøver og i sommer fikk jeg en boks leverpostei.

Skrevet
Rundt termin tider fikk jeg tilsent smokk og bleieprøver og i sommer fikk jeg en boks leverpostei.

Nå er jeg sjokkert langt inn i englemargen. Dette var rett og slett for drøyt, og bekrefter alle mine fordommer ;) Nå er jeg dypt rysta.

Ville du deltatt i undersøkelsen en gang til?

Lykke til, m@msen :klem:

Skrevet

Da jeg mistet lille Amanda, fikk jeg også tilsendt bleieprøver og grøtpakker i et helt år, selvom jeg stadig ringte og ga beskjed om at jeg hadde mistet.

Direkte uhørt at det skal være så vanskelig å fatte poenget, og ikke minst veldig sårt når du går der og tenker på noe som skulle ha vært.

Skrevet
Jeg gidder i alle fall ikke delta i den undersøkelsen om det skulle bli aktuelt igjen.

Så mye for vår felles opplysning om hva som gjør at noen barn aldri fødes, og noen barn blir syke....

Skjønner du ble lei deg, men byråkratiet opererer tregt. Her var det kun gått 2 uker.

Skrevet
Nå er jeg sjokkert langt inn i englemargen. Dette var rett og slett for drøyt, og bekrefter alle mine fordommer ;) Nå er jeg dypt rysta.

Ville du deltatt i undersøkelsen en gang til?

Lykke til, m@msen :klem:

Takk for det, lubelillen :klem:

Jeg har ikke tenkt så mye på om jeg vil delta ved neste svangerskap, det er jo en undersøkelse som er ganske viktig synes jeg men jeg er veldig redd for å miste igjen så det samme skjer en gang til.

Man er veldig sårbar lenge etter at man har mistet.

Jeg ble gravid på ny i vår men mistet i uke 11, så jeg er veldig redd for at det igjen går galt.

Så om jeg blir med igjen er jeg veldig usikker på. Det er en påkjenning å ringe å fortelle at desverre får man ikke vært med lenger for det har gått galt.....

Skrevet

Nå er det jo ikke mor & barn-undersøkelsen som sender bleieprøver og leverpostei ol... Bare så det er sagt.

Skrevet

Syns Mor&Barn undersøkelsen har blitt satt i eit unødvendig negativt lys i denne tråden, så eg vil gjerne oppklare eit par ting:

- Dei som held på med dette forskningsprosjektet(Folkehelseinstituttet), har ingen mulighet til å sjekke journalopplysningar til deltakarar og dermed finne ut om dei har spontanabortert. Dersom ein er deltaker og spontanaborterer/opplever dødfødsel må ein sjølv melde frå om at ein ikkje skal vere deltager meir.

- Sjukehusa sender lister til Mor&Barn undersøkelsen med navn på alle kvinner som har fått time til ordinær ultralyd i veke 18. Det er desse listene dei går utifrå når dei sender ut skjema. Dersom du får skjema etter å ha spontanabortert er det fordi sjukehuset ikkje har kansellert UL-timen din før dei har sendt lista til Mor&Barn. Så det er hos sjukehuset feilen ligg.

Skrevet

Ikke tilgang til journalopplysninger??? De får tilgang på mitt navn, opplysninger om at jeg er gravid og tid for UL, hvilket jeg mener tilhører mine journalopplysninger. Det er i alle fall bare fastlege/ sykehus som vanligvis har tilgang på disse opplysningene.

Jeg ønsker pr i dag at de verken skal vite at jeg er gravid eller når jeg har ordinær ul. Men DET får jeg ikke reservere meg mot, de får disse opplysningen samtidig som fødeplass tildeles. Hadde vel ikke vært noe i veien for at man fikk denne invitasjonen om undersøkelsen på første UL i 18. uke, og kunne ta stilling til det der. Så slapp de av oss som i mellomtiden har falt fra (hvilket gjerne er en del) å bli belemret med dette midt i sorgen.

Skrevet
Her var det kun gått 2 uker.

Ja, det vet jeg. Men jeg fikk jo bekreftet mine mistanker....

Skrevet

Jeg syns trådstarter overdriver en smule jeg... Som skrevet tidligere, det hadde tross alt gått veldig kort tid, og dersom hun selv ikke har har ringt og sagt ifra så har de ikke sjans til å vite om aborten.

Journalopplysninger er noe HELTannet enn navn termindato og UL-dato. Så nei, Folkehelseinstitutett har ikke tilgang på journalene våre, de har tilgang til kun de opplysningene sykehuset sender dem, og det er navn, termindato og dato til UL.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...