Gjest Lottemor Skrevet 9. januar 2003 #1 Del Skrevet 9. januar 2003 Hei vi har for litt over en uke siden fått oss hund, den er no 10 uker gammel og bra leken av seg det er bare det at når min datter sitter i sofan så skal hunden på død og liv være i sofan også..... den vet at den ikke har lov,men spretter oppi og gjemmer hodet bak et teppe eller noen puter som ligger i sofan. Som om den prøver å gjemme seg. Når jeg har tat den ned og sakt nei x anntal ganger så gårter den og legger seg ned ved sofan...... Da må jeg ta han ned i times vis før han gir seg og prøve. Har holdt poå slik i 10 dager no,har begynnt å miste håpet på at den skal lære at sofan er for mannesker og barn ikke hunder. Har trent Nei med den også og den forstår Nei..... Men når det kommer til sofan virker det som om den bare ikke vil akseptere at det ikke er lov..... Noen som har noen gode råd ? det er en blanding mellom Groendal og Border colie (bare 10-15% groendal) så det er relativt sjapp på å lære Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosepia Skrevet 9. januar 2003 #2 Del Skrevet 9. januar 2003 Hei! Valper ELSKER å prøve seg igjen og igjen og igjen og igjen... Innimellom kan man tro at de ikke VIL høre... Jeg har ikke andre råd enn å være bestemt og konsekvent. Det som også KAN prøves, er en såkalt Fy-spray som du får kjøpt på dyrebutikken. Meningen med den er at hunden ikke skal se at det er du som spruter på den, men at det skjer noe ubehagelig hver gang den hopper opp i sofaen. Sprayen skal ikke være skadelig. Husk å rose hunden når den gjør som du sier Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 9. januar 2003 #3 Del Skrevet 9. januar 2003 Så lenge den bare er en liten valp må du nok regne med at det tar tid for den å lære..valper er jo tross alt som barn, de gjør ikke alltid det man vil de skal gjøre og omvendt... Bare vær konsekvent så skal du nok se at den forstår en dag. Selv har jeg en border collie på snart 3 år. Han vet godt at han ikke har lov til å gå inn på kjøkkenet, men hver gang han er alene hjemme så må han bare inn dit og rote i søpla..ingen er perfekt..hehe Burde kanskje tenkt meg om et par ganger før jeg lærte han å åpne dører Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 11. januar 2003 #4 Del Skrevet 11. januar 2003 ok. Her kommer to ord som er alfa og omega innen hundeoppdragelse : *TÅLMODIGHET *kONSEKVENT en liten valp bruker langt tid på å finne ut av vår rare menneske verden. Derfor klam man ikke forvente seg resultater etter så kort tid. man må være tålmodige. Det dere må huske på er at det som ikke er lov - ALDRI er lov. Hvis den noen ganger får lov å ligge i sofaen vil den ikke lære dette - eller det vil i allefall ta mye lengre tid. Når dere er borte og hunden er alene så må den ikke få muligheten til å komme seg opp i sofaen. Ellesr ødelegger det hele treningen. man kan barikadere sofaen med noe som skrangler - aluminiumsfolie, kasseroller etc ...men det er et styr. Og så må man passe på at den ikke kommer seg oppi. Ta den ned fra sofaen med en gang den hopper opp. Og ros den når den er på gulvet igjen. Det er lurt å la det henge et lite bånd i halsbåndet dens så man kan ta i dette for å få den ned. kan den ikke få en egen stol da ? Eller et teppe i den ene enden av sofaen? Hunder liker å ligge litt høyt. *ler*...min har fått lov å være i sofan - men det angrer jeg på nå - for han sparker tepper og puter på gulvet og der er grusomt irriterende. :evil: *ler*..... Det er en bok som heter "Fra valp til voksen hund" og den er skrevet at Åsa Ahlbom - finnes på svensk og på norsk den norske utgaven er enklest å lese. Den anbefales. lykke til med den lille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HaMAX Skrevet 11. januar 2003 #5 Del Skrevet 11. januar 2003 Riv den skikkelig i nakkeskinnet, og stirr den inn i øynene. Hvis ikke det hjelper, så bit den over nakken mens du knurrer. Du må ta det nå mens den enda er ung. Dette må man ikke gjøre på en hund som er i alderen for utvikling av dominans, for da tar den det som utfordring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 11. januar 2003 #6 Del Skrevet 11. januar 2003 *Venter på at HaMAX skal få skikkelig kjeft for siste innlegg* Vel.. jeg er ikke for hverken myk eller hard dressur, men dette høres da virkelig ikke bra ut (sikter til HaMAX sitt innlegg). En liten valp bør ikke behandles på denne måten. Men det er lov til å være streng og sin bestemt NEI! Ta den så ned fra sofaen gang på gang på gang. Dette kan ta mange måneder. Vær konsekvent og tålmodig. Er ikke i mot å ta en hund litt i nakkeskinnet jeg, men se av om hunden er "myk" og underdanig. I såfall bør man trå varsomt. Prøv å avlede hunden med noe den liker å leke med. Og gi den gjerne en fast plass i en gammel stol e.l. som nevnt over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 11. januar 2003 #7 Del Skrevet 11. januar 2003 Og for all del ikke hør på rådet til HaMAX (hvis du ikke vil ødelegge hunden din helt da). Henger meg på og anbefaler "Fra valp til voksen hund". på canis.no selger de mange gode bøker om adferd. Let litt der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 11. januar 2003 #8 Del Skrevet 11. januar 2003 Man biter ikke en valp altså!.....HaMax - du må oppdatere deg litt ...vi er nå kommet lenger enn kavdaverdisiplinen på 70 tallet!....Nå er det bedre metoder å finne. www.canis.no er et bra sted å begynne. Nå har de gjort mye med siden og synes ikke jeg finner så godt frem der inne lenger som før ..og har defor nesten ikke vært der ..men regner med at det fortsatt er fullt av råd og tips og diskusjoner der inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 15. januar 2003 #9 Del Skrevet 15. januar 2003 Riv den skikkelig i nakkeskinnet, og stirr den inn i øynene. Hvis ikke det hjelper, så bit den over nakken mens du knurrer. Du må ta det nå mens den enda er ung. Dette må man ikke gjøre på en hund som er i alderen for utvikling av dominans, for da tar den det som utfordring. Som instruktør for Retriverklubbevil jeg ikke anbefale denne metoden, fordi valpen(som er i en ganske så toutchy alder) vil ta dette som ett regelrett angrep og begynne å forsvare seg imot deg eller regelrett bli redd deg og da er d ikke langt ifra at du enten får en nervøs hund eller en skikkelig "pittbullhund".(Dette kommer ganske også mye an på om man har fått seg en hard eller myk rase Stemmen er d eneste instrument man skal bruke for å få hunden til å forstå hva den er tillatt eller ei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karoline Skrevet 15. januar 2003 #10 Del Skrevet 15. januar 2003 Kan være jeg er helt på jordet, men å ta hunden fysisk - er vel det en annen hund ville gjort, hvis en valp gikk over grensene. Dvs hvis hunden ikke hadde tatt hintet når den ble knurret til. Vi kjøpte en valp for snart et år siden, og hadde en gammel hund fra før. Selvom vi var konsekvente og gjorde de "riktige" tingene for å sette grenser, var det ingen tvil om at den gamle hundens grenser var mer absolutte enn våre - for valpen. Og det var slett ikke sånn at valpen var redd den gamle hunden, eller ikke lekte med den - men en grense var en grense. Det var også etter at vi begynte å sette fysiske grenser at vår valp begynte å skjønne hintet. Å ta en hund i nakkeskinnet, legge den i bakken, knurre( - og bite(?)) er vel et språk den forstår? Spark og slag vil den aldri forstå, det gjør jo aldri en annen hund. Hunden må jo uansett lære at den står under menneskene på rangstigen, og det er vel ofte problemet når det er barn inne i bildet, hunden tror barnet har lavere rang enn hunden - så derfor er det greit å gjøre det samme som barnet gjør....? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 15. januar 2003 #11 Del Skrevet 15. januar 2003 Min erfaring m småbarn og hunder sammen er at d blir mere husfred hvis hunden står over barnet i hierarkiet;fordi ets individs plass i en hundeflokk er ikke absolutt og blir hunden nederst vil den hele tiden kive og yppe til strid m barnet.Ett lite barn har liten sjangse til å hevde seg imot hunden så d er faktisk best at rangen går slik: alle voksne - hund - og så barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 15. januar 2003 #12 Del Skrevet 15. januar 2003 Jepp. Barn er i hundens øyne valper - og dermed under den i rang. man kan ikke forvente at unger skal være over hunden i rang. Mange hunder liker ikke å gå tur med husets barn fordi den vet at disse ikke er høye i rang - og den kan ikke regne med besyttelse - slik den ville kunne regnet med fra flokklederen ( i dette tilfellet eieren). Jeg så dette i et program på tv for en del år siden - en danske (?) hundetrener som demonstrert med en dachs . Og fysiske avstrafelser - vel - vi er ikke hunder og kan aldri greie å gjøre dette riktig . Og en del hunder tåler ikke å bli tatt heller. MIn vil nesten tisse på seg den - synes jeg der dum og fæl og vil ikke være med meg - dersom jeg "tar" ham......da er ikke mor noe grei ....men for all del ...det hender at jeg tar han i kinnet og snakker til han altså - vet at det er feil - men inbiller meg liksom at han forstår det jeg sier ...hehe ...så det kan nok høres komisk ut for forbipaserende når jeg har den dialogen med ham ...(til ham!!) slag og spark hører ikke hjemme noe sted .....! ...ikke biting heller ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå