Gå til innhold

Bulgaria. Noen som har vært der?

Barbie

Anbefalte innlegg

Min mann og jeg har lenge snakket om å dra en tur til syden.

Han visste ikke hvor han ville reise,så det fikk bli opp til meg og bestemme sa han... :kul:

I kveld,etter han hadde lagt seg,ble jeg sittende å titte litt på alternativene som jeg fant på nettet.

Jeg fikk til slutt bestemt meg og har nå bestilt en 14 dagers tur til Golden Sands i Bulgaria. :wink:

Vi reiser 14 august,og jeg håper min mann blir fornøyd med valget mitt. :oops:

Det hørtes ut til at dette var et billig land og reise til,og jeg vil gjerne høre fra andre som har vært der.

:hoho: Ismen :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke vært i Golden Sands, men jeg har vært i Sofia.

Hadde det helt topp der.

Hadde jeg vært dere, hadde jeg sett litt etter ortodokse ikoner. De er knalltøffe. Har mange av dem på veggen her hjemme. Hvis dere kjøper..FÅ ENDELIG et sertifikat på hver enkelt av dem. Jeg holdt på å bli arrestert for kunstsmugling på vei ut, fordi to ikoner jeg hadde kjøpt i god tro, viste seg å være stjålne kulturskatter.....

Hvis dere havner i en av de store byene.....vær litt oppmerksomme på større vandrende ansamlinger med velkledde piker.....de er i henhold til lokalt utgitte turistbrosjyrer svært ofte organisert i lommetyverier.

Det var mitt inntrykk av Bulgaria.

Et kult land.

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg har vært i Bulgaria to ganger og det er to ganger for mye. ALDRI mer. Det er det verste landet jeg har feriert i til nå. Men det skal sies at det er ca 10 år siden første gang og 8 siden sist gang. Utrolig frekke folk OVERALT. De fleste vi møtte på, var primært interessert i å loppe deg for mest mulig penger.

Når vi var ute å spise, fikk vi neste ikke spise ferdig før de trakk tallerkenen av bordet (vi varierte hver dag med ulike resutanter), når de skulle levere maten, kastet din den på bordet.

Vi var en hel gjeng som skulle på et show. Dette endte med at de tok dobblet betalt for drinkene vi bestillte + at alle var alkoholfrie (bestillingen gjaldt drinker med alkohol). Det endte med at vi måtte betale fordi det kom 3-4 gorillaere.

Prostitusjon overalt. 2. gang jeg og en venninne dro alene, så bodde vi i 1. etg, selv om vi hadde bestillt 2. eller 3. etg. Vi fikk da gleden av å bo ved siden av en prostitusert ungjente (ca. 20 år). Hun hadde ca. 10 gutter rekende i døgnet. Yakk - det var vemmelig for oss.

1. gang ble en av mine kompiser sammen med en Bulgarsk jente. Vi fikk da mye inside tips, bl.a at disse mennesken tredobbelet pengesummen på alt når de hørte vi var vestlige turister.

Standarden var SVÆRT DÅRLIG. MATEN VAR IKKE GOD.

aldri mer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man reiser til et Østblokkland - kan man ikke forvente vestlig standard. Glem 5* på Gran Canaria - eller i Cannes for den saks skyld.

De har en helt annen måte å gjøre rent på, og lage mat på enn vi er vant til fra fancy feriesteder.

Man sliter ned hotellene, og etter 20 år river man ut innmaten og setter inn ny. Alle steder har ikke støvsugere, man feier vegg-til-veggtepper enkelte steder. Mange restauranter har kun to retter - kjøttbit med sopp og kjøttbit uten. Frokostbuffeter er kanskje ikke i nærheten av en messe i det norske forsvaret en gang.

Det er høy kriminalitet der. Turister blir ikke spart, så man skal være forsiktig.

Så man drar ikke til Bulgaria for gourmetmaten eller luksuslivet.

MEN - hvis man legger forventningene på dette området ned, har en innstilling til å få oppleve noe annet - ja, da skal man reise til Bulgaria.

På hotellene har jeg opplevd masse hyggelige mennesker, de var serviceinnstilt utfra sine forutsetninger.

Kommer man litt ut av byen (Varna er nærmest Golden Sands såvidt jeg husker) og ut på landet, får man nydelige salater med deilig revet ost på. Man får grillmat og service og det finnes mange små perler.

Det er rimelig å spise ute, vinen er billig og god (bordvin) og drinker er billig og man danser til lyse morgen. Du vil oppleve taxisjåfører som skrur av motoren i nedoverbakker for å spare bensin, du kan få nydelig kunsthåndverk, og det er vakker natur der. Svartehavet er et fint område synes jeg.

Ta dere noen utflukter sørover - inn til Varna, og ned til Sunny Beach som har en helt utrolig fantastisk strand. Bad og kos dere.

Les mye om landet på forhånd, så vet dere hva dere kan oppleve og bevisst søke dette. Hold dere unna festlige utflukter med reisearrangøren til showrestaurant med levende bjørner, sigøynerne står for litt dyreplageri her. Les om historien og kulturen, gjør dette til et spennende reisemål selv. Det er nemlig lite som kommer gratis i et slikt land.

Og så - det er over 10 år siden jeg var der. Da jobbet og bodde jeg i Sunny Beach som reiseleder. Mye er helt sikkert forandret. Mye ble forandret i den tiden jeg var der. Så har helt sikkert hukommelsen spilt meg noen puss her. Men, skal du ha fullt utbytte av en tur til Bulgaria, legg litt innsats i turen på forhånd. Hvis ikke blir det en vanlig "syden-tur" men bare litt mer møkkete og bråkete enn andre steder.

Og det trenger det slett ikke være.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i Bulgaria en gang, og kommer ikke til å dra dit igjen. Trivdes rett og slett ikke..

(Har hørt andre som faktisk har vært der på bryllupsreise(!) som har trivdes kjempegodt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i Bulgaria i fjor sommer - i Sunny Beach. Vi hadde hørt en del negativt på forhånd men det stemte ikke for vår del. Vi trivdes kjempebra og har lyst til å reise tilbake. Mest fordi det var så billig - særlig mat og drikke (og det var mye godt!). Folk var hyggelige og vi opplevde ingen som forsøkte å lure oss. Vi bodde på et helt nytt hotell med 4-5 stjerner og det vil jeg anbefale - vi så mange slitne hotell rundt omkring.

Gled dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke noe for det...jeg elsker slitne hoteller, jeg. Jeg lå på Hotel Hemus i Sofia, og det var helt jævlig der.....så jeg koste vettet av meg. Resepsjonsdamen var veldig hyggelig, og brakte nye dimensjoner inn i temaet "kunstige øyenvipper, og pannekaketykk øyensminke i hylende fluoriserende farger".

Nedslitt.....alt i sammen. Jeg sverger på at hotellet ikke hadde en eneste rett vinkel.

Men det var rent der. Og trivelig.....

Men.....man må like denslags.

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,her var det litt delte meninger ser jeg. :-?

Vi har bestilt hotellrom med ekstra standard,så det gjenstår å se hva vi får...

Egentlig spiller det ingen rolle heller,vi tilbringer kun tid på rommet når vi skal sove.

Jeg gleder meg uansett.

Tror oppholdet blir hva vi gjør det til. :blunke:

Ismen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vet ikke hvor du har vert før, men skal du kun være i kunstige Golden s så blir du jo skjermet for det meste. Forvent deg ikke samme som du har sett på andre opphold. Eks. Hellas, canari osv.

Bukgaria er underutviklet når det gjelder turisme.

bare på renholdet vil du merke stor forskjell.

Det er ikke det at de ikke vil, men der gjør de det slik.

Dårlig standard, høy kriminalitet(som mange turismer har merket) kelner skriver med gaffel mens han smiler og ser deg i øya. Det er en myte at maten er billig. Når du bestiller mat eks fisk så kommer kun fiskestykket. Resten må du bestille og betale ekstra for..

Jeg mener at dette er rette plassen for 18 åringer. Ellers er dette typisk Hansen/Olsenferie.

Om du velger virkelig å feriere i Bulgaria så velger man ikke Golden s.

Det er flott natur i Bulgaria,kultur osv, men da må man ta en annen reise. Lite å få handlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sent svar - vi reiste med Star Tour.

Vi hadde som nevnt ingen problemer med fok som forsøkte å lure oss. Maten var vedlig god og veldig billig! Vinen var mye søtere enn vi er vandt med men vi fant fort flere vi likte.

Jeg synes i det hele tatt Sunny Beach godt kan sammenlignes med andre "syden-steder" jeg har vært (f.eks i Hellas) ang standard, shopping osv. Selvsagt er dette et veldig typisk syden-sted og man drar dit pga sol og strand og at det er billig. Vil man ha kultur og opplevelser velger man noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg syntes Bulgaria var fantastisk - men jeg var ikke ved Svartehavet, reiste litt rundt omkring og var blant annet i Sofia og ved Rilaklosteret. Det må vel nevnes at jeg liker Østblokken - mye mer sjarmerende enn standard feriesteder i Europa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har vært i Golden Sands, og det er 3 år siden. Reiste sammen med kjæreste, hans søster og hennes datter. Kjenner meg ikke helt igjen i alt det negative som blir skrevet her, hverken prostitusjon eller dårlig service. Vi hadde en kjempefin tur. Selvfølgelig er det ikke samme standard som her. Men alle vi kom i snakk med var hyggelige mot oss, og kelnerne var veldig service-innstilt.

Men selve stedet gjorde ikke oss ikke SÅ imponerte at jeg ville reist tilbake. Men det går på personlig smak og hva man vil ha ut av ferien. Jeg synes byen var litt "kjedelig", og det var ikke så mye å få tak i der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...