Gå til innhold

Underlivseksem og kronisk sopp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilken type leger hører den slags problematikk inn under? Gynekolog eller hudlege? Fastlegen min mener det er gynekolog, men jeg har vært hos to nå, gjentatte anger, og det eneste jeg får beskjed om er å bruke Daktacort, som jeg bare blir MYE verre av. Verken gynekologene eller fastlegen min vil gi meg henvisning til hudlege med den begrunnelsen at dette ikke hører inn under hudlegens kunnskapsfelt. Men hvorfor ikke? Det er da hud? Og eksem?

Jeg blir fullstendig sprø snart :frustrert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fastlegen min mener det er gynekolog, men jeg har vært hos to nå, gjentatte anger, og det eneste jeg får beskjed om er å bruke Daktacort, som jeg bare blir MYE verre av.

Gjentatte GANGER skal det selvfølgelig være.

Skrevet

Hei! Jeg gikk til fastlegen min flere ganger med det jeg trodde var gjentatt soppinfeksjon. Jeg prøvde både canesten, daktakort og en tablett som skulle fjerne det, men ingenting virket. Jeg fikk tilslutt henvisning til gynokolog og hun konstaterte at det ikke var sopp, men eksem. Jeg fikk resept på en tube hydrokortison, som jeg skulle smøre på i 2 uker. Og kløen og svien forsvant :)

Skrevet
Hei! Jeg gikk til fastlegen min flere ganger med det jeg trodde var gjentatt soppinfeksjon. Jeg prøvde både canesten, daktakort og en tablett som skulle fjerne det, men ingenting virket. Jeg fikk tilslutt henvisning til gynokolog og hun konstaterte at det ikke var sopp, men eksem. Jeg fikk resept på en tube hydrokortison, som jeg skulle smøre på i 2 uker. Og kløen og svien forsvant  :)

Så bra!

Dessverre er jeg allergisk mot hydrokortison, så det er en dårlig løsning. Hos meg er det sopp i kombinasjon med eksem. Soppen kan jeg fjerne med tablettkurer; den er da borte i 2-3 dager, men så kommer den tilbake pga. eksemen. Det blir veldig fort sopp i åpne sår og revner, særlig på et sånt sted hvor det er tett og fuktig hele tiden.

Skrevet

Dette er et dermatologisk problem. Dra til hudlege.

Gjest Labell0
Skrevet

Kan du bruke noen former for kortison??

Dette er et dermatologisk problem.

Jeg har psoriasis i underlivet. Og bruker kenacutan. Som er for utslett med soppinfeksjon i. (eller utslett det fort kan sette seg soppinf. i)

Få deg en henvisning til en hudlege. Hvor i landet holder du til?

Kan anbefale hudlegen på rikshospitalet. Men vet ikke om du kommer dit når det (unnskyld) `bare` er for å sjekke om det kan være en hudlidelse, og ikke er heldekket med utslett.. Ja, du forstår sikkert hva jeg mener!

Men uansett, lykke til!!

Legg gjerne inn noen ord her når du har fått sjekket hva det var! =) :klem:

Skrevet

om du går på hormonell prevensjon, kan det hjelpe å slutte med disse! hvis du har problemer med eksem også, allergrier, kan det være nyttig å bekjempe problemet innenfra, feks ved diett. eksemeplvis å kutte ned på/ut sukker, gjær, eddik, mat med høy GI...

jeg ser ofte hos meg selv og andre jenter/kvinner at candida forekomer ofte ved stress og psykiske påkjenninger... men jeg er ikke en lege e.l... det er bare en observasjon.

jeg var så inderlig plaget med candida, og ikke en dritt hjalp og legene hjalp meg ikke, men så gikk jeg til en privatklinikk i Oslo(som jeg ikke husker navnet på) med en lege som også hadde et øye for akternativ medisin... jeg kombinerte diett med salver og stikkpiller og naturmedisin... tok sin tid!!

du kan tenke på det hvertfall.

LYKKE TIL!!! jeg ønsker deg ditt underliv tilbake, det er helt fantastisk og verdt å kjempe for.

• 4 år senere...
Skrevet

om du går på hormonell prevensjon, kan det hjelpe å slutte med disse! hvis du har problemer med eksem også, allergrier, kan det være nyttig å bekjempe problemet innenfra, feks ved diett. eksemeplvis å kutte ned på/ut sukker, gjær, eddik, mat med høy GI...

jeg ser ofte hos meg selv og andre jenter/kvinner at candida forekomer ofte ved stress og psykiske påkjenninger... men jeg er ikke en lege e.l... det er bare en observasjon.

jeg var så inderlig plaget med candida, og ikke en dritt hjalp og legene hjalp meg ikke, men så gikk jeg til en privatklinikk i Oslo(som jeg ikke husker navnet på) med en lege som også hadde et øye for akternativ medisin... jeg kombinerte diett med salver og stikkpiller og naturmedisin... tok sin tid!!

du kan tenke på det hvertfall.

LYKKE TIL!!! jeg ønsker deg ditt underliv tilbake, det er helt fantastisk og verdt å kjempe for.

Jeg kan ikke slutte på ppiller, for har en sykdom som heter endometriose, men det er jo sikkert smart å passe på hva man ikke spiser. Hva er mat med høy GI? Jeg er plaget med sopp ofte, og sprekker nedentil, sårt og kløete og sprukkent nesten alltid, og det er såå slitsomt og kjipt!

kan det være at jeg også kan ha eksem der nede? hvordan ser man det? burde ikke gyn på ullevål se det? og hva kan jeg gjøre for å bli bedre. tips?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...