Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en stund siden tok vi opp boliglån, og en av betingelsene var at vi begge opprettet en konto i banken. Som sagt, så gjort. Så begynte vi med oppussing, flytting og jobb, og jeg glemte hele kontoen. Jeg har heller ikke fått kode til kortene eller koder til nettbank, så jeg har ikke fått brukt den. I går fikk jeg en sint telefon fra bankmannen, hvor han hisset seg opp over at jeg ikke fikk lønn inn på konto der... jeg forklarte så at jeg har ingen koder eller tilgang til hverken kort eller nettbank, noe han blånektet på. Han var faktisk skikkelig sur!

Skal ikke bankansatte være serviceinnstilte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes ut som en underlig oppførsel. Kanskje han hadde mansen? ;)

Bankansatte skal såklart være serviceinnstilte, men det finnes alltid råtne epler.

Dog tror jeg dere har misforstått litt når det gjelder kontoene. Jeg tipper banken mente at dere måtte ha lønnskonto i banken, ikke bare en sparekonto dere aldri bruker.

Skrevet
Dog tror jeg dere har misforstått litt når det gjelder kontoene. Jeg tipper banken mente at dere måtte ha lønnskonto i banken, ikke bare en sparekonto dere aldri bruker.

Jeg ville i hvert fall ikke kjørt lønna mi inn på en konto jeg ikke hadde tilgang på verken via kort eller nettbank. Da blir det temmelig tungvint.

Skrevet

Jo, de som jobber i serviceyrker skal ha litt serviceinnstilling.

Men jeg stusset på en liten ting; jeg har et par ganger fått høre, både fra Nordea og en mindre, lokal bank at det ikke er lov av banken å kreve eller inngå avtale om at lånetakere skal bruke konto i samme bank? Står det i gjeldspapirene deres at dere må ha kontoen deres i den banken?

Skrevet

Var det denne nye kontoen som lånet skulle trekkes fra?

Gjest Cosmic Girl
Skrevet
Det hørtes ut som en underlig oppførsel. Kanskje han hadde mansen? ;)

:ler::ler::ler:

Den var god, Darkness!

Skrevet

men kan de begynne å mase om sånt, da, så lenge man har betalt evt avgifter for kontoen? Jeg skulle opprette en brukskonto i banken her, og den ble kalt lønnskonto selv om jeg driver enkeltpersonsforetak og ikke overfører "lønn" til denne kontoen foreløpig. Jeg har også andre konti i andre banker som ble opprettet som lønnskontoer i sin tid, men hvor jeg ikke har fått inn lønnsinntekter på årevis. Så lenge man ikke overtrekker kontoen eller glemmer at det faktisk er noen utgifter på kort o.l så man kan komme i avgiftsminus om man ikke har penger på konto, skal det vel ikke bli problemer..?

Skrevet

Ikke overrasket, må jeg si. De fleste jeg har snakket med om dette, har en og annen fæl uhøflig og uhørt historie.

Skrevet

Det pleier jo ikke være noe avgifter på en enkel konto uten nettbank eller kort. Jeg går ut i fra at de forventet at de skulle sette inn lønnen deres der og minst ha et Visakort. Dog, jeg aner ikke om det er lovlig å kreve noe slikt.

Skrevet

Jeg synes det høres veldig tvilsomt ut at de skal ha lov til å kreve at du har konto i banken. Uansett om du har lån eller ikke, skal du stå fritt til å velge hvor du vil ha dine andre banktjenester - mulig reglene har endret seg de siste par årene, men det var i hvert fall sånn før.

Skrevet

Nå er det jo slik alle steder der jeg har opprettet konto iallfall, at man faktisk må ta kontoen i bruk før man får minibankkort, tilgang til nettbank etc...

Dette unnskylder selvsagt ikke oppførselen til den bankansatte, og merkelig at han ikke nevnte dette om det var grunnen til at du ikke har fått tilgang, men jeg må også si det høres merkelig ut at en bank skal tvinge kundene til å opprette brukskonto i deres bank for å få lån.

Skrevet

Hvis du har fått betingelser som totalkunde, så har du jo fått tilgang til et produkt som du ikke skulle hatt siden du ikke har lønnskonto der. Som totalkunde/fordelskunde blir feks ikke lånerenta satt opp før etter en god stund etter de andre låntagerne osv.

Så bankmannen har jo faktisk rett i at du har brutt en avtale. Det er jo din plikt å opplyse om at produktet ikke virker tilfredsstillende, du skal gjøre ditt for å holde følge opp avtalen (ta en telefon og si at nettbanken ikke funker). Dette blir jo akkurat som de som nekter å betale regninger/inkassokrav, siden de mener de ikke har fått noen regning i posten. Da må man heller ettelyse regningen hvis man ikke har fått strømregning på flere år..

Skrevet
Skal ikke bankansatte være serviceinnstilte?

Jo, absolutt, men kanskje han samme morgen hadde fått beskjed om at kona ville skilles, eller at en av foreldrene hadde fått en dødelig sykdom, eller at hytta deres hadde brent ned, eller at sønnen hadde kræsjet bilen hans for andre gang, eller at naboen nok en gang hadde kjørt over den nyplanta hekken hans osv.

Han er bare et menneske han også :)

Skrevet
Det pleier jo ikke være noe avgifter på en enkel konto uten nettbank eller kort. Jeg går ut i fra at de forventet at de skulle sette inn lønnen deres der og minst ha et Visakort. Dog, jeg aner ikke om det er lovlig å kreve noe slikt.

Nei, kanskje ikke, men til de fleste bruksaktige konti hører det vel minst til telefonbank eller noe? Og er du sikker på at det ikke hører til noe som helst til denne kontoen? Det er gjerne gebyr eller avgift på de aller fleste tjenestene, så det skal ikke mye til før kontoen er overtrukket om det ikke står ei krone der.

Skrevet
Hvis du har fått betingelser som totalkunde, så har du jo fått tilgang til et produkt som du ikke skulle hatt siden du ikke har lønnskonto der. Som totalkunde/fordelskunde blir feks ikke lånerenta satt opp før etter en god stund etter de andre låntagerne osv.

Så bankmannen har jo faktisk rett i at du har brutt en avtale. Det er jo din plikt å opplyse om at produktet ikke virker tilfredsstillende, du skal gjøre ditt for å holde følge opp avtalen (ta en telefon og si at nettbanken ikke funker). Dette blir jo akkurat som de som nekter å betale regninger/inkassokrav, siden de mener de ikke har fått noen regning i posten. Da må man heller ettelyse regningen hvis man ikke har fått strømregning på flere år..

Stemmer, stemmer. Og da er det jo faktisk lovlig å kreve at man har en lønnskonto.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...