Gjest Gjest Skrevet 23. august 2006 #1 Skrevet 23. august 2006 Jeg har en voksen hund (2,5 år) som jeg har mye problemer med. Denne hunden er såå grei og rolig og fin når det bare er oss 2. Hun er også veldig grei når jeg har henne med på besøk bort til folk hun kjenner. Jeg har trent mye lydighet med henne, bl.a. vunnet lydighet klasse 1. Hun kan mye, og er flink. Problemene kommer i visse situasjoner der hunden blir helt hysterisk. Det største problemet akkurat nå er at vi bor i hus sammen med en familie med hund og 2 barn. Hunden min kan være i hagen så mye hun vil sammen med denne andre hunden. Men jeg orker ikke å ha hunden min i hagen pga måten hun oppfører seg på. Dersom de 2 små barna kommer ut i hagen så blir min hund helt idiot, hun løper fra barn til barn, hopper på dem mens hun bjeffer konstant. Hun skal absolutt alltid inn i huset til denne familien, og barna har ikke sjans til å stoppe henne når de åpner døra. da fyker hun inn i huset, spinner rundt der og bjeffer, og så kommer hun hylende ned trappa. hun spinner bortover parketten og skriker som et vilt dyr. og så kommer hun da ut igjen i 200 og hopper på barna. Hvis det kommer folk på besøk og hun er ute sammen med den andre hunden, tar det i hvert fall helt av. for han bjeffer på folk som kommer, og da hauser min seg skikkelig opp og blir så vill at flere ganger har ikke folk turt å komme inn på gårdsplassen. kjære vene, jeg blir helt sliten jeg, og jeg fatter ikke hvor hun har fått denne hysteriske adferden fra. Som nevnt over så er hun som regel alltid grei å ha med bort, bortsett fra til ei venninne av meg som har 2 hunder. der er det samme oppførsel som i hagen hos meg. Bjeffing og hyling og hun maser konstant med de 2 hundene hennes. samme hysteriet blir det hvis jeg møter kjentfolk når vi er ute og går tur. Jeg er så lei av å gå rundt med en idiotbikkje som sikkert folk tenker, jeg trenger GODE RÅD! Metoder jeg har praktisert: Holde henne fast helt til hun blir rolig - men da hun har roet seg, og jeg slipper henne tar det 3 sekunder så er hun like gal igjen. Ta henne med meg og gå vekk fra stedet, går da bortover helt til hun roer seg, snur og går mot stedet igjen helt til hun blir vill, da snur vi på nytt - ikke gitt så veldig gode resultater. Prøvd å ha henne i bånd i hagen så jeg kan kontrollere henne - ingen særlig effekt, hun blir like vill neste gang hun er løs. Andre problemer vi har er at hun virker veldig stressa i perioder, sitter og peser hele tiden. Jeg prøver å gi henne nok stimulering i form av turer og mental stimulering, men det hjelper liksom ikke på akkurat disse problemene... Hun hauser seg opp til de grader i visse situasjoner, og dersom jeg prøver å holde henne fast for å få henne rolig begynner hun å sprelle og hyle som en gal. Jeg er jo alene med denne tispa, og begynner å bli veldig sliten og lei av opplegget. hun er forresten av rasen portugisisk vannhund. Huff, kunne trengt en victoria fra den hundehjelp-serien nå
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2006 #2 Skrevet 23. august 2006 Slik jeg ser det, så virker det ikke som om du har holdt deg til EN metode konsekvent over tid. Kanskje det er det som er problemet ditt. Det å holde henne fast til hun er rolig er ikke en av metodene jeg ville anbefale, for jeg har aldri sett eller hørt om noen som har hatt effekt av den. Jeg klikkertrener, og i klikkertrening konsentrerer vi oss ikke så veldig mye om HVORFOR hunden gjør noe, men HVA den gjør. Situasjon:Barna åpner døra. Adferd: Hunden springer inn Konsekvens (resultat): Hun får hoppe opp på barna som har kommet ut. Dette er bare en av de mange situasjonene du har beskrevet ovenfor. Akkurat denne her ville jeg begynt med å holde hunden i bånd utenfor døra. Få barna til å åpne døra. Blir hunden vill, lukker de igjen til hunden sitter/står helt rolig. Gjenta til hunden står helt rolig til ungene kommer bort. Merk at jeg ikke nevner noe om klikkeren. I en treningsperiode, som i dette tilfellet kanskje varer noen måneder, kan ikke hunden få belønne seg selv med å f.eks løpe rundt og hoppe opp på barna. Det betyr at hun ikke kan være ute i hagen med den andre hunden med mindre DU er der, klar til å tråkke på langlina som hun må ha på, i tilfelle barna kommer ut. Dette med å hause seg opp når det kommer folk fordi den andre hunden begynner å bjeffe og kave.... Her ville jeg tydd til lydighetsøvelsene du har inne på henne. Ha henne i bånd og tren i hagen mens den andre hunden er der. Til å begynne med er det sikkert kjempevanskelig for din hund å konsentrere seg, men det vil bli bedre etterhvert. Avtal med noen at de skal komme på besøk, og når den andre hunden begynner å bjeffe, stopper besøket helt opp. Med en gang. Du tar en Lineføring, dekk fra holdt, Stå (mens du holder i båndet), sitt, på plass, alt som hunden din kan. Ikke bruk kjeft eller noe negativt i denne forbindelsen, bare få hunden din til å konsentrere seg om deg. Når den andre hunden slutter å bjeffe (dette er nemlig ypperlig trening for den andre hunden også), så kommer besøket nærmere. Begynner bjeffingen igjen, stopper besøket opp, og du trener videre med din hund. Bruk gjerne skikkelig gode godbiter som hunden din virkelig er villig til å jobbe for. :-) Når dere møter kjentfolk på tur, be dem om å snu seg bort hvis hun hopper og styrer og uler og kaver. Avtal på forhånd, sånn at du vet at det du ber om blir gjort. Den eneste måten for henne å få komme bort til folka på, er å være rolig. Når hun ikke er rolig, kommer hun ikke bort heller. Hvis det ikke ser ut til å fungere de fem første gangene, så ikke gi opp. Hunden din har tillært seg denne uønskede oppførselen over lang tid, og det er ikke gjort på en to tre å forandre på den. Vi som klikkertrener ønsker at hunden skal finne ut at det lønner seg å oppføre seg, og uønsket oppførsel fører bare til at hunden blir oversett eller ikke får det den vil ha (trekker den i båndet mot en deilig lukteflekk, så får den ikke komme bort. Den må gi oss slakt bånd før det skjer). Si minst mulig til hunden mens du trener på denne måten. La henne finne ut av ting i eget tempo og mest mulig selvstendig. :-) Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2006 #3 Skrevet 23. august 2006 Kjempegode råd, men jeg tviler på at jeg får alle besøkende og unger til å engasjere seg sånn i treningen.... jeg kjenner ikke de barna som bor der så godt, og synes det blir litt pinlig å styre sånn hver gang det kommer bekjente, enten de skal til meg eller naboen
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2006 #4 Skrevet 23. august 2006 Jaja.. du får banke bikkja, da... Da slipper du å involvere andre enn deg selv og bikkja di. Siden problemene dine involverer de besøkende og barna i huset, så må faktisk treningen også involvere dem til en viss grad. Angrer allerede på at jeg gadd å bruke tid på å komme med forslag.
Gjest gjest1 Skrevet 23. august 2006 #5 Skrevet 23. august 2006 har hun alltid vært sånn? kan dette være et "pubertets" fenonmen. Hun er jo i rete alderen. Får hun sosialisert seg nok med andre hunder/folk?
Gjest Ninakanin Skrevet 23. august 2006 #6 Skrevet 23. august 2006 Hør på klikker-dama folkens Du beskriver jo et ganske etablert problem som du kunne ha tatt tak i mye tidligere. At du har en så passiv holdning til å ordne det etter å ha beskrevet det så nøye, signaliserer iallefall for meg at du bare ønsket å klage litt over den "umulige bikkja". Bikkja virker intelligent på meg den, som klarer å sno dere rundt lillefingeren så den får det den vil, nemlig løpe rundt helt psycho!
Nana Skrevet 24. august 2006 #7 Skrevet 24. august 2006 Tusen takk "klikkerdama"! Selv om jeg ikke er TS så fikk jeg mange gode råd til å håndtere og ta fatt i noen av problemene jeg har med min hund. Nå skal jeg ikke kuppe tråden men er veldig glad for at du orket å skrive så mye. Har selv begynt å praktisere klikkertrening og lignende metoder som du beskriver (f.eks når vi er ute på tur og det kommer noen med barnevogn og han begynner å bjeffe eller dra i båndet så snur vi, går noen skritt, snur tilbake etc... ) Det hjelper!!! Masse! Har også lært meg at det nytter å være konsekvent! I begynnelsen blandet jeg også metoder. Ante ikke hvem jeg skulle høre på og syns "alle" hørtes ut som de hadde rett. Nå har jeg blitt litt tryggere på meg selv og min egen vurderingsevne og det smitter veldig over på hunden :-) Lykke til til TS også!
Gjest "klikkerdama" Skrevet 24. august 2006 #8 Skrevet 24. august 2006 Ninakanin og Nana... Ninakanin, du har helt rett. Dette burde TS tatt tak i mye tidligere, og også nå inntatt en helt annen holdning til adferdsmessige råd. Det virker ikke som om hun VIL gjøre noe med problemet, bare at det skal løse seg av seg selv. Har du mer du lurer på, Nana, så legg inn et spørsmål her, så skal jeg svare deg så godt jeg kan Klikkertrening og trening av hund generelt er utrolig gøy!! Hvertfall når det fungerer så godt som det gjør!
Gjest Gjest_Trådstarteren_* Skrevet 24. august 2006 #9 Skrevet 24. august 2006 TS har tatt tak i dette mye tidligere... huff, jeg kjente jeg ble så lei når jeg så reaksjonene i denne tråden at jeg har ikke orka å svare før nå. jeg har jobbet mye med disse problemene helt siden hun var unghund. har konstant rost rolig og god adferd og også allerede benyttet flere av tipsene fra klikkerdama under her. jeg har gått klikkertreningskurs med canis, og trent sammen med ei venninne bl.a. på å gå pent i bånd og å være rolig når det ringer på. jeg prøver så godt jeg kan å bruke klikkertreningsprinsippet når jeg trener. takk for at dere dømte meg nord og ned etter et innlegg fra meg, jeg rakk ikke en gang å få sjans til å svare på hva som er gjort tidligere. men ja, gud vet hvor mye jeg har jobbet med dette. det kan alle vennene mine i hundemiljøet svare på. men dette sitter så langt inne at det er utrolig vanskelig. hun er liksom så hysterisk og stressa av natur. har fått hjelp av instruktører i canis også jeg... hvor dere har fått fra at det virker som jeg ikke VIL gjøre noe problemet aner jeg ikke, det er jo typisk hundemennesker og ha sånn arrogant og teit holdning som klikkerdama. unnskyld at jeg spyr...
Gjest Ninakanin Skrevet 24. august 2006 #10 Skrevet 24. august 2006 Beklager at vi tolket ting uriktig ut ifra den informasjonen vi fikk her i tråden din, TS. Det virket som du ikke ante hva du skulle gjøre, ikke som at du faktisk HADDE forsøkt mange ting. Lykke til uansett, håper ikke du spyr hver gang noen misforstår eller feiltolker noe her i livet!
Gjest ts Skrevet 24. august 2006 #11 Skrevet 24. august 2006 Beklager at vi tolket ting uriktig ut ifra den informasjonen vi fikk her i tråden din, TS. Det virket som du ikke ante hva du skulle gjøre, ikke som at du faktisk HADDE forsøkt mange ting. Lykke til uansett, håper ikke du spyr hver gang noen misforstår eller feiltolker noe her i livet! ← jeg gjør ikke det i det hele tatt, men når folk snakker/skriver med dette tonefallet og bare går ut i fra, trekker konklusjoner og dømmer så blir jeg litt uvel faktisk. synes det var veldig lite ydmykt, og i steden kunne man kanskje spurt om ting før man trakk konklusjoner...
Gjest Ninakanin Skrevet 24. august 2006 #12 Skrevet 24. august 2006 jeg gjør ikke det i det hele tatt, men når folk snakker/skriver med dette tonefallet og bare går ut i fra, trekker konklusjoner og dømmer så blir jeg litt uvel faktisk. synes det var veldig lite ydmykt, og i steden kunne man kanskje spurt om ting før man trakk konklusjoner... ← ja selvfølgelig, men vi er alle mennesker her inne, og folk oppfatter ting høyst ulikt. men du leste reaksjonene, og gav et motsvar, og så trekker jeg tilbake reaksjonen min. sånn fungerer jo misforståelser både i virkeligheten og her! man trenger da ikke bli uvel av den grunn?
Gjest ts Skrevet 24. august 2006 #13 Skrevet 24. august 2006 ja selvfølgelig, men vi er alle mennesker her inne, og folk oppfatter ting høyst ulikt. men du leste reaksjonene, og gav et motsvar, og så trekker jeg tilbake reaksjonen min. sånn fungerer jo misforståelser både i virkeligheten og her! man trenger da ikke bli uvel av den grunn? ← synes uansett ikke du var den verste her, ninakanin. misforståelser er selvfølgelig helt ok, men synes det var en rimelig nedverdigende reaksjon jeg fikk bare.
Gjest Ninakanin Skrevet 24. august 2006 #14 Skrevet 24. august 2006 synes uansett ikke du var den verste her, ninakanin. misforståelser er selvfølgelig helt ok, men synes det var en rimelig nedverdigende reaksjon jeg fikk bare. ← jeg er enig i rådene du fikk, men synes heller ikke noe om slengbemerkningen om at du var sliten av å prøve betyr at du bare kan "slå hunden din". Det er stygt og uhøflig å insinuere at folk som ikke mester klikkertrening er hundemishandlere av den grunn alene. Så klikkerdama...det er greit du er klikkerfrelst, men du bør se hvor grensene går og vite ditt eget ansvar i å ikke såre mennesker uten videre på den måten. Vi to har hatt vår feide på akkurat samme emnet, og du ble veldig såret når jeg sa ifra. jeg vet du har sett mye dårlig behandling av hunder, det har vi desverre alle. Men ikke ta dette ut på folk som ber om råd...
Gjest gjesta Skrevet 24. august 2006 #15 Skrevet 24. august 2006 synes uansett ikke du var den verste her, ninakanin. misforståelser er selvfølgelig helt ok, men synes det var en rimelig nedverdigende reaksjon jeg fikk bare. ← Jeg synes klikkedama skrev et veldig bra innlegg jeg, skjønner ikke hva du reagerte på. Det eneste som var neagativt ovenfor deg var vel at det virket som om du ikke hadde vært konsekvent, og det må du da tåle å høre. Det andre som ble sagt negativt var jo pga din egen negative reaksjon. Hun har jo helt rett i at du må få andre mennesker og hunder til å hjelpe deg med treningen når det er forholdet til disse som er problemet. Jeg synes at folk må prøve å være litt mer aksepterende for andres måter å skrive på, det blir fort misforståelser når man skal kommunisere skriftlig, pga at man ikke får med seg kroppspråk og tonefall. Man trenger jo ikke å gå ut i fra at andre arrogante, inkompetente på hundeoppdragelse eller generelt prøver å være jævlige. (Dette gjaldt flere i denne tråden, ikke bare TS.)
Gjest gjesta Skrevet 24. august 2006 #16 Skrevet 24. august 2006 jeg er enig i rådene du fikk, men synes heller ikke noe om slengbemerkningen om at du var sliten av å prøve betyr at du bare kan "slå hunden din". Det er stygt og uhøflig å insinuere at folk som ikke mester klikkertrening er hundemishandlere av den grunn alene. ← Jeg er enig at denne bemerkningen var veldig unødvendig og sårende.
Gjest "klikkerdama" Skrevet 24. august 2006 #17 Skrevet 24. august 2006 Vi to har hatt vår feide på akkurat samme emnet, og du ble veldig såret når jeg sa ifra. jeg vet du har sett mye dårlig behandling av hunder, det har vi desverre alle. Men ikke ta dette ut på folk som ber om råd... ← Mulig du forveksler meg og noen andre, for jeg kan ihvertfall ikke huske å ha hatt noen feide med deg. Det tok meg faktisk en stund å skrive svaret til trådstarter, og det var ikke bare gøy å bli avspist med svaret jeg fikk. Jeg har hørt mye bra om Kvinneguiden, men dette er ikke noe sted for meg, skjønner jeg så jeg drar før jeg orker å registrere meg engang.
Gjest ts Skrevet 24. august 2006 #18 Skrevet 24. august 2006 Mulig du forveksler meg og noen andre, for jeg kan ihvertfall ikke huske å ha hatt noen feide med deg. Det tok meg faktisk en stund å skrive svaret til trådstarter, og det var ikke bare gøy å bli avspist med svaret jeg fikk. Jeg har hørt mye bra om Kvinneguiden, men dette er ikke noe sted for meg, skjønner jeg så jeg drar før jeg orker å registrere meg engang. ← Jepp, motgang er noe dritt...
Gjest Ninakanin Skrevet 24. august 2006 #19 Skrevet 24. august 2006 Kjempegode råd, men jeg tviler på at jeg får alle besøkende og unger til å engasjere seg sånn i treningen.... jeg kjenner ikke de barna som bor der så godt, og synes det blir litt pinlig å styre sånn hver gang det kommer bekjente, enten de skal til meg eller naboen <----- ← her har vi altså dette avspisende svaret som provoserte "klikkerdama" nok til å insiunere at TS slår hunden sin, og som såret nok til at hun ikke vil være på KG mer. jeg streket tilogmed under de verste tingene... Unnskyld meg, men er du SÅ hårsår er nok ikke et diskusjonsforum noe for deg, nei.
Gjest ts Skrevet 25. august 2006 #20 Skrevet 25. august 2006 jeg er enig i rådene du fikk, men synes heller ikke noe om slengbemerkningen om at du var sliten av å prøve betyr at du bare kan "slå hunden din". Det er stygt og uhøflig å insinuere at folk som ikke mester klikkertrening er hundemishandlere av den grunn alene. Så klikkerdama...det er greit du er klikkerfrelst, men du bør se hvor grensene går og vite ditt eget ansvar i å ikke såre mennesker uten videre på den måten. Vi to har hatt vår feide på akkurat samme emnet, og du ble veldig såret når jeg sa ifra. jeg vet du har sett mye dårlig behandling av hunder, det har vi desverre alle. Men ikke ta dette ut på folk som ber om råd... ← takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå