Gjest Lea Skrevet 8. januar 2003 #1 Del Skrevet 8. januar 2003 Jeg leser alltid masse når jeg er på ferie. Kjøper ofte pocket-bøker i der jeg er på ferie, gjerne på engelsk. Men det blir mange impulskjøp da.. og noen bomkjøp! Nå trenger jeg tips til bøker jeg kan lese... Kravene er: -Pocketbøker (gidder ikke å drasse på tunge, innbundne bøker) -Spenning og grøss (Jeg tror jeg har lest alt av Stephen King snart) -Evt. humor (eller innslag av humor) -Ikke så veldig "tungt" (Vil hels ha noe "lett" å lese) -Ikke serier Kom med noen tips da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milo Minderbinder Skrevet 8. januar 2003 #2 Del Skrevet 8. januar 2003 Humor, type lettlest: PG Woodehouse. hvilken som helst tittel. krim: John Dickson Carr, "Sort messe" Spenning, type lettlest: Dean R. Koontz (helt kul lektyre, hvilken som helst tittel) Forøvrig: Douglas Adams`s hitchhikers guide to the galaxy er i sin helhet oversatt til norsk, under titlene "haikerens guide til galaksen", "restauranten i enden av universet", "livet, universet og alt", "ha det bra, og takk for all fisken" og til slutt "stort sett harmløs" Den siste kan riktignok ses på som en serie, men den er svært lettlest og enormt underholdende og den kan nesten ikke anbefales varmt nok. Milo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 8. januar 2003 #3 Del Skrevet 8. januar 2003 Douglas Adams`s hitchhikers guide to the galaxy er i sin helhet oversatt til norsk, under titlene "haikerens guide til galaksen", "restauranten i enden av universet", "livet, universet og alt", "ha det bra, og takk for all fisken" og til slutt "stort sett harmløs" Dette høres jo fryktelig morsomt ut da . Men hva slags bøker er det? Kan man putte dem inn i en eller annen kategori eller? Ved første øyekast (på titlene) høres det jo ut som en blanding av reiseskildring og restaurantkritikker med et stort innslag av humor. Si noe mer om bøkene da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milo Minderbinder Skrevet 8. januar 2003 #4 Del Skrevet 8. januar 2003 Douglas Adams skrev (han døde i forfjor, i en alder av kun 49) noe så sjeldent som science-fiction komedier. Serien begynner med jordens undergang. Denne kommer fordi en hyper-roms passasje er planlagt, og "desverre er jorden en av de planetene som er planlagt sprengt for å få dette til. Vår helt, en forsiktig reklamemann, blir reddet i siste liten bort fra den totale ødeleggelse av sin venn. Vennen er ikke jordboer, som alle hadde trodd...men han er en utsendt medarbeider fra "Haikerens guide til galaksen", som har vært strandet på jorden i femten år. I løpet av den første boken finner de meningen med livet, universet og alt...denne meningen kan jeg røpe her.....den er 42. Bøkene er fantastisk godt skrevne, og hylende morsomme. Vi treffer Marvin, den dyyyypt deprimerte roboten som etterhvert blir eldre enn universet selv, hvilket er lang tid å ha vondt i diodene nedover hans venstre side. Vi treffer Zaphod Beeplebrox, presidenten av galaksen....han har to hodet. Vi treffer slartibartfast, som fikk designerprisen fordi han lagde Norge. Vi treffer to hvite små burmus, som faktisk har styrt planeten jorden (eller den store datamaskinen jorden), helt til den feilaktig ble ødelagt...fem minutter før man kunne ta utskrift fra jorden på hvorfor meningen med livet, universet og alt var 42...... Vi treffer skapningen i restauranten i enden av universet som sier....."jeg har tvangsfort meg selv i lang tid....så jeg tror leveren min er veldig god" Jeg har lest disse bøkene mange ganger, og min mor holdt på å dø på seg da hun leste dem. De blir snart film også. Løp og kjøp.....de er fabelaktige.. Milo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 8. januar 2003 #5 Del Skrevet 8. januar 2003 Takk for svar. Det høres da virkelig morsomt ut, selv om jeg ikke er særlig begeistret for sci-fi i utgangspunktet. Mulig at jeg har sett for mange filmer med dårlig kvalitet.. Jeg tror jammen at jeg skal kjøpe en sånn bok jeg.. begynne å lese hjemme, så kan jeg jo kjøpe med meg flere bøker hvis jeg liker den første.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kid-a Skrevet 8. januar 2003 #6 Del Skrevet 8. januar 2003 Hva med mankell? Det er lettlest, uinnbundet og ganske underholdende. Språket er kanskje ikke noe å skryte av, men historiene er fengene. Egner seg på ferie, for å si det sånn. Kid-a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 9. januar 2003 #7 Del Skrevet 9. januar 2003 Har faktisk tenkt på Mankell som et alternativ, men har ikke kommet i gang... Det trenger ikke å være "kvalitets-språk" i disse bøkene mine skjønner du . Legger mer vekt på innholdet i seg selv jeg. Har du noen titler å anbefale Kid-A? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liten Skrevet 9. januar 2003 #8 Del Skrevet 9. januar 2003 fra litens utvalg av pocketbøker til bruk på reise, presenteres i dag: krim: i tillegg til mankell som allerede er nevnt her, anbefales også vår svenske venn håkan nesser - bra språk, og psykologisk spennende. :o carambole anbefales marian keyes: vært borti henne? ung kvinnelig irsk forfatter som har skrevet en rekke mursteinspocket om livet til kvinner som oss. den mest kjente er muligens watermelon, men min favoritt av henne er rachel's holiday - en slags bridget jones møter gjøkeredet... morsom! liker du stilen til nick hornby? i så fall anbefales tony parsons man and boy - om en ung selvopptatt mann som motvillig blir alenepappa og hvordan det går. varm, litt trist og veldig morsom - lun humor :D selv holder jeg på med the best a man can get av john o'farrell nå og har tenkt å ha den med meg på reisen til trøndelag til helga. ordentlig guttebok - om og av gutter, forpliktelsesvegring, de hysteriske overhormonelle kvinnene i livet deres, jobb, søvn osv. har en del kule one linere, som denne "music is a journey. jazz is getting lost" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2003 #9 Del Skrevet 13. januar 2003 MANKELL!!!! Jeg synes alle bøkene er kjempebra. Ellers så har jo Liza Marklund en del gode bøker, Tom Kristiansen sin "Kule" er bra (han har også kommet med ei ny bok som heter "Hvitvask" - har ikke lest den). "Gutter er Gutter" med Nick Hornby er lettlest og "litt" god. Captein Corellis Mandolin er søt. Ellers så liker jeg også Anne Holt sine bøker. Kos deg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy Skrevet 17. januar 2003 #10 Del Skrevet 17. januar 2003 Muligens litt på siden av temaet, men likevel: Når jeg drar på ferie stikker jeg alltid innom en bruktbutikk først, og hamstrer lesestoff. Der kan en finne de aller fleste forfattere og titler i pocketutgave for en slikk og ingenting. Det koster litt innsats å finne bøker (sjelden de settes opp annet enn etter kategori), men er vel verd det når boken - full av solkrem, fastlimte sandkorn og diverse løse ark - kan kastes før hjemreise . På den måten frigjør jeg også plass til det jeg har handlet på tur..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 17. januar 2003 #11 Del Skrevet 17. januar 2003 Kaptein Corellis mandolin er ferieboken fremfor noen. Dersom du skal et varmt sted er det helt riktig å lese denne. Ellers slutter jeg meg til Hitchhaikeren... du får alle bøkene i en billigutgave for en hundrelapp tror jeg - riktignok stive permer, men likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 17. januar 2003 #12 Del Skrevet 17. januar 2003 Faye Kellerman sine bøker - men de er dessverre ikke oversatt til norsk. Hun skriver krim - og de jeg har lest til nå gir samtidig et utrolig godt innblikk i jødedommen - så jeg lærer stadig noe nytt når jeg leser, og da får jeg jo dobbel spenning.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 17. januar 2003 #13 Del Skrevet 17. januar 2003 Jeg har allerede kjøp en Mankell-bok og begynt å de første kapitlene. Tok bare en i hyla hos Narvesen jeg , tror at den het brannvegg...? Ville bare se om jeg likte forfatteren og det ser greit ut hittil. Men kom gjerne med flere forslag! Jeg trenger mer enn EN bok.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dorian Skrevet 17. januar 2003 #14 Del Skrevet 17. januar 2003 Alt av Jonathan Kellerman er bra. Alt av Ruth Rendell er bra. Ellers kan jeg anbefale Javascript av David Flanagan - en skikkelig thriller. Narvesen er forressten et skikkelig dårlig sted å handle bøker, din impuls-shopper Ta med deg den største bagen du har og dra på loppings. Der får du bøker for 5 kr. stykket - jeg pleier å komme hjem med en 50-100 i slengen Da gjør det ikke så mye om man gjør noen bomkjøp... Men, skal du på ferie, assa? Hvor da? Og åssen kan du forlate oss her i drittværet helt alene?? dorian - full Ps: Av spørsmål, altså... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dorian Skrevet 17. januar 2003 #15 Del Skrevet 17. januar 2003 Brannvegg?? Høres spennende ut! Sikker på at ....hm.. du ikke var i dataavdelingen?? dorian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 17. januar 2003 #16 Del Skrevet 17. januar 2003 Liker John Grisham - han som har skrevet pelikanrapporten og firmaets mann. Ellers blir det bokklubb bøkene, der er det mye forskjellig. Mankells brannvegg er veldig bra. Har du lest insomnia og noe for enhver med King - fantastiske ideer......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 17. januar 2003 #17 Del Skrevet 17. januar 2003 Alt av Jonathan Kellerman er bra. - han er, bare sånn for å ha sagt det - gift med før nevnte Faye... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 17. januar 2003 #18 Del Skrevet 17. januar 2003 Ellers kan jeg anbefale Javascript av David Flanagan - en skikkelig thriller. Skulle vel egentlig ha kjøpt denne, men hva gjør jeg da med PC-abstinensene? Bør vel ha en tilgjengelig? Narvesen er forressten et skikkelig dårlig sted å handle bøker, din impuls-shopper Handler ikke alltid bøker på Narvesen da, men innholdet er vel det samme uansett. Jeg skulle ha en Mankell-bok og fant en Mankell-bok. Vere er det ikke Men, skal du på ferie, assa? Hvor da? Og åssen kan du forlate oss her i drittværet helt alene?? Ja, jeg skal på ferie.. til sydenland med grilldress og EURO. Og jeg kunne jo ha tatt dere med, men regner med at jeg måtte kjøpt en litt større koffert da. Og herr Dorian måtte vel fraktet med seg et helt lite nettverk også.. Ække såååå sterk da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 17. januar 2003 #19 Del Skrevet 17. januar 2003 Brannvegg?? Høres spennende ut! Sikker på at ....hm.. du ikke var i dataavdelingen?? dorian En liten avsporing i Leas feriebok-debatt... akkurat den Mankell-boken er bra. Men jeg blir helt gal av at den er oversatt til Brannvegg - det heter BrannMUR. Det er det det handler om - brannMUR. Husker jeg fikk ikke sove da jeg kom en bit uti boken og oppdaget det. Har jeg irritert noen andre også nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 18. januar 2003 #20 Del Skrevet 18. januar 2003 Brannvegg?? Høres spennende ut! Sikker på at ....hm.. du ikke var i dataavdelingen? Hehe! Det er en viss mulighet for at jeg ubevisst valgte den boka da.. De hadde nemlig en hel hylle med Mankell-bøker og jeg visste ingenting om Mankell, så jeg bare tok en bok jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå