Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Lindaen i Bergen
Skrevet

Her i Bergen har -mor + endelsen -en tradisjonelt blitt satt til et jentenavn og brukt som kjelenavn, fks Bentemor(en), Tonemor(en) osv, gutter har fra gammelt av hatt navn som Piddien (Petter) og Teddien (Terje), ellers brukes -en endelsen for gutter som for jenter, Franken, Henriken, Marien og Benedikten.

Skrevet (endret)

Jeg synes kallenavn er litt morsomt, jeg da. Ser ikke på det som noe stort problem akkurat. Har også bodd i England og hele vennindeflokken, pluss alle på skolen hadde kallenavn i en eller annen form, enten som spillte på etternavnet eller fornavnet. Jeg syntes det var kult dengang (var tenåring).

Kjedelig å komme tilbake til Norge og igjen hete mitt vanlige, fulle navn... På jobben min har jeg fått kallenavn igjen, virker som alle bruker etternavnet mitt :)

Endret av Caramba
Skrevet

Alle ender vel opp med en eller annen form for kallenavn en eller annen gang i livet.. Noen får kallenavn basert på hva de heter, eller etter egenskaper, utseende osv...

På ungdomskolen var det to jenter som jobbet i kantinen i mat fri, de het jo bare "kantine jenta" begge to..

I barnehage får jo to som heter det samme ofte navn etter hvem som er eldst "lille Thomas" og "store Thomas"..

En gutt på skola ble alltid kalt for keeper knut, da han var keeper på fotball laget..

Det er vel ganske vanlig at man får en eller annen form for kallenavn.. Synes to jenter i nabolaget hadde funnet fine navn til hverandre da, da de ikke klarte å uttale det vanlige navnet enda. Iselin ble tisselin, og anne britt ble til anne dritt.. Jentene var jo bare 3-4 år da :ler:

Kallenavn er jo noe som stort sett hører barndommen til for de aller fleste, og gir som oftest gode minner.. men desverre er det nok mange som får negative kallenavn også. Alle Triner på skola ble en stund kalt "stygge lille Trine" etter sangen.. ikke akkurat så festlig for de...

Skrevet
Min mann som jo er svensk er i hvertfall vant tio mye kallenavn. Tror det er sjelden de bruker de opprinnelige navnene jeg. Mitt har de ikke klart å gjøre noe med. MenLukas blir Luke, noe jeg synes er litt søtt også. Patrik -palle, Mats -matte, tommy -tomme, svigerfar heter jo Lars, men jeg trodde lenge han het Lasse.. ;) Osv. De er ekstreme! :ler:

Sånn er familen til mormor også...Alle søsknene hennes hadde kallenavn:P

hehe..men tror det er veldig typisk svensk å gi kallenavn:P

Skrevet
Her i Bergen har -mor + endelsen -en tradisjonelt blitt satt til et jentenavn og  brukt som kjelenavn, fks Bentemor(en), Tonemor(en) osv, gutter har fra gammelt av hatt navn som Piddien (Petter) og Teddien (Terje), ellers brukes -en endelsen for gutter som for jenter, Franken, Henriken, Marien og Benedikten.

Kjenner igjen dette, ja! Selv blir jeg ofte kalt Anetten/Netten.

Ellers kjenner jeg noen som kun går for kallenavnet sitt:

Sigurd/Sigbjørn - Siggen (har en onkel Siggen (kun min tante som kaller ham Sigurd) og en venn Siggen)

Margrethe - Maggi (t.o.m foreldrene hennes kaller henne det)

Lars Erik - Lasse

Lars Kristian - Kissan

Skrevet
Min elskede, som heter Jan, ble i alle ungdomsår kalt "Banan"-- Han var ikke udelt begeistret :frustrert:

Jeg kjenner flere Jan Banan`er jeg.... :ler:

Skrevet

Jeg har et sånt kort og enkelt navn, og synes egentlig det er litt trist at jeg aldri har fått noe kallenavn :tristbla:

Synes kallenavn er koselig.

Har gitt datteren min et like kort og enkelt navn, men finner på rare ting å kalle henne likevel :ler:

Gjorde dessverre et litt uheldig valg i så måte med sønnen, er redd det blir Fred eller Freddy på ham etterhvert som han gror til :forvirret: .

Men det er uansett bedre enn Banan :ler:

Skrevet (endret)

Svigerinna mi kaller ofte moren sin Gnurk, som forøvrig ikke har noen sammenheng med hennes virkelige navn.

Endret av Saeria
  • 4 år senere...
Gjest Kathrine
Skrevet

Jeg ser at de fleste barna i dag alltid finner på kallenavn på sine venner.

Dermed får barna på en måte nye navn, og kanskje noe du aldri ville ønsket..

Min datter har en god venninde som heter Live.

De begynte å kalle henne for "Likus"!!!

Stakkar moren fikk jo sjokk, og forbød bl.a min datter å kalle henne dette. (forstår henne godt) Barna visste ikke hva et lik var, og det var fra deres side et pent kjælenavn på en måte. De kaller henne nå "Livus" da. Kjekkere det. (Litt ironisk at man kaller henne etter Liv, og ender opp å blir kalt etter Lik.)

Kan noen komme på et kallenavn for Kathrine?

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som heter Kathrine, alle kaller henne bare for katta, vært sånn siden vi var små.

Skrevet

Jeg er ikke noe for kallenavn i det hele tatt. Reagerer derfor sterkt på at min bror og svigerinne kaller sine døtre Vikke-bikke (Victoria) og Krølle (Caroline). Altså; har ikke sagt det til dem, de får jo gjøre som de vil, selvfølgelig, men jeg skjønner liksom ikke vitsen. De har jo døpt dem selv!

Selv har jeg et kort og greit navn, og har aldri hatt noe kallenavn.

AnonymBruker
Skrevet

Er dette noe som er mer vanlig enkelte steder i landet enn andre? Jeg bor i Trondheim, og har ikke opplevd kallenavn på noen, kanskje bortsett fra et par gutter på barneskolen, men det var lenge siden, og bare et par stk (Sigbjørn som ble til Siggy el.l.).

Skrevet

Jag är ju från Sverige och det är mer regel än undantag att de har kallenavn på varandra i skolan och längre.

Olika chefer på mitt företag kallar sig och varandra för

Karl - Kalle

Joakim - Jocke

Mikael - Micke

Lars - Lasse

Jan - Janne

Leif - Leffe

Det är så det bara är, kalla det svensk (o)kultur.

Min man som är norrman har dock väldigt svårt att förstå varför Lars skulle vilja bli kallad Lasse när han inte heter det!

Vi har försökt ge våra barn namn som kan användas som de är, men sonen har redan fått kallenamn, precis som alla andra killar i klassen och flera av tjejerna.

Skrevet

Eg tykkjer det er heilt greit med kallenamn - så lengje den som har kallenamnet tykkjer det er greit. Mine ungar har begge typiske "kallenamn-namn", så dei kjem nok til å få det etterkvart, ja. Hender eg tek meg i det sjølv, at eg brukar kortversjonar... Men eg kjem nok til å vere nøye på å prøve å stort sett bruke dei ordentlege namna.

Når det gjeld dømer på kallenamn, kjenner eg opptil fleire Mai-Britt som blir kalt Maia, Ann-Kristin = Anki, Ann-Karin/Anne-Karin = Anka, dei fleste dobbeltnamn med Hans foran blir Hansi, Lars blir Lasse, Sofie = Fie/Fia, Silje = Silly (huff :fnise: ), Mathilde = Tilla osv.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Min elskede, som heter Jan, ble i alle ungdomsår kalt "Banan"-- Han var ikke udelt begeistret :frustrert:

Hva med Tran?

Gjest Lykkeliky
Skrevet

Jeg kjenner flere Jan Banan`er jeg.... :ler:

Jan Banan, Kåre med håre og Frode klode hode :fnise: Alltid like morsommt :fnise:

Skrevet

Fra dengang jeg var ung;

Hans Kristian - Hansa

Ann-Kristine - Anki

Ann-Mari - Amma

Siv - Sivern

Sigrid - Siggi/Siggen

Vegard - VG

Svein Håkon - Sveinern

Ole Petter - Petterø

Og det var vel igrunnen de "heldige", for de andre fikk kallenavn utifra negative aspekter ved utseende eller oppførsel. "Fisken", "Blondie" og "Ugla".

De få som slapp unna andre kallenavn, fikk av en eller annen grunn gjerne -ungen hengt på.

Hanne = Hannungen

Liv = Livungen

etc...

Mye vakkert.

Skrevet (endret)

Heller koselige kallenavn enn Jan Banan, Hanne på landet, Rita Drita eller DrittBritt...:kjefte:

Jeg kjenner:

Selma-Selmis

XXX Marie- Mie

Desiree- Des

Kristine- Kris

Ann Kristin- Anki

Jeanett- Jay, Nett, Nette, Netten

Annette- Netten, Netty

Alexander og Alexandra- Alex/Lexie

Kristina- Tina

Marianne- Mærry

Charlotte- Lotte

Raymond-Ray

Hans Xxx- Hansi

Hans Martin- Smartin

Christoffer- Kikka

Elisabeth-Elli

Kathrine- Katta eller Trine

Arnstein- Apo (bakgrunnen var visstnok at det var plundrete å stave med T9 ordbok, og ble Apo.)

Zacharias- Sakk/Sakki

Andreas- andy

Philip- Flipp

Gunnar-Gønni

For ikke å glemme alle Pettærn, -mor osv.

De jeg har skrevet xxx på, husker jeg ikke navnet på...:gjeiper:

Føler jeg kunne fortsatt i en evighet! På arbeidsplassen min er det kun en som går ved sitt fulle fornavn!:fnise: Synes det er kos, jeg!

Endret av kaprifolen
AnonymBruker
Skrevet

Lisa: Lizzy/Lissy, Liz/Lis, Lusa, Flisa.

• 3 uker senere...
Gjest youlookslashy
Skrevet

Man får jo kallenavn utover egenskaper eller navn, men hos oss går faktisk en del på etternavn, f.eks "Hei, Olsen" o.l :) Faktisk helt greit.. Liker kallenavn. Ikke sånne stygge eller usaklige, men generelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...