Gå til innhold

Hundevoffse

Sina

Har du hund??  

1. 1. Har du hund??

• Ja
      15
    • Nei
      9
    • Ønsker
      13

Anbefalte innlegg

Heisann..

Jeg har tenkt masse på det om å skaffe meg en hund. Så da lurer jeg på om det er noen av dere som har hund.. Og speielt kooiker hund som jeg da har sååå lyst på..

selvom det ikke blir om noen år enda.. 2-3 kanskje

Fortell dine erfaringer da vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg har min kjære Oscar, en amerikansk cocker spaniel gutt med sort/hvit pels. Han er en skikkelig godgutt som nyter livet her sammen med meg i Oslo.

Jeg kan ikke beskrive hvor glad jeg er i han, uten Oscar ville nok livet blirr litt ensom iom. at jeg jobber hjemmefra og tilbringer mye tid her.

Oscar kommer fra en oppdretter som ligger ved Nordli i Spydeberg. Han kostet 7000 kroner (dette er en topp-opdretter) og med alt utstyr så ble det mye penger men har man tid og lyst så bør man skaffe seg hund- så lenge man er villig til å ta det ansvaret det er å ha hund + å ha økonomi til det.

3 turer hver dag, regelmessige veterinærbesøk, riktig mat (jeg bruker kun Eukanuba for), pelsstell og ikke minst masse kos og kjærlighet.

De tar endel av din tid, men når du sitter her som jeg gjør akkurat nå, og ser bort på den lille skapningen som ligger halvveis under ett pledd i kurven sin og sover... og du hører noen tunge sukk innimellom mens den ene labben henger over kanten på kurven... da er det verdt alt sammen.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Rottweiler jeg.

Det er ikke den som er i avataren min, men valpene er jo såååå søte.

Her i huset er hunden midtpunktet (men ikke sjefen).

Det blir mye futt og fart om dagen da.. full rulle og hundeleker over alt :ler: .

Selv om det ikke er en "oppdretterhund" og at hunden ikke er heeelt etter standarden, så er det den vakreste, snilleste, mest kosete hunden i verden. Ungen vår vettu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hund nå, men har hatt en Golden Retriever.

Må bare innrømme at jeg savner ham... :P

Men akkurat nå, føler jeg at jeg har verken tid eller lyst på ny hundevalp...

Og hvis jeg en gang skal ha igjen, har jeg lyst på en omplasseringshund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke hund på grunn av bosituasjonen, men når den bedrer seg (vi får større plass) så blir det nok etterhvert en liten vofse. Regner med det blir Retriver. Vi må også se det an økonomisk, for hunden skal jo ha det bra, så vi må jo ha råd til det.

Problemet er at vi liker å reise, men der kommer snille svigers inn i bildet. Heldigvis elsker de hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har ikke hund nå men jeg er vokst opp med det og det er koselig. den siste mamma skaffet seg, den har hun enda var en blanding hun fikk fra FOD. det er jo griet og slippe valpestrekene også, for det er mye jobb med valper, vi har hatt mange valper gjennom tiden, kos også men mest jobb. jeg liker bikkjer med ordentlig størelse på ikke sånne små "gneldre" bikkjer, men der er jo smaken forskjellig.

har vel egentlig ingen negative opplevelser med egne hunder. men en gang så hadde naboen vår en rotwailer, og den angrep hunden vå rog bet nesten av han beinet, den samme hunden drepte en liten hund bare noen dager etter, så alle hunder er ikke like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hund vi. En nydelig tispe som heter Tanja. Hun var 8 år når vi fikk henne, etter min svigermor. Hun er verdens nydeligste og lydigste, og er en miks av bayer, elghund og shæfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Vi har for 10 dager siden fått en søt liten bisse vovv i huset,må inn rømme at det er litt å gjøre med en jente på 2 år og en bissevovv....

det går helt fint og vi koser oss alle sammen :)

det er en blanding mellom Border Colie og groendal (veldig lite Groendal i den )

har hatt to hunder fra før av en Briard og en blanding mellom :

* labrador

*sjefær

*buhund

*Border colie

*colie

Det er veldig mye jobb med en hund og om man ikke har innteressen så er det ikke lurt å kjøpe eller annskaffe seg hund.

jeg har alltid hatt lyst å drive med hunde sport,noe jeg ikke kunne gjøre med de to tidligere hundene jeg hadde siden Briarden var en sofa hund som ikke ville hente pinner en gang og blandings hunden var redd allt og ingenting.

det var vår feil at briarden ikke kunne brukes,vi hadde for liten kunskap om hund og trening.

Så les allt du kommer over om hunder og dresur og sosialisering av hund slik at du får en lydig og god hun som du ikke behøver være redd for at stikker av eller sånn....

sett deg inn i hunde raser slik at du kan finne den rasen som passer for deg og dine innteresser.

Er ikke alle raser som passer som sofa hund.

Har du fler spørsmål er det en flott side som heter : www.canis.no de har et flott forum med masse koke mennesker som virkelig har peiling på hun.

mer enn hva jeg har :)

det er kos med hund,men det er en forpliktelse og man binner seg for minimum 10 år frem i tid :)

de har en test på canis.no som heter rase velger...ta den og se hva resultatet blir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp dte jeg har gjort.... Har vært der mye å kikket...

Og jeg tok testen to ganger for det var noen alternativer som stilte likt.. Kooikerhund kom da begge gangene..

Gleder meg hvertfall masse... selvom det er en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor fikk sin første cocker spaniel da hun var 16, og siden har familien hatt hund. Den første var Laika, som var en brun cocker spaniel, den neste var også en brun cocker som het Mira. Samtidig overtok vi en cocker fra besteforeldrene mine som het Shan. Han var den første og eneste hannen, ellers har vi bare hatt tisper. Shan døde av epilepsi bare seks år gammel, og etter at Mira også var død fikk vi en sort cocker tispe som het Sassy. Det vil si, hun var fra Carillo kennel, og hadde selvfølgelig et langt og fancy navn ;) Jeg bodde sammen med Sassy til jeg flytta for å gå på videregående. Da Sassy måtte avlives skaffa foreldrene mine seg en lysebrun pointer, Twiggy. Det var mye trøbbel i begynnelsen, fordi hun var en omplaseringshund.

Det sørgelige er at jeg har utvikla allergi etter at jeg flytta hjemmefra. Hver gang jeg er på besøk hos foreldrene mine må jeg gå på medisin for ikke å bli tett i nese og hals. Hadde det ikke vært for det hadde jeg nok kommet til å skaffe meg en hund etter hvert. Slik det er nå ønsker jeg ikke å binde meg til noe dyr, vil ha muligheten til å flytte til utlandet for en periode, eller finne på andre sprell uten å måtte styre for mye. Men jeg driver og undersøker, har bla. hørt at ilder skal være fine kjæledyr for alergikere. Har tenkt å låne en for å teste, for det er trivelig med dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lett nervøs i nærheten av alle dyr som er større enn en gjennomsnittlig katt. Jeg har hatt behov for tilvenningsperioder til alle hunder jeg har måttet forholde meg til i det sosiale, og det har gått greit, så lenge de ikke hopper opp i fanget mitt. Da går jeg nesten inn i komatøs frykt.

Men.....jeg overlever å være i samme rom som en hund.

Men... jeg skal altså ikke få meg en selv.

Milo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hund. En deilig liten spaniel gutt som jeg er sååååå glad i :P Utrolig snill og rolig og verdens beste kompis.

Det er veldig trivelig med hund - men noen ganger er det pyton også . når man er seint ute og MÅ lufte hunden før man kan løpe til jobben. Eller man helst skulle gjort noe erender rett etter jobben før det blir for mye kø - og så kan man ikke det for man må hjem og lufte hunden. Eller det pøsregner og man heller ville lusket rundt i morgenkåpe - og istedenfor må ut i regnet ...og får en våt og skitten hund in i huset igjen. det er viktig å overveie alt dette også ..det er ikke bare glede å ha hund *ler*....

Men som sagt, hvis man legger ned mye arbeid i oppdragelsen - som jeg har gjort - vil man få en lydig og veltilpasset hund som vil gi mye glede !!

kooikerhund .....det er ikke så mye lesestof om den rasen . jeg har trålet nettet selv jeg . Søk på kooiker hondje det kan gi mer resultater.

Det er viktig å velge rett rase ! :sjarmor:

Virgo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel mer et utpreget kattemenneske, og savner katta mi sååå når jeg ikke er hjemme (altså- hjemme hos foreldrene mine). Vet ikke om det er fordi jeg aldri har hatt noe nært forhold til en hund, men...de virker litt blåst av og til. Er jo sååå avhengige av mennesker til det meste! Liker vel det at katter er så selvstendige- at det er de som kommer til deg og gir deg audiens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også stolt hundeeier, av en Schäfertispe på ca 2 år. Hun er en herlig hund, ekstremt bra gemytt, veloppdratt og lydig, sosial og trygg. Dette er min Schäfer nr. 2, den forrige jeg hadde var en omplasseringshund (for n'te gang), men også den hadde de samme kvalitetene/egenskapene som den jeg har nå. Forøvrig er jeg vokst opp med engelsk cocker spaniel's.

Og selv om jeg forguder mine firbente venner, så må jeg si meg enig med flere; det er ikke ALLTID bare stas å ha hund. Kuldegrader mellom minus 15 og 20, øs pøs regn, og de dagene en har 1000 andre ting som skjer.... så skal allikevel hunden ha sitt, om det er tur, riktig for, pelsstell eller trening. For ikke snakke om når en skal ut og reise..... Jeg hadde med meg min til Spania sist sommer - sammen med datteren på 2, og det var PES med ut/inn reise, tollbehandling, SIESTA, vet.besøk her og der nede, karantene og gud vet hva (men NÅ kan jeg det, og gjør vel det samme til sommeren igjen :D ).

Men har du mulighet, og det er vel gjennomtenkt, og du har kommet til at dette vil du, ja, så får du deg med stor sansynlighet en kompis i stjerneklasse!! Good luck!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.. mye styr med hund.

Men det blir overskygget av det "lille" vesenet som er sååå glad hver gang du kommer hjem, som ser på deg med stooore brune øyne og som viser hvor mye h*n setter pris på deg.

Og det er jo en god grunn til å komme seg ut en liten tur da. Base i snøen og leke med ball (selv om jeg leker mest og hunden løper etter andre ting).

Det er viktig å tenke på at dette er en "venn" du er forpliktet til å ha i (forhåpnetligvis) 8-12 år. Den skal trenes, fores, dresseres, vaksineres, koses, klappes og være en del av familien.

Men har du tid og motivasjon vil du fort merke at det er mest glede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har pr. i dag 8 Rottweilere...

2 voksne tisper og 1 voksen hannhund. Samt 5 søte små "Rottisvalper"

Jeg er født og oppvokst med hunder, som Dunker, Hygen og div. blandinger av disse igjen.

Har tidligere også hatt ei herlig Schæfertispe.

En gang hund....Alltid hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hund, og jeg ønsker meg heller ikke en. Jeg har hatt hund før (verdens herligste boxser). Jeg har også hatt fult ansvar for en annen hund (som ikke var min egen).

Men jeg vil aldri ha hund igjen, jeg er nok litt mer "kattemenneske".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lykkelig eier av to søte vovvser.....en sort amerikansk cocker spaniel gutt på 6 år (overtok han etter en kollega i sommer), og en livlig finsk spets gutt på 16 mnd, så her er det et sabla hundeliv hver dag. Valpen har leker strødd utover hele huset mens den eldre er mer avslappet til dette.

De to håpefulle står masse ute i en stor hundegård og valpen er masse på storfugljakt med matfar......(ikke nå da siden sesongen er slutt, men de er i skogen på trening likefremt). Han er også en lovende utstillingshund, og fikk BIR på to valpeshow og 1JK og 1JKK på sin første ordinære utstilling, bare 9 mnd gammel - gjett om matfar var stolt som en hane da :D Finsk spets er uvanlig i Norge, men det hadde vært heftig om flere valgte det, for det er en fortreffelig hunderase - full av personlighet.

Tidligere har jeg hatt både Papillon og Schäfer hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååå.. så gøy at så m ange har svart.

Jeg lurer også på en ting til. Jeg er veldig skeptisk til såkalte populærhunder for de har blitt så "ihjelavlet" Med det mener jeg innavel o.l.

Vi har nemlig hatt en labrador som var veldig snill, men ble veldig hissig når han ble eldre. Det viste seg at hele kullet var sånn. Han var kjøpt på kennel med bra stamtavle.

Derfor er jeg også litt skeptsik til å kjøpe eller skaffe meg hund som ikke er oppdrettshund eller rein rase. Vet ikke hvorfor jeg er det... Noen som kan hjelpe meg med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...