Gå til innhold

Bokbind...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, da er tiden inne for å sette på bokbind på bøkene til skolebarna våre... :)

Fint og flott og beskytter bøkene...:Nikke:, men jeg knoter like mye hvert år... :forvirret:

Hvordan legger dere på bokbind - noen enkle tips til meg? En god forklaring trengs - kanskje til og med en nettside hvor jeg kan se tegninger med egne øyne...? Sånn som det finnes sider for serviettbretting...? ;):)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er skikkelig lett!

Slå opp boka i midten, og legg den ned på bordet oppslått. Klipp til bokbindet, slik at det stikker ca. ti cm ut på alle sider, når det ligger under boka. Klipp til et felt inn mot margen av boka, oppe og nede. Brett inn sidene av bindet på opp- og nedsiden av boka. Brett deretter inn sidene til venstre og høyre, her kan du gjerne klippe eller brette slik at det blir en trekant inne i permen. Så bør du lukke igjen boka, og sjekke at det ikke har blitt så stramt før du teiper! Innser nå at dette ikke er en veldig god forklaring, men lykke til ;)

Skrevet

Jeg også sliter med dette. Gjør som Fidel instruerer, men når man da åpner boken så blir det jo masse "løst" papir...

Gjest Hilde79
Skrevet
Jeg også sliter med dette. Gjør som Fidel instruerer, men når man da åpner boken så blir det jo masse "løst" papir...

Det må det jo nødvendigvis bli, ellers kan man jo ikke lukke boka......

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Jeg hater å ta på bokbind! Ungene holdt seg klokelig unna i dag når de så hvor lite trivelig jeg ble etterhvert. Plastbind suger!

Skrevet

Jeg synes faktisk det er gøy jeg. :sjenert: Kanskje jeg skal begynne "sette-på-bokbind-firma"! :ler:

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Du får oppdraget med å sette på for mine tre. :frustrert:

Gjest StoreSky
Skrevet

hehe, mått til pers idag selv -for første gang på....17 år!! Følte meg som en ti-åring!

-legg boka på papiret, klipp rundt slik at det er en god del slingringsmonn.

- lukke boka (nesten) og brett inn på begge vertikale sider

-klipp til margen, TO klipp oppe og nede

-brett oppe og nede, ta bort den delen av margen som er til overs

-brett inn alle hjørner, teip! (brett som på gavepapir..)

-dessuten lurt å lukke boka et par ganger underveis for å sjekke at det er nok papir...

Skrevet
Jeg hater å ta på bokbind! Ungene holdt seg klokelig unna i dag når de så hvor lite trivelig jeg ble etterhvert. Plastbind suger!

Ja her i huset har vi også prøvd det ett år. Det ble med det året. Aldri mer! :frustrert:

Skrevet

Mine har satt på bokbind selv i dag, for første gang. Av plast :sjenert: Det er noe herk å sette på, men ganske praktisk. Og det har gått med en rull tape.

Skrevet

Å sette på bokbind er absolutt det verste jeg gjør! Da må alle rundt meg skygge banen for jeg blir slem! :frustrert: På de første bøkene lider jeg av "får ikke lukket igjen boken syndromet" og blir helt :sur::frustrert::kjempesinna: ! Når det er igjen en bok eller to begynner jeg å få dreisen på det. Så er det et år til neste gang, og da har jo jeg glemt hva som er lurt; samme greia om igjen :frustrert: ! Sånn ellers er jo forklaringene over bra, det er bare det å ikke få for mye eller for lite papir på slutten, og IKKE tape på før du ser om du får lukket boka! :frustrert:

:klem: I medlidenhet med alle skolebarnforeldre :klem:

Skrevet

:)

Takk til alle forklaringer... :)

Fikk mamman min til å hjelpe meg litt :sjenert: hun har en bedre metode enn meg, men så har hun også gjort dette i mange år da...;)

Skrevet

Hehehehehe..... for en morsomt tråd....

Ser for meg frustrerte fruer i de tusen hjem.. med redde barn som gjemmer seg bak skap og dører....

Husk at lærerne får vite hva som skjer hjemme..... min datter på 8 sier iallefall ALT til sin lærer...

Håpløst!

Skrevet

Her er mitt triks:

1. Del boken i midten.

2. Klipp ut passe størrelse på bokbindet

3. Klipp til de små "flikene" som brettes inn ved midten av boken.

4. Brett inn flikene

5. Brett inn de fire bitene som skal inn langs permen

6. VIKTIG. Klapp boken sammen. VIKTIG

7. Brett inn endene ("Snik" de inn mens boken er lukket)

8. Finn frem tapen, og åpne ene permen og brett trekanter og tape sidene fast. Nå kan du se hvor stramme de skal være fordi du allerede har brettet de inn.

9. Gjør det samme på andre side.

Gjør du dette på riktig måte får du et stramt og fint bokbind, og du kan fremdeles lukke igjen boken uten at det sprekker.

Skrevet

Det letteste, men dyreste er å kjøpe stoffbokbind i bokhandelen. De er ferdigsydde og bare til å tre på.

Jeg har brukt dette de 5 siste årene. De er utrolig holdbare (de er de samme jeg bruker hvert år).

Skrevet

Men hvordan får du samme bokbindene til å passe de forskjellige bøkene da?

Skrevet

De er tøybare. Masse strekk i stoffet + sydd med strikk.

Skrevet
Her er mitt triks:

1. Del boken i midten.

2. Klipp ut passe størrelse på bokbindet

3. Klipp til de små "flikene" som brettes inn ved midten av boken.

4. Brett inn flikene

5. Brett inn de fire bitene som skal inn langs permen

6. VIKTIG. Klapp boken sammen. VIKTIG

7. Brett inn endene ("Snik" de inn mens boken er lukket)8. Finn frem tapen, og åpne ene permen og brett trekanter og tape sidene fast. Nå kan du se hvor stramme de skal være fordi du allerede har brettet de inn.

9. Gjør det samme på andre side.

Gjør du dette på riktig måte får du et stramt og fint bokbind, og du kan fremdeles lukke igjen boken uten at det sprekker.

:klappe:

Punkt nr 7 er nøkkelen til pene bokbind! Jentene her i huset legger bokbind selv, og det er akkurat her det skjærer seg. Om man ikke lukker boka og finner ut hvor det skal brettes blir det enten for stramt eller for slakt.

Gjest Bare innom
Skrevet

Jeg får ikke lenger lov til å hjelpe til med å sette på bokbind jeg :sjenert:

Dette vil de gjøre sjøl!! :frustrert: (Hold deg unna, mamma)

Og så jeg som syntes det var morsomt. :ler:

Mitt tips er forøvrig det samme som "darkness'"

• 1 år senere...
Skrevet

Damer, dere reddet dagen min! :hoppe:

Hilsen Kristine, ikke lenger like frustrert bokbindpåsetter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...